تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

سامانه لیزری گنبد پهپادی اسرائیل

سامانه لیزری گنبد پهپادی (Drone dome) یک سیستم مدولار، سرتاسر و ضد پهپاد است که پوشش 360 درجه برای شناسایی و خنثی کردن پهپادهای متخاصم ارائه می دهد.

سامانه لیزری گنبد پهپادی اسرائیل

رویداد۲۴ حسین فلاحی: سیستم گنبد پهپادی (Drone Dome)، یک سیستم هوایی بدون سرنشین (C-UAS) است که توسط سیستم های دفاعی پیشرفته رافائل یک شرکت دفاعی اسرائیلی، برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی توسعه یافته است. این سیستم با شناسایی، ردیابی و خنثی کردن دقیق پهپادهای متخاصم، فضای هوایی امن را فراهم می کند.

سامانه گنبد پهپادی که در سال 2016 رونمایی شد، بخشی از خانواده سامانه های دفاع هوایی و موشکی رافائل است که شامل سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین نیز می شود.

این سامانه توسط ارتش بریتانیا نیز در چندین سناریوعملیاتی شده است. به عنوان مثال این سامانه ضد پهپاد توسط وزارت دفاع بریتانیا در جریان اجلاس سران G7 در کورنوال انگلیس به منظور محافظت در برابر تهدیدات هوایی بدون سرنشین در سپتامبر 2021 مستقر شد.

رونمایی و آزمایش گنبد پهپادی 

 سیستم گنبد پهپادی، یک سری از قابلیت های خود را در میدان آزمایش یوما ارتش ایالات متحده، آریزونا، در آوریل 2022 به اثبات رساند. در این عملیات قابلیت‌های تشخیص دقیق، شناسایی و خنثی شدن انواع پهپاد هدف مورد آزمایش قرار گرفت.

طراحی و ویژگی های سیستم گنبد پهپادی

گنبد پهپادی یک سیستم ضد پهپاد مبتکرانه و اثبات شده در جنگ است که برای شناسایی، ردیابی و خنثی کردن پهپادهای متخاصم طراحی شده است. پهپادها یکی از سریع‌ترین تهدیدات در حال رشد هستند که نگرانی‌های امنیتی جدی برای سایت‌های نظامی و غیرنظامی ایجاد می‌کنند. گنبد پهپادی در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده است و پوشش 360 درجه را فراهم می کند.

سیستم کاملاً ماژولار که توسط یک کاربر اداره می شود، می تواند به عنوان یک واحد متحرک یا ثابت مستقر شود و قادر است بر اساس درخواست مشتری سفارشی شود.

سامانه لیزری گنبد پهپادی اسرائیل

طراحی  باز گنبد پهپادی به آن اجازه می دهد تا با چندین افکتور و حسگر ادغام شود. این دستگاه برای شناسایی اهدافی به وسعت 0.002 متر مربع در برد 3.5 کیلومتر با استفاده از تشخیص خودکار حرکت ویدیویی دستگاه شارژ/مادون قرمز و تشخیص خودکار هدف طراحی شده است. این سیستم می تواند اهداف را با حداقل آسیب جانبی به محیط اطراف و حداکثر ایمنی برای هواپیماهای خودی نابود کند.

علاوه بر این، سیستم گنبد پهپادی مجهز به فناوری هوش مصنوعی است تا تصویری دقیق از تهدیدات دریافتی ارائه دهد و امکان رصد، شناسایی، درگیری و خنثی‌سازی سریع‌تر و کارآمدتر هدف را فراهم کند.

فرمان و کنترل گنبد پهپادی

گنبد پهپادی از یک مرکز فرماندهی، کنترل، ارتباطات، رایانه و اطلاعات اداره می‌شود که داده‌های دریافتی از چندین حسگر را برای ارائه یک تصویر موقعیت هوایی یکپارچه یکپارچه می‌کند. این مرکز دارای طراحی باز، رابط کاربری گرافیکی پیشرفته و قابلیت‌های فعال‌سازی اقدامات متقابل است.

سامانه لیزری گنبد پهپادی اسرائیل

مرکز رابط کاربری گرافیکی پیشرفته دارای الگوریتم‌ها و تجهیزات منحصربه‌فرد اولویت‌بندی هدف است تا فرمان و کنترل تمام زیرسیستم‌های ضد پهپاد بدون سرنشین را امکان‌پذیر کند.

مکانیزم گنبد پهپادی

در این سیستم ضدپهپاد، یک رادار 360 درجه و یک حسگر فرکانس رادیویی، شناسایی و موقعیت یابی دقیق هدف را فراهم می کند. سپس سیستم گنبد پهپادی قابلیت خنثی کردن نرم یا سخت را فراهم می کند.

در حالت خنثی سازی نرم ، سیستم مکان پهپاد را با فرکانس رادیویی آن تشخیص می دهد. این دستگاه از فناوری پارازیت واکنشی برای مسدود کردن کانال های فرکانس بسیار بالا و فرکانس فوق العاده بالا از جمله سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی برای بی ثبات کردن پهپاد دشمن استفاده می کند. پارازیت الکترونیکی سیگنال و دستورات را از کنترل از راه دور به پهپاد و ویدیوی ارسال شده توسط پهپاد به اپراتور خود را مسدود می کند. قابلیت پارازیت در برابر چندین هدف عمل می کند.

سامانه لیزری گنبد پهپادی اسرائیل

در حالت خنثی سازی سخت، سیستم C4I موقعیت هدف را به اپراتور لیزر ارسال می کند تا آن را به افکتور لیزر منتقل کند. افکتور هدف را قفل و ردیابی می کند و در عرض چند ثانیه یک پرتو لیزر برای نابودی هدف ساطع می کند. لیزر پرقدرت پرتو لایت می تواند برای رهگیری چندین پهپاد استفاده شود. 

سنسورها و رادارها

سامانه گنبد پهپادی دارای حداکثر چهار رادار نیم‌کره‌ای با فرکانس چند مأموریتی RPS-42 MHR صنایع الکترونیک RADA است تا پوشش کامل آزیموت 360 درجه و ارتفاع 90 درجه را فراهم کند. MHR دارای اتصال اترنت داخلی و بیش از 15500 ساعت میانگین زمان محاسبه شده بین خرابی ها است. می تواند چندین هدف را در هر شرایط آب و هوایی ردیابی کند.

سیستم هوایی بدون سرنشین به سیستم های حسگر تشخیص پهنای باند NetSense Netline مجهز شده است. حسگر RF هوشمند ارتباطات و جهت یاب دارای محدوده گیرنده از 70 مگاهرتز تا 6 گیگاهرتز، دامنه دینامیکی بالا بیش از 60 دسی بل، حساسیت بالا با رقم نویز (NF) کمتر از 10 دسی بل و قابلیت سوئیچینگ است.

سامانه لیزری گنبد پهپادی اسرائیل

سیستم گنبد پهپادی متشکل از سنسور الکترواپتیکال/مادون قرمز Speed ​​ER شرکت فن آوری های دقیق کنتروپ است که بر روی یک سه پایه گیبال نصب شده است. این سنسور شامل یک واحد تشخیص و یک ویژگی ویدیوی درخواستی برای پردازش ویدیو است. همچنین دارای یک مدیر سیستم و سایر عناصر برای کنترل ویدیو، داده، وضعیت و دستورات است.

در حالی که Speed ​​ER تشخیص حرکت ویدیویی را برای تشخیص خودکار اهداف متحرک کم کنتراست ارائه می دهد، ردیابی ویدیوی EO امکان ردیابی خودکار چندین هدف را فراهم می کند. این سنسور دارای ATR و سیستم چند سنسوری است که امکان ادغام، عملکرد و نمایش سنسورهای مختلف EO را فراهم می کند.

سفارشات و تحویل

رافائل، همراه با شریک خود صنایع الکترونیک رادا در مناقصه ای که توسط وزارت دفاع بریتانیا برای تامین سیستم گنبد پهپادی یکپارچه با رادارهای نیمکره چند ماموریتی RADA در آگوست 2018 منتشر شد، برنده شد.

ارتش بریتانیا از سامانه‌های گنبد پهپادی برای محافظت از تأسیسات و مکان‌های حساسی که نیروهای مسلح در آنها مستقر هستند در برابر پهپادهای متخاصم هوابرد استفاده می‌کند.

مشخصات کلی سامانه‌های گنبد پهپادی

نوع پروژه: سیستم هواپیمای بدون سرنشین (C-UAS)

سازنده: سیستم های دفاعی پیشرفته رافائل

محدوده تشخیص: 3.5 کیلومتر

افکتور: جنبشی: لیزری، غیر جنبشی: جمر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان