تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

اعلام آمار وحشتناک از مرگ و میر آلودگی هوا در کشور!

طبق آخرین آماری که در مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران برآورد شد درصدی از کل مرگ‌ها در ایران منتسب به آلودگی هواست که شهر تهران بیشترین مرگ و میر را در این رابطه داراست.

آلودگی هوا

رویداد۲۴ همشهری آنلاین نوشت: طی سال‌های اخیر آلودگی هوا در شهر تهران تا حدی تشدید شده که در برخی روز‌ها کوه‌های واقع در شمال شهر تهران نیز دیگر قابل مشاهده نیستند. شهروندان ساکن تهران معتقدند که آلودگی هوا در جنوب و شمال شهر تهران دیگر تفاوتی ندارد و تمام مناطق پایتخت در لایه‌ای از آلودگی فرو رفته است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست در این رابطه  توضیح داد: واقعیت این است که آلودگی هوا در جنوب و شمال شهر تهران فرق می‌کند. ما بیشترین میزان غلظت آلاینده‌ها یا همان ذرات معلق را در مناطقی مثل منطقه ۲۱ در ناحیه شادآباد، منطقه ۱۷، ۱۸ و ۱۹ و همچنین حدود شهرری داریم. یعنی میانگین غلظتی که در جنوب غرب و جنوب تهران وجود دارد، نسبت به بالا‌های مناطق ۱ و ۲ شهر تهران بیش از ۲ برابر است.

دکتر محمدصادق حسنوند اظهار می‌کند: میانگین غلظت ذراتی که در مناطق جنوبی و جنوب غرب تهران وجود دارد، چیزی حدود ۴۵ تا ۵۰ میکروگرم است. در حالی که در شمال شهر تهران حدود ۲۰ تا ۲۵ میکروگرم است. یعنی تقریبا ۲ برابر. متاسفانه این مناطق هم از نظر اقتصادی تحت فشارند و هم از نظر میزان آلودگی هوا و ما به این می‌گوییم «نابرابری مواجهه».

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست درباره مقایسه آلودگی هوای شهر تهران در پاییز امسال با پاییز سال گذشته می‌گوید: برای قضاوت درست درباره مقایسه آلودگی هوای پاییز امسال و پارسال باید صبر کنیم تا ماه آذر هم تمام شود. اما در حال حاضر با داده‌های تا سه چهار روز گذشته، واقعیت این است که آلودگی پاییز امسال مشابه سال گذشته است و حتی حدود ۶ تا ۷ درصد هم در برخی مناطق و برخی ایستگاه‌ها بالاتر از پارسال است. اما باز تاکید می‌کنم که قضاوت صحیح را زمانی می‌شود ارائه داد که آذرماه به پایان برسد.

به گفته دکتر حسنوند، پاییز امسال تا به اینجا به لحاظ تعداد روز‌های آلوده تقریبا معادل پارسال بوده است و البته که پارسال، سال وحشتناکی از نظر آلودگی هوا بود. به طوری که فقط در یک سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۲۷ درصد افزایش غلظت آلاینده‌ها را داشتیم که عدد بسیار بزرگی است. یعنی میزان غلظت PM ۲.۵ که مهم‌ترین آلاینده شهر تهران است، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد.


بیشتر بخوانید: کنایه سنگین به صداوسیما: آلودگی هم تابع شرایط سیاسی شده!


رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران می‌گوید: امسال هم با این روندی که داریم پیش می‌رویم، پیش‌بینی می‌شود که آلودگی هوا در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بدتر هم بشود. چراکه بر اساس داده‌های سه چهار روز قبل، در ۶۰ تا ۷۰ درصد ایستگاه‌ها تاکنون ۶ تا ۷ درصد افزایش غلظت داشته‌ایم. اما اگر روز‌های باقیمانده را هم محاسبه کنیم و در داده‌ها بیاوریم، قطعا نتیجه، افزایش ۱۰ درصدی غلظت آلاینده‌ها را نشان خواهد داد.

این پژوهشگر درباره آمار مرگ‌ومیر‌های ناشی از آلودگی هوا در کشور و پایتخت می‌گوید: طبق آخرین آماری که در مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران برآورد کردیم، ۱۲ درصد از کل مرگ‌ها در ایران منتسب به آلودگی هوا است. سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در کشور به دلایل منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ مورد از این مرگ‌ومیر‌ها مربوط به ساکنان تهران است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست همچنین درباره میزان خسارت آلودگی هوا برای اقتصاد کشور می‌گوید: آلودگی هوا سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور و حدود ۲.۵ میلیارد دلار به اقتصاد پایتخت خسارت می‌زند؛ یعنی حدود ۴ تا ۵ درصد GDP یا تولید سرانه ناخالص داخلی و این عدد خیلی بزرگ است!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان