تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۹ آذر ۱۳۹۵
همتی فر کارشناس مسائل آموزشی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

سود پنج هزار میلیارد تومانی دوره‎های آمادگی، مانع حذف کنکور در ایران

یک کارشناس آموزشی سود مالی حاصل از کلاس های کنکور و ضعیف بودن آموزش و پرورش از نظر مالی را مسائلی می داند که از آموزش کیفی و عمیق دانش آموزان کم و خانواده ها را نیز به استفاده از کلاس های کنکور تشویق می کند.
رویداد۲۴یک کارشناس مسائل آموزشی سود مالی حاصل از کلاس‌های کنکور و ضعیف بودن آموزش‌وپرورش ازنظر مالی را مسائلی می‌داند که از آموزش کیفی و عمیق دانش آموزان کم و خانواده‌ها را نیز به استفاده از کلاس‌های کنکور تشویق می‌کند.

آزمون سراسری ورود به دانشگاه روح و جسم آموزش‌وپرورش را از هم جدا کرده است. روح آموزش‌وپرورش از آموزش‌های عمیق و حذف نمره به‌عنوان ملاک آموزش تغذیه می‌کند.

این در حالی است که فقر مالی حاصل از نداشتن بودجه کافی در آموزش و پروش توانایی آموزش‌های هم‌راستا با نظریاتی که نمره را قبول ندارند از او گرفته است.

فراتر از فقر مالی و نکته نگران‌کننده اما در روش‌های جاری در آموزش و پروش بی‌تفاوت بودن به مواد درسی است که در ابتدا برای دانش آموزان تعیین‌شده بود اما درنهایت مهجور مانده‌اند. ورزش و هنر دو درسی که بیشتر مواقع و بر اساس اهمیت ریاضی و علوم از منظر معلم‌ها باعث حذف ساعات مربوط به آن‌ها می‌شود.

آنچه از ابتدا در مدارس و خانواده‌ها به دانش آموزان تزریق می‌شود، نکته‌ای نیست مگر قبول شدن در کنکور. از همین روست که با ورود به دانشگاه دانش‌آموزانی که از حیث آموزشی توانمند به نظر می‌رسند، هنوز هم با گسترش آسیب‌های اجتماعی و ضعف در عملکرد مثبت اجتماعی روبرو می‌شویم.

از همین رو مجتبی همتی فر، کارشناس مسائل آموزشی درباره کند شدن روند حذف کنکور در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: نظام تعلیم و تربیت کشور در حال تحول و توسعه است. این تحول اما با یک مانع بزرگ به نام کنکور مواجه شده است.

وی گفت: کنکور سال‌ها است قرار بود حذف شود. این روش برگزاری آزمون برای ورود به دانشگاه به دلیل سازوکارهای غلط و تک‌مرحله‌ای بودن و همچنین تأکید بر دانش و نسنجیدن خلاقیت و تحلیل دانش‎آموزان ملاک و معیار مناسبی برای ورود دانش‎آموزان به دانشگاه نیست.

به گفته همتی فر، آموزش‌وپرورش باید برنامه‌های آموزشی خود را اصلاح کند و در جهت بهبود تغییر دهد. 

او افزود: درگذشته به دلیل تعداد محدود دانشگاه‌ها و نبود دانشگاه‌های متعدد و متنوع، ورود به دانشگاه کار دشواری بود و بر همین اساس آموزشگاه‌های آزاد برای کمک به بهبود آموزش و ورود به دانشگاه‌ها وارد عرصه شدند.

این کارشناس مسائل آموزشی تأکید کرد: در حال حاضر اما باوجود افزایش دانشگاه‌ها و ورود ساده‌تر به دانشگاه به دلیل تعدد دانشگاه، آموزشگاه‌های کنکور هنوز هم به روال و روش قبلی خود ادامه می‌دهند و برای کسب سود مالی، تبلیغات خود را هم چند برابر کرده‌اند. همین روش مؤسسات کنکور باعث شده تا از پیشبرد روش‌های حذف کنکور جا بمانیم.

وی با تشریح سود مالی حاصل از کلاس‌ها و آزمون‌های آمادگی کنکور گفت: سیستم آموزشی در ترکیه شباهت بسیاری به ایران دارد. خانواده‌ها و دانش آموزان نیز برای ورود به دانشگاه‌های بزرگ تلاش می‌کنند. از همین رو هزینه‌های نهایی در این کشور تقریباً شبیه به ایران است.

به گفته این کارشناس مسائل آموزشی؛ هزینه‌های ثبت‌شده مربوط به آزمون‎های کنکور در ترکیه قریب به 4 تا 5 هزار میلیارد در سال است و ازآنجایی‌که شباهت‌های زیادی بین ایران و ترکیه در این زمینه وجود دارد این تخمین بسیار به ذهن نزدیک است که در ایران نیز بیش از 5 هزار میلیارد تومان در سال برای کلاس‌های آمادگی کنکور هزینه شود.

همتی فر افزود: بر این اساس طبیعی است که افرادی که از این گردش مالی هنگفت سود می برند مخالف حذف کنکور باشند و با نفوذ خود در مراکز تصمیم گیری مانع از برداشته شدن این سد شوند.

همچنین وی معتقد است، اگر تأثیر امتحانات نهایی سه سال پایان تحصیلی در آزمون کنکور رسمی‌ شود، فعالیت‌های کلاس‌های کنکور هم به این شکل فعلی کاهش پیدا می‌کند و اگر هم فعالیتی انجام شود، در راستای بهبود دانش عمیق دانش آموزان در جهت افزایش نمره‌های امتحانات نهایی است.

همتی فر درباره دلایل فعالیت مؤسسات کنکور برای آمادگی دانش آموزان از پایه‌های ابتدایی گفت: مؤسسات این ذهنیت را برای خانواده‌ها و دانش آموزان ایجاد کره‌اند که اگر خواستار موفقیت هستید باید از سال‌ها قبل و از دوران ابتدایی روش‌های مطالعه تستی و همچنین آزمون‌های تستی را آغاز کند.

وی افزود: ازآنجایی‌که خانواده دغدغه موفقیت فرزندش در آینده است و تصمیم نهایی از سوی خانواده گرفته می‌شود، دامن زدن مؤسسات به چنین مسائلی درنهایت منجر به ورود دانش آموزان به چنین روش آموزشی می‌شود.

این کارشناس آموزشی همچنین با اشاره به این موضوع که نمی‌توان توپ را در زمین مؤسسات آموزشی رها کرد و نقش آموزش‌وپرورش را فراموش کرد گفت: آموزش‌وپرورش از منظر مالی بسیار فقیر است.

به اعتقاد وی نداشتن بودجه کافی برای پیشبرد اهداف آموزشی در آموزش‌وپرورش باعث می‌شود تا حتی توانایی ارائه روش‌های آموزشی مناسب را نداشته باشد و درنهایت به ارائه حداقل امکانات و منابع بسنده می‌کند. درنتیجه خانواده‌ها برای ارائه آموزش‌های بیشتر به فرزندانشان بازهم به سمت آموزشگاه‌ها خواهند رفت.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان