تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

سردرگمی بریتانیا در موضع‌گیری علیه ایران ناشی از چیست؟

یک کارشناس مسائل ژئوپولیتیک در خصوص تشتت و آشفتگی در وضعیت سیاسی دولت جدید بریتانیا نسبت به ایران در منطقه گفت: همه موضع‌گیری‌های بریتانیا حساب شده است و آن‌ها می‌دانند چطور نقش خود را به‌خوبی بازی کنند.
رویداد۲۴- یک کارشناس مسائل ژئوپولیتیک در خصوص تشتت و آشفتگی در وضعیت سیاسی دولت جدید بریتانیا نسبت به ایران در منطقه گفت: همه موضع‌گیری‌های بریتانیا حساب شده است و آن‌ها می‌دانند چطور نقش خود را به‌خوبی بازی کنند.

پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره تضاد صحبت‌های بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا که پنج‌شنبه گفته بود عربستان و ایران «عروسک‌گردان‌های خیمه‌شب‌بازی در جنگ‌های نیابتی خاورمیانه» هستند و جمعه شب گفت بریتانیا باید روابط خود با ایران را بهبود بخشد تصریح کرد: وقتی ایشان به‌عنوان وزیر خارجه دولت ترزا می انتخاب شد، سبب تحیر و شگفتی همگان در داخل بریتانیا و جهان شد چراکه وی هم از نظر رفتار و گفتار دیپلماتیک و هم فهم و درک مسائل بین‌المللی به‌طورکلی از مسئله پرت است و به همین دلیل همگان متعجب شدند که این انتصاب چه معنایی دارد.

وی در ادامه افزود: ما اگر همین مباحث را که به‌تازگی رخ داده است در نظر بگیریم؛ جانسون ازیک‌طرف صحبت از مقابله با ایران می‌کند و از  طرف دیگر می‌گوید که می‌خواهد روابط کشور خود را با ایران توسعه دهد، همین کافی است که ببینیم در مخیله این فرد چه می‌گذرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به صحبت‌های اخیر ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا که از نام جعلی برای خلیج‌فارس استفاده کرده بود، گفت: شاهد بودیم که دولت بریتانیا طی اعلامیه‌ای به خود نسبت دادن حرف‌های ترزا می در این زمینه را رد کرد و گفت دولت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این‌گونه بیانات نخواهد داشت. این هم تشتت و آشفتگی دیگر در وضعیت سیاسی دولت جدید بریتانیا نسبت به ایران در منطقه است.

مجتهدزاده با اشاره به سفر اخیر ترزا می به منطقه خلیج‌فارس گفت: او پیش‌ازاین سفر گفته بود برای استفاده از همکاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس جهت مبارزه با تروریسم در اجلاس سران این شورا شرکت می‌کند و من همان زمان نیز برای رسانه‌های ایرانی تأکید کردم که هدف اصلی از این سفر تحکیم هرچه بیشتر روابط بریتانیا و مجموعه غرب با این منطقه و کسب پول بیشتر برای کمک به اقتصاد ناتوان بریتانیا است.

این کارشناس برجسته مسائل ژئوپولیتیک در ادامه افزود: ترزا می می‌داند اگر بخواهد دوستی بیشتر کشورهایی مانند عربستان و امارات را جلب کند باید به صورت‌هایی چندکلمه‌ای علیه ایران به زبان بیاورد.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی من این بود که می برای تحکیم مناسبات مالی یک‌طرفه به سود بریتانیا و غرب به منطقه سفر کرده است؛ عرب‌های خلیج‌فارس باید دلارهای نفتی که از غرب می‌آورند را به غرب برگردانند. چراکه غربی‌ها بسیار هوشیار هستند و می‌دانند که پول‌های باد آورده‌ای را که به دست آنان می‌دهند باید به خودشان بازگردانند.

مجتهدزاده گفت: خانم می برای رسیدن به این اهداف در انتهای دیدارش مجبور بود که چندکلمه‌ای علیه ایران صحبت کند تا بتواند به گونه‌ای آسودگی و آرامش را برای آل سعود و امارات و قطر به نمایش در آورد. امیدوارم که در تهران دولت آقای حسن روحانی و وزارت خارجه‌اش این حرف‌ها را شنیده باشند و دیگر نگویند که اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کند، اروپایی‌ها نخواهند گذاشت. اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کند هیچ‌کس جلودارش نیست و خانم می اندکی جلوتر از فرانسوی‌ها از آن تصمیم آمریکایی حمایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تمام موضع‌گیری‌های بریتانیا حساب شده است. جایی که مصلحت باشد وزیر خارجه یا حتی خود نخست‌وزیر حرف‌های بی‌ربط می‌زنند، این حرف‌ها زده می‌شود، نقش‌ها بازی می‌شود و دولت هم تکذیب می‌کند چراکه دولت باید وانمود کند که با ایران مشکلی ندارد چراکه آن‌ها به‌تازگی برجام را امضا کرده‌اند و نمی‌توانند دشمنی علنی با ایران داشته باشد. بنابراین هر دو نقش خیلی خوب ایفا شد اما موضوع اینجا است که آیا بازیگران ما می‌توانند مسئله را درست درک و نقش‌شان را درست ایفا کنند؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
عالی
سپاس از رویداد 24
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
ای کاش مسئولین ما اینقدر غربمدار نبودند و منافع ملی و عقلانیت به جایگاه اصلی خود در نظام سیاسی کشور باز میگشت!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان