تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲

پیدا و پنهان مذاکرات حماس و اسرائیل

روز گذشته عزت الرشق ازاعضای دفتر سیاسی حماس در گفتگو با تلویزیون الجزیره اعلام کرد که طی روز‌های گذشته مذاکرات در خصوص تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس ادامه داشته و بخشی از مذاکرات بر محوریت آزادی زنان و کودکان اسراییلی به ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی خواهد بود.

پیدا و پنهان مذاکرات حماس و اسرائیل
رویداد۲۴ در بحبوحه جنگ غزه و در حالی که همچنان به واسطه حملات رژیم صهیونیستی غیرنظامیان و کودکان جان خود را از دست می‌دهند، روز گذشته پیام مهمی از سوی رهبران ارشد حماس در خصوص مذاکرات و احتمال توافق برای تبادل اسرا میان این جنبش و اسراییل مخابره شد.

به گزارش اعتماد، در همین رابطه روز گذشته اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس طی بیانیه‌ای که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت، اعلام کرد که به حصول یک توافق با اسراییل به منظور آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس نزدیک شده و پاسخ‌های خود را نیز به قطر به عنوان میانجی مذاکرات ارسال کرده‌ایم.

البته در این بیانیه هنیه تاکید کرده تا شروط حماس تامین نشود توافقی در کار نخواهد بود. در این میان هر چند که بیانیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس جزییات بیشتری از شروط برای آزادی اسرا را بیان نکرده، اما روز گذشته عزت الرشق از دیگر اعضای دفتر سیاسی حماس در گفتگو با تلویزیون الجزیره اعلام کرد که طی روز‌های گذشته مذاکرات در خصوص تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس ادامه داشته و بخشی از مذاکرات بر محوریت آزادی زنان و کودکان اسراییلی به ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود.

او همچنین گفته که جزییات بیشتر این مذاکرات از سوی قطری‌ها منتشر خواهد شد. این مقام ارشد حماس همچنین با بیان اینکه ما به یک توافق آتش‌بس نزدیک شده‌ایم، تاکید کرده اسراییلی‌ها با توجه به تجاوزات به دنبال مذاکره برای شکستن مقاومت هستند و این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد و اگر توافقی اعلام شود برای ما قابل قبول و رضایت‌بخش است و خواسته‌های مقاومت را بیان می‌کند. صحبت‌های مقامات ارشد حماس در خصوص توافق تبادل اسیران و برقراری آتش‌بس در حالی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه تلویزیون دولتی اسراییل گزارش داده بود بنیامین نتانیاهو به توافق آزادی زندانیان حماس چراغ سبز نشان داده و اکنون منتظر پاسخ این جنبش است. دقیقا در همین روز هم شاهد بودیم علاوه بر اینکه جو بایدن رییس‌جمهوری امریکا مدعی شده بود که اکنون بیش از پیش به یک توافق نزدیک شده‌ایم، جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد: به نظر می‌رسد که به آزادی اسرا بیش از گذشته نزدیک شده‌ایم. البته این مذاکرات طی روز‌های قبل شروع شده، اما اکنون برخی اختلاف‌نظر‌ها کاهش پیدا کرده‌اند.

گمانه‌زنی از جزییات مذاکرات

در همین رابطه و در حالی که اعضای ارشد حماس اعلام جزییات این توافق را از سوی قطر عنوان کرده‌اند و همچنان در میان کارشناسان در خصوص محور‌های اصلی توافق احتمالی گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد، روز گذشته برخی از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم ۳۰۰ زن و کودک را جهت تبادل و آزادسازی اسرای اسراییلی انتخاب کرده است. از سوی دیگر برخی منابع اعلام کرده‌اند که براساس مذاکراتی که به صورت غیرمستقیم انجام شده گویا قرار است در ازای آزادسازی ۵۰ اسیر اسراییلی، یک وقفه در حملات و انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه در دستور کار قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: ایران چگونه به برنده نهایی جنگ غزه تبدیل شد؟


ابهامات توافق

در این میان، اما هر چند که حماس برای توافق تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس اعلام آمادگی کرده و به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین شروط آن‌ها تامین سوخت بیمارستان‌ها، توقف حملات هوایی و آتش‌بس فراگیر و نیز آزادی اسرای فلسطینی باشد، اما از سوی مقابل با توجه به شکاف عمیق و دودستگی که در میان مقامات صهیونیستی وجود دارد، ممکن است مانند روز‌های گذشته حصول نهایی توافق با بن‌بست و موانع زیادی مواجه شود.

از یک سو نتانیاهو روز گذشته دوباره مدعی شده که تا زمان از بین رفتن حماس و آزادی تمامی اسرا جنگ ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر دولت نتانیاهو در حالی تحت فشار فزاینده خانواده اسرا و معترضان قرار دارد که روز سه‌شنبه گفت هر چند به همراه اعضای شورای جنگ با خانواده اسیران اسراییل دیدار کردیم و به آن‌ها گفتم به بازگرداندن اسرا پایبند هستیم، اما با وجود راهپیمایی اعتراضی خانواده اسرا تا این لحظه هیچ طرحی برای تبادل آن‌ها نداریم.

گفتنی است روز شنبه این هفته راهپیمایی خانواده‌های اسیران صهیونیست به همراه چند هزار نفر دیگر از حامیان آن‌ها به نزدیکی دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در شهر قدس اشغالی رسید و هدف از این تجمع درخواست از کابینه رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسیران صهیونیستی از نوار غزه بود.

با این حال به گفته کارشناسان از آنجا که هرگونه توافق برای تبادل اسرا نیاز به موافقت دولت دارد، نتانیاهو که اکنون بیش از هر مقام صهیونیستی در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی تحت فشار قرار دارد به واسطه دو دستگی در کابینه‌اش چندان آزادی عملی برای توافق با حماس ندارد. زیرا وزرای افراطی کابینه او مانند ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی به‌شدت روی هر گونه توافق با حماس حساس بوده و به صراحت با آن مخالفت خواهند کرد. در نتیجه نتانیاهو که اکنون از سوی مخالفان برای کنار رفتن تحت فشار قرار دارد، در صورت موافقت با چنین موضوعی به‌طور قطع با جبهه‌ای دیگر از مخالفان تندروی دولتش نیز مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی که در ایالات متحده امریکا دولت بایدن به واسطه کشتار کودکان در غزه در چالشی اساسی قرار گرفته و این‌بار گروهی از سناتور‌های دموکرات امریکایی در نامه‌ای از جو بایدن تقاضا کردند دولت او با رژیم صهیونیستی و شرکای متحدش برای اجرای طرح حفاظت از جان غیرنظامیان و تحویل کمک‌های بشردوستانه بسیار ضروری با نوار جنگ‌زده غزه، همکاری کند، دولت نتانیاهو با یک دوگانه دیگری نیز به منظور رسیدن به توافق با حماس روبروست. یعنی همزمان با اینکه دولت بایدن ناچار شده برای توقف کشتار غیرنظامیان به نتانیاهو فشار وارد کند، مقامات صهیونیستی معتقدند که هر گونه وقفه یا آتش‌بس باعث می‌شود که جنبش حماس و نیرو‌های آن تجدید قوا کرده و تحرکات جدیدی را علیه صهیونیست‌ها آغاز کنند. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد به‌رغم گفته برخی از مقامات غربی و چراغ سبزی که حماس نشان داده، اجرای توافق با موانعی زیادی همراه باشد و به نظر می‌رسد که اسراییلی‌ها مانند روز‌های گذشته بر سر این قضیه مقاومت کرده و در مسیر آن اخلال ایجاد کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حماس ، اسرائیل
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان