تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۲۶ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

فلاحت پیشه: سازوکاری که ایران و امریکا در عمان شکل دادند عملا تعطیل شده

فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس در توییتی درباره جنگ ایران و آمریکا نوشته است: جنگی پیش روست که از لحاظ دامنه، بعد از جنگ‌های جهانی بی سابقه است. بعد از ده‌ها سفر بی نتیجه مقامات آمریکایی به منطقه، عملی‌ترین راه حل بازگشت به میز عمان است.

روابط ایران و آمریکا

رویداد۲۴ به گزارش انتخاب؛ حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم، درباره احتمال افزایش تنش میان ایران و آمریکا در منطقه به «انتخاب» گفت: الان بیکار‌ترین مسئولان درمنطقه دیپلمات‌ها هستند. به عبارتی دیپلماسی درگیر جنگ است و به طور مشخص، ساز و کاری که در عمان بین ایران و آمریکا شکل گرفته بود تعطیل شده است. 

وی افزود: کارشکنی آمریکایی‌ها برای بهره برداری ایران از ۶ میلیارد دلار یعنی شکستن تعهد با ایران و تلاش برای به حاشیه بردن ایران و ایجاد یک دست باز برای نتانیاهو که اوضاع منطقه را دچار تنش کرده است. من معتقدم مجموعه تحولات در آن مسیری پیش می‌رود که نتانیاهو و افراطیون صهیونیست طراحی کرده اند.

او ادامه داد: از ۷ اکتبر که جنگ شکل گرفت، سیاست جدی نتانیاهو این بود که پایان این جنگ بین ایران و آمریکا باشد؛ لذا ما می‌بینیم که با وجود جنگ در غزه، تنش در لبنان هم شروع شده است. صهیونیست‌ها شاید اسم اقدامات خود را در جنوب لبنان جنگ نمی‌گذارند، اما جنگ شروع شده است. اسراییل در حال از بین بردن امکانات تدافعی حزب الله هستند. بعد از رهایی از جنگ با حماس، حتما جنگ با لبنان را در دستور کار قرار می‌دهند. همزمان از آمریکا برای حمله به حوثی‌ها استفاده می‌شود.

وی در ادامه درباره نشانه‌های افزایش تنش و احتمال جنگ بیان کرد: دو شاخص جدی وجود دارد که نشان می‌دهد مسیر تحولات به سمت اهداف نتانیاهو و افراطیون است. مسیر اول حرکت به سمت فشار حداکثری است. پیش از این، بایدن از این سیاست عبور کرده بود، اما الان دوباره در این مسیر حرکت می‌کند. جنبه خطرناک آن این است که شاخص‌های نظامی هم به این فشار اضافه می‌شود. از جمله حمله به اهداف حامیان ایران که در دستور کار قرار گرفته است. ایران اگر وارد یک جنگ محدود با آمریکا بشود، آن را بهتر از فشار حداکثری می‌داند. 

فلاحت پیشه تصریح کرد: اگر جنگی پیش بگیرد تنها آمریکایی‌ها نیستند ک مدیریت جنگ را در اختیار دارند؛ در واقع امکان مانور برای ایران بیشتر از فشار حداکثری است. موضوع دوم این است که جریان مقاومت می‌داند که شیب تحولات به ضرر آن هاست. این جریان اگر می‌دانست که حمله اسراییل به حماس حمله محدودی نیست، از ابتدا با تمام قوا جنگ را علیه اسراییل شکل می‌داد. اسراییلی‌ها به نظر من یک راهبرد نقطه زنی را در دستور کار قرار دادند و تونل‌ها و استحکامات و تجهیزات و رهبران جریان‌های مقاومت را هدف قرار دادند.

وی ادامه داد: آمریکا سعی می‌کند در داخل عراق بین جریان مقاومت شکاف ایجاد کند و عده‌ای را منفعل کند، هم در یمن مانع پیوستن آن‌ها به جریان ضد اسراییلی شود. این شرایط به نظر من توازن را به ضرر مقاومت شکل داده است؛ لذا امکان اینکه چالش جدی‌تر بشود وجود دارد.


بیشتر بخوانید: درگیری‌های منطقه چه تاثیری بر ایران خواهد گذاشت؟


فلاحت پیشه درباره توییت خود در رابطه با جنگ گفت: من در آن توییت راه حل دادم که هرچه اوضاع وخیم‌تر شود مدیریت تحولات از دست ایران و آمریکا خارج می‌شود. در این شرایط کسانی از فضا بهره برداری می‌کنند که علاوه بر سوءاستفاده از ایران، به عنوان رقیب آمریکا جایگاه بهتری پیدا می‌کنند. به نفع ایران و آمریکاست که به میز عمان برگردند.

این استاد روابط بین الملل تاکید کرد: به نظر من هدف نتانیاهو این است که در کوتاه مدت جنگ با ایران را به یک موضوع انتخاباتی تبدیل کند؛ اگر ترامپ رقیب بایدن شود، جنگ را به انتخابات پیوند می‌زند. در آن شرایط حتی امکان جنگ محدود دموکرات‌ها علیه ایران وجود دارد؛ اگر جنگ شکل نگیرد روند طبیعی تحولات پیروزی ترامپ است؛ لذا اگر شرایط اینگونه پیش برود در یک یا دو سال آینده یک شرایط جنگی خطرناک در منطقه را خواهیم دید. اگر دیپلمات‌ها از حاشیه بیرون بیایند و سعی کنند در قالب توافق نانوشته عمان تحولات را مدیریت کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
1
0
به درک
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان