تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خیرت ویلدرس کیست و چه دیدگاه‌هایی دارد؟

دومینوی پیروزی پوپولیست‌ها در جهان به هلند رسیده و یک نمونه افراطی از جریان راست ضد مسلمان در انتخابات این کشور به پیروزی رسیده است. خیرت ویلدرس آخرین نمونه فاشیست‌های جهان است که این بار در قلب اروپا برخاسته است. رویداد۲۴ در این گزارش وضعیت ویلدرس در هلند را بررسی کرده است.

خیرت ویلدرس هلند

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: رسانه‌های جهان پیروزی «خیریت ویلدرس» را شوکه‌کننده خوانده‌اند. گاردین شوکه‌کننده بودن نتیجه انتخابات در هلند را با عنوان «لحظه برگزیت» توصیف کرده و روزنامه «آیریش تایمز» با عنوان مشابهی، نتیجه انتخابات هلند را «نگزیت» خوانده است. فایننشال تایمز پیروزی ویلدرس را «هشداری برای اروپا» و دیلی‌بیست پیروزی یک راست افراطی در هلند را «شوک وحشتناک برای اروپا» خوانده‌اند و رسانه «اینساید نوا» از آن تحت عنوان زلزله یاد کرده است.

چرا غرب از پیروزی خیرت ویلدرس شوکه شده است؟

افزایش مهاجرت در سراسر اروپا، بحران پناهندگان و جنگ اخیر اسرائیل و فلسطین و موج اسلام‌هراسی ناشی از آن همگی دست به دست هم داده تا شاهد بروز نتایج شوکه‌کننده‌ای در انتخابات‌های اخیر و تغییر احتمالی در سیاست‌های اروپا در سال‌های آینده باشیم.

هلند که احتمالا یکی از جوامع لیبرال پیشرو در جهان بوده در انتخابات اخیر آن روی کریه نژادپرستی‌اش را آشکار کرده است. هلندی‌ها به یکی از ضد مهاجرترین، ضد مسلمان‌ترین و ضد اتحادیه اروپا‌ترین احزاب و شخصیت‌های سیاسی این کشور رای داده‌اند. حزب راست‌گرای آزادی در هلند بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی به دست آورده و رئیس این حزب یعنی خیرت ویلدرس شانس نخست وزیری این کشور است.

خیرت ویلدرس شخصیت گمنامی در هلند نیست. او چند دهه است که به یکی از تفرقه انگیزترین شخصیت‌ها در این کشور شهرت دارد. این چهره راست افراطی، به عدم تساهل مذهبی شهرت دارد. مسلمانان در هلند نگرانند که با پیروزی ویلدرس، حتی رفت و آمد آن‌ها در شهر‌ها محدود شود. ویلدرس در گذشته گفته باید همه چیز از مسلمانان و برای مسلمانان را محدود کرد. خیرت ویلدرس خواستار ممنوعیت فعالیت تمامی مدارس اسلامی، آموزش قرآن و مساجد است و معتقد است هر فردی که حجاب دارد باید از ورود به ساختمان‌های دولتی منع شود.

سال ۲۰۰۹ ورود ویلدرس به بریتانیا به خاطر برنامه نمایش ویدئویی که در آن از قرآن انتقاد می‌کرد، ممنوع شد. بریتانیا او را تهدیدی برای امنیت ملی قلمداد کرده بود.

حزب ویلدرس موسوم به PVV یک حزب راست افراطی پوپولیست با ویژگی‌های اقتدارگرایی و جنبه‌هایی از بومی‌گرایی است. ویلدرس وعده داده که کمک‌های خارجی از جمله کمک به اوکراین را لغو کند، بودجه اتحادیه اروپا را کاهش دهد و تعداد دانشجویان خارجی را هم کم کند. او گفته در پرونده‌های جنایی با نوجوانان ۱۴ ساله به بالا مانند بزرگسالان رفتار خواهد کرد و مالیات را کاهش می‌دهد.

شعار او چیزی شبیه به شعار سایر جریان‌های راست افراطی در جهان از دونالد ترامپ گرفته تا رئیس جمهور جدید آرژانتین است. او گفته «هلندی‌ها را به رتبه اول برمی‌گرداند.» همچنین حزب او می‌خواهد اعطای پناهندگی به پناهندگان را هم متوقف و هلند را از کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد خارج کند. دیلی بیست در گزارشی پیروزی ویلدرس را به پیروزی یک ترامپ دیگر در جهان بعد از خاویر میلی رئیس جمهور جدید آرژانتین تشبیه کرده است.


مطالبی برای مطالعه بیشتر

خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین کیست؟

ناسیونالیسم چیست؟

میهن پرستی چگونه ایجاد می‌شود و چگونه از بین می‌رود؟

سمت درست تاریخ یعنی چه و تبعات هولناک این ایده چیست؟

حکومت وحشت چیست و چگونه در تاریخ به یاد مانده است؟

چرا افراد پس از رسیدن به قدرت تغییر می‌کنند؟


آیا مسلمانان باید نگران پیروزی ویلدرس باشند؟

خیرت ویلدرس یک بار در یک سخنرانی گفته «من از مسلمانان متنفر نیستم. از اسلام متنفرم.» و با این دیدگاه خواستار ممنوعیت آموزش قرآن شده است. مسلمانان هلند با ترکیبی از ترس و خشم به پیروزی انتخاباتی خیرت ویلدرس، سیاستمدار راست افراطی و ضد اسلام واکنش نشان داده‌اند.

سخنگوی مراکشی‌های هلندی به خبرگزاری ANP گفته «نمی دانم آیا جای مسلمانان هنوز در هلند امن هست یا خیر» برای مسلمانان هلندی، ویلدرس یک دشمن دیرینه بوده که از مدت‌ها از معرض دید عموم پنهان شده بود. او در سال ۲۰۱۷ بزرگترین مشکل هلند را «اسلامی شدن» توصیف کرد. ویلدرس مدعی بود که ورود مسلمانان به هلند، «تهدید وجودی» برای «هویت ما، آزادی ما» است.

او اسلام را به عنوان ایدئولوژی فاشیستی، «فرهنگ عقب‌مانده» و «دین عقب‌‎مانده» خوانده و در اظهاراتی به شدت توهین‌آمیز، قرآن را با کتاب «نبرد من» هیتلر مقایسه کرده است. سال ۲۰۱۶ او در دادگاه به خاطر توهینی که به مسلمانان مراکشی هلند کرده بود محکوم شد، اما حاضر نشد از اظهاراتش ابراز پشیمانی کند. در آن زمان «مارک روته» نخست وزیر وقت هلند گفته بود به شرطی حاضر است با حزب ویلدرس در دولت همکاری کند که او از اظهاراتش عقب‌نشینی کند، اما ویلدرس حاضر به چنین کاری نشده بود.

حدود پنج درصد جمعیت هلند اکنون مسلمان هستند، و این عدد در مقایسه با دهه ۱۹۷۰ که جمعیت مسلمانان کمتر از یک درصد هلند را تشکیل می‌دادند، عدد قابل توجهی است. ویلدرس در کمپین انتخاباتی خود نگرانی‌هایش در مورد اسلام و مسلمانان را با بحران پناهندگی و مهاجرت، به ویژه در شرایط سختی‌های اقتصادی، مشکلات اجتماعی فزاینده و ناامیدی گسترده عمومی از جریان اصلی سیاست، گره زد و در نهایت موفق شد آرای بیشتری کسب کند.

ویلدرس در مبارزات انتخاباتی این دوره از خود سعی کرده بود لفاظی‌هایش علیه اسلام را کمی ملایم کند و وعده داد که سیاست‌هایش را «در چارچوب قانون و قانون اساسی» پیش ببرد. او برخلاف اظهارات آشکارانه نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز قبلی خود، این بار تاکید کرده که می‌خواهد «نخست وزیر همه هلندی‌ها صرف‌نظر از مذهب، رنگ، جنسیت یا هر چیز دیگری» باشد.

آیا سیاست‌های راست افراطی در هلند قابل اجراست؟

بی‌بی‌سی در گزارشی نوشته بسیاری از برنامه‌های ویلدرس به ویژه برنامه‌های مهاجرتی او، تحت قوانین موجود قابل اجرا نیست. مانیفست ویلدرس شامل طرحی برای پایان دادن به جابجایی آزاد نیروی کار در اتحادیه اروپاست. او اعلام کرده تمایل زیادی برای خروج از اتحادیه اروپا یا همان «نگزیت» دارد، اما متعهد شده برای چنین اقدامی یک همه‌پرسی برگزار کند.

برخی از پیشنهادهای سیاسی ویلدرس مانند بستن مساجد یا ممنوعیت قرآن، آشکارا در تضاد با اصول لیبرال دموکراسی، به ویژه حمایت از حقوق اقلیت‌ها است. اگرچه حزب ویلدرس با ۳۷ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان، اول شده، اما هلند یک سیستم پارلمانی دارد و بقیه احزاب هم نقش مهمی در شکل‌دهی سیاست این کشور بازی می‌کنند. ائتلاف چپ و حزب کارگر با ۲۵ کرسی دوم شده‌اند و حزب خلق برای آزادی و دموکراسی با ۲۴ کرسی، جریان سوم پیروز در انتخابات بوده است.

برخی رسانه‌های هلندی می گویند شانس ویلدرس برای نخست‌وزیر شدن کم است. او باید حداقل دو حزب اصلی دیگر را متقاعد کند که به او بپیوندند. حزب خلق برای آزادی و دموکراسی (VVD) که ۲۴ کرسی به دست آورده، پیوستن رسمی به کابینه جدید تحت رهبری ویلدرس را رد کرده است. اگر ویلدرس بخواهد کشور را رهبری کند، باید نوعی دولت ائتلافی تشکیل دهد و این مستلزم کنار گذاشتن ایده‌های رادیکال نظیر ممنوعیت قرآن است. همچنین رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا (Nexit) هم چندان در دسترس نخواهد بود.

با این وجود، پیروزی ویلدرس سیاست‌های هلند را به سمت راست سوق خواهد داد. مهمتر از آن، پیامی دلگرم‌کننده به جناح راست اروپا بعد از پیروزی‌های اخیر در مجارستان، ایتالیا و سوئد ارسال می‌کند و جریان‌های دسته راستی در آلمان، اتریش و فرانسه و در انتخابات مهم پارلمان اتحادیه اروپا در ژوئن آینده را تشویق می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تاریخ جهان ، هلند
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
7
مسلمانها یا عربها ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
8
یک چیزی را شما در مورد دموکراسی نفهمیدید. این هلند است نه خیرت وایلدرز. این امریکا است نه دانلد ترامپ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
10
دقیقا مثل کشور ما که مسولانی قدرت را در دست دارند که علیه غرب وعلی الخصوص اروپا موضع گیری های افراطی میکنند وتمام کشورهای اروپایی را دشمن می دانند در اروپا هم اینگونه افراد وجود دارند وبه قدرت هم که برسند دیگر هیچ چیز جلودار آنها نیست
کاکا۲۰
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
7
جالبه رویداد 24 از چه وازه هایی برای توصیف این شخصیت سیاسی استفاده می‌کنه ، یکی عنوان مقاله رو نخونه فکر میکنه این اقا داره توی انتخابات عربستان شرکت می‌کنه ،
اینکه یه نفر مخالف گسترش تفکراتی هست که باعث شده همون آدما از کشورشون فرار کنند بیان یه جایی که آدم بودن مهم تر از دین و مذهب هست ، اسمش فاشیست نیست.
فاشیست ما هستیم و این تفکر مریض که اینقدر راحت طلب و حق به جانب شدیم که اگر یه هلندی بگه من نمیخام تفکرات خاورمیانه‌ای توی کشورم گسترش پیدا کنه بهش میگیم پوپولیست ولی اگر بن سلمان بگه کل طایفه اش رو سلاخی کنه تا بشه ولیعهد بهش میگیم شاهزاده پیشرو و روشنفکر
??
همین کارو کردیم که اروپایی ها به این نتیجه رسیدن که بیش از این نباید به مسلمانان میدون بدن ، چون نه تنها از اروپایی ها یاد نمی‌گیرن بلکه با این تفکر اونجا زندگی میکنن که یه روزی تمام این اروپاییان کافر رو به اسلام دعوت کنند، اخه حیفه این مردم با این دنیایی آزاد ، یه آخرت اسلامی و بهشتی نداشته باشن??
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
3
موفق باشه ایشالا!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان