تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

تروئیکای اروپا: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را دیگر لغو نمی‌کنیم

سه کشور اروپایی عضو برجام روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک از تصمیم خود مبنی بر عدم تداوم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

تحریم های ایران

رویداد۲۴ بریتانیا، انگلیس و آلمان که به عنوان تروئیکای عضو برجام شناخته می شود روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک از تصمیم خود مبنی بر عدم تداوم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

بریتانیا، فرانسه، و آلمان در بیانیه خود ضمن طرح اتهاماتی علیه ایران خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اقدام خود را «پاسخ مستقیم به عدم پایبندی جدی و فزاینده» جمهوری اسلامی  ایران و منطبق با برجام و قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده‌اند.

طرف‌های اروپایی برجام ضمن قدردانی از جدیدترین گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خاطرنشان کرده‌اند تصمیم شهریور ماه جمهوری اسلامی در لغو مجوز بازرسان آژانس از ادامه بازرسی در ایران نشان‌دهنده خودداری «مستمر» و «قاطع» جمهوری اسلامی ایران از همکاری با آژانس است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سه کشور اروپایی با اشاره به غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به اندازه سه برابر میزان مورد نیاز از نظر آژانس برای تولید بمب هسته‌ای و ٢٢ برابر میزان مجاز در چارچوب برجام، افزوده‌اند که جمهوری اسلامی ایران همچنین اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر در نطنز و تداوم توسعه زیرساخت‌های سانتریفیوژ به منظور افزایش توانایی خود با هدف تولید اورانیوم غنی‌شده مدعی شده که این اقدامات ایران بی‌توجهی آشکار به مفاد برجام است.

تروئیکای اروپا با استناد به گزارش گروسی، تولید آب سنگین، مقدار اورانیوم کمتر غنی‌شده، و تولید ایزوتوپ باثبات را از جمله اقداماتی مدعی شده اند که آژانس قادر به نظارت و راستی‌آزمایی آنها نیست.


بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا: زمان برای مذاکرات احیای برجام رو به پایان است


بنابر ادعای تروئیکای اروپا، تصمیم جمهوری اسلامی ایران؛ مبنی بر توقف اجرای تعهداتش از جمله پروتکل الحاقی و همچنین حذف اسامی برخی بازرسان از فهرست افراد مجاز به بازرسی در ایران، تاثیر جدی بر توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گذاشته است.

بریتانیا، فرانسه، و آلمان مدعی شدند؛ ادامه قدامات خارج از  در چارچوب برجام و قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت، از تداوم لغو تحریم‌ها خودداری می‌کنند و این تصمیم خود را به اطلاع هماهنگ‌کننده برجام رسانده‌اند.

آنها مدعی شده اند؛ جمهوری اسلامی با توقف غنی‌سازی فراتر از ٣ و ۶۷ دهم درصد و کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده بیش از این سطح، اتخاذ مجدد اقدامات شفاف طبق توافقنامه مشترک چهارم مارس، اجرای مجدد پروتکل الحاقی، و همکاری کامل با آژانس می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را تنش‌زدایی کند.

سه کشور اروپایی عضو برجام در پایان بیانیه خود تصریح کرده‌اند همچنان به یک راه‌حل دیپلماتیک متعهد هستند و برای بهره‌گیری از تمامی اهرم‌های دیپلماتیک به منظور جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی آماده هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
0
6
لعنت برشما، که این بلا را آمریکا وشمااروپاییان به سر ما آوردید والان بابت بلایی که خودتان به سرمردم ایران آوردید،همین مردم را مجازات میکنید.واقعا از تحریم‌های شما چه کسانی آسیب می‌بینند؟؟آقا زاده ها که در کشورهای شما درناز و نعمت زندگی میکنندو مقامات نیز مرتب در کشورهای شما در رفت وآمد هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
0
0
جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
اروپا از سال 1394 تاکنون به تعهدات خود در توافق هسته ای و برجام عمل نکرده است و هنوز هم عمل نمی کند چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
0
0
جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
آمریکایی ها جنایتکار، کشورهای اروپایی جنایتکار، صهیونیست ها جنایتکار و مزدورانشان ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان