تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲

اولین دادگاه محاکمه مسعود و مریم رجوی برگزار شد

دیروز اولین جلسه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین و ۱۰۴ نفر از سران و اعضای کادر رهبری این گروهک در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. در این جلسه خانواده برخی شهدا از جمله شهید لاجوردی و شهید صیاد شیرازی حضور داشتند.

مسعود رجوی و مریم رجوی

رویداد۲۴ همشهری آنلاین نوشت: در این جلسه که از ساعت ۹ صبح سه‌شنبه در سالن امام خمینی دادگستری تهران برگزار شد، قاضی دهقانی، بعنوان رئیس دادگاه به بیان مراحل مختلف تحقیقات و رسیدگی به این پرونده پرداخت و گفت: متهمان این پرونده حق انتخاب وکیل داشتند، اما با وجود نشر آگهی برای اطلاع آنها، متهمان وکیلی معرفی نکردند و دادگاه برای این افراد وکلای تشخیری تعیین کرد و پس از طی شدن مراحل قانونی، پرونده آماده رسیدگی است. وی در ادامه از نماینده دادستان خواست با حضور در جایگاه به دفاع از کیفرخوایت بپردازد.

مسعود رجوی

نماینده دادستان پس از بیان مقدماتی، متهم ردیف اول پرونده را گروهک منافقین بعنوان شخصین حقوقی اعلام کرد. او در ادامه به بیان اتهامات سایر متهمان پرداخت و گفت: مسعود رجوی در سن ۱۹ سالگی به دنبال ارتباط تنگاتنگی که با محمد حنیف نژاد از کادر‌های اولیه‌ی سازمان داشت با منافقین آشنا و جذب سازمان شد. در همین رابطه نیز در سال ۱۳۵۰ توسط ساواک دستگیر و به اعدام محکوم شد که با وساطت برادرش که از منابع ساواک بود مجازاتش به حبس ابد تقلیل یافت و در ادامه بعنوان رهبر سازمان مطرح شد.

او ادامه می‌دهد: مسعود رجوی در ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۶۰ در اطلاعیه‌ای دستور جنگ مسلحانه را علیه نیرو‌های انقلاب صادر کرده و بسیاری از اقدامات تروریستی و جنایات علیه نیرو‌های انقلاب صادر کرده و بسیاری از اقدامات تروریستی و جنایات علیه مسئولین نظام و مردم ایران را سبب می‌شود. او در تاریخ ۷ مرداد سال ۱۳۶۰ هجری شمسی به همراه بنی صدر با مشارکت در هواپیماربایی توسط خلبان شاه، سرهنگ معزی از طریق مرز هوایی از کشور خارج و به فرانسه پناهنده شد. اما دیگر اقدامات او به این شرح است:

صدور فرمان طلاق اجباری برای اعضاء، صدور فرمان جدایی فرزندان اعضاء از والدین، تأسیس گروه تروریستی (شبه نظامی) موسوم به ارتش نفاق در عراق در سال ۱۳۶۵، شرکت در جلسات مختلف با استخبارات عراق همکاری مستقیم با رژیم بعث و شخص صدام، صدور فرمان و مشارکت در عملیات‌های مختلف سازمان از جمله فروغ جاویدان. این متهم تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز است.

مسعود رجوی و مریم رجوی


بیشتر بخوانید: ماجرای ایمیل‌های گروه نفوذ ایران در غرب چیست؟


مریم فجر عضدانلو

نماینده دادستان درادامه درباره متهم ردیف سوم گفت: مریم قجر عضدانلو (رجوی) در سال ۱۳۵۸ به دستور تشکیلات با مهدی ابریشمچی ازدواج کرد و در سال ۱۳۶۴ بعد از جدا شدن از همسرش با مسعود رجوی ازدواج تشکیلاتی کرد. او بعد از شروع فاز نظامی در سال ۱۳۶۰ از کشور متواری و در زمان حضور خود در پاریس مسئول دفتر مسعود رجوی بود. از جمله فعالیت‌ها و مسئولیت‌های او عبارت است از: جانشین فرمانده کل ارتش نفاق، شرکت در عملیات مختلف نظامی- تروریستی همانند: فروغ جاویدان و آفتاب، مسئول هدایت عملیات‌های نظامی و تروریستی در داخل کشور، مسئول اول سازمان در سال ۱۳۶۸، رئیس جمهور شورای به اصطلاح ملی مقاومت از سال ۱۳۷۲ تاکنون. او تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز است.

مسعود رجوی و مریم رجوی

مهدی ابریشمچی

بر اساس کیفرخواست صادر شده مهدی ابریشمچی، متهم ردیف چهارم این پرونده است. نماینده دادستان درباره او گفت: نامبرده در سال ۱۳۴۸ توسط محسن نجات حسینی جذب سازمان منافقین شده و در سال ۱۳۵۴ توسط ساواک دستگیر و به هفت سال زندان محکوم می‌شود که در نهایت وی نیز با پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد. او در سال ۱۳۵۸ به دستور تشکیلات با مریم قجر عضدانلو (رجوی) ازدواج کرده که حاصل آن دختری به نام نرگس است و در نهایت در اواخر سال ۱۳۶۳، باز هم به صورت تشکیلاتی از مریم رجوی جدا شده و متارکه کرد.

نماینده دادستان در ادامه گفت: این متهم در حال حاضر از عناصر کادر مرکزی سازمان و مسئول کمیسیون به اصطلاح صلح شورای ملی مقاومت است و دیگر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های او عبارت است از: عضو شورای رهبری سازمان، مسئول پشتیبانی تیم‌های تظاهرات مسلحانه در سال ۱۳۶۰، معاونت در ربایش هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ به منظور فراری دادن مسعود رجوی ابوالحسن بنی صدر و عامل انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی، عضو مرکزیت و هیئت اجرایی سازمان در سال ۱۳۶۱، فرمانده‌ی حفاظت قرارگاه‌ها و معاون ستاد قرارگاه نیرویی عملیات‌های چلچراغ آفتاب و فروغ جاویدان، مسئول طرح انقلاب ایدئولوژیک، مسئول، زندان برخورد و شکنجه‌ی اعضای مسئله دار در سال ۱۳۷۳، مسئول برگزاری نشست‌های غسل در سال ۱۳۸۰. او تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز است.

مسعود رجوی و مریم رجوی

با پایان طرح اتهامات ابریشمچی، رئیس دادگاه ختم جلسه را اعلام کرد و ادامه رسیدگی به جلسه بعدی موکول شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان