تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲

مشخصات پهپاد PD-۲ اوکراین

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد PD-۲ اوکراین خواهیم پرداخت.

سیستم هوایی بدون سرنشین PD-۲ اوکراین

رویداد۲۴ حسین فلاحی: PD-2 یک هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد (UAV) چند منظوره اوکراینی است. این پهپاد برای شناسایی هوایی و برای استفاده جنگی به عنوان حامل بمب با کلاهک تا وزن 3 کیلوگرم طراحی شده است. این هواپیما می تواند از باند فرودگاه بلند شود یا به ماژول های قابل جابجایی برای برخاستن و فرود عمودی مجهز شود.

PD-2 یک سیستم هوایی بدون سرنشین همه کاره است که توسط شرکت Ukrspecsystems، یک سازنده سیستم های هواپیمای بدون سرنشین مستقر در اوکراین ساخته شده است. این پهپاد یک راه حل چند کاربردی مناسب برای عملیات در شرایط آب و هوایی چالش برانگیز است.

این پهپاد برخاست و فرود عمودی (VTOL) در پیکربندی های مختلف از جمله PD-2 برخاست و فرود عمودی و PD-2 بال ثابت با طول بال 4 متر و PD-2 بال ثابت با طول بال 5 مترساخته شده است.

این سیستم بدون سرنشین پس از تکمیل موفقیت آمیز آزمایشات نهایی در موسسه تحقیقات دولتی آزمایش و صدور گواهینامه تسلیحات و تجهیزات نظامی در چرنیهیو اوکراین برای انجام عملیات نظامی در سال 2020 تأیید شد. پهپاد PD-2 در تمرینات نظامی ارتش اوکراین در ژوئن 2021 شرکت کرد. همچنین در رژه نظامی روز استقلال که در اوت 2021 در کیف، اوکراین برگزار شد به معرض نمایش درآمد.


طراحی و ویژگی های پهپاد PD-2

طراحی انعطاف پذیر PD-2 اجازه می دهد تا پیکربندی بدنه هواپیما در حین حرکت در عرض 15 دقیقه تغییر کند تا نیازهای مختلف ماموریتی را برآورده کند. پیکربندی برخاست و فرود عمودی به باند فرودگاه نیاز ندارد و می‌تواند بر روی عرشه کشتی بلند شود و فرود بیاید، در حالی که پیکربندی بال ثابت معمولی با شاسی به باند پرواز برای برخاستن و فرود نیاز دارد.

پیکربندی معمولی بال ثابت بدون شاسی را می توان با استفاده از پرتاب منجنیق و سیستم بازیابی چتر نجات عملیاتی کرد و نیاز به باند فرودگاه نیست. ارابه فرود نسخه بال ثابت دارای سیستم ترمز برای کاهش فاصله ترمز در باند است.

سیستم هوایی بدون سرنشین PD-۲ اوکراین

پهپاد PD-2 می تواند در دماهای بین 25- تا 50+ درجه سانتی گراد در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله باران و مه کار کند. این پهپاد دارای رادار و صدای کم است که ردیابی و شناسایی آن را برای دشمن دشوار می کند. این هواپیمای بدون سرنشین همچنین قابلیت های پرواز خودکار مانند برنامه ریزی ماموریت از قبل و تکمیل پرواز از پیش برنامه ریزی شده را حتی در صورت از دست دادن سیگنال ارائه می دهد. طول پهپاد VTOL 2.85 متر، ارتفاع 1.02 متر و طول بال ها تا 5 متر است. حداکثر وزن برخاست 55 کیلوگرم است.


قابلیت های ماموریت

پهپاد PD-2 می تواند برای کاربردهای نظامی و تحویل محموله استفاده شود. پهپاد PD-2 را می توان برای ماموریت های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR)، شناسایی و اصلاح آتش توپخانه و ماموریت های پشتیبانی عمومی مستقر کرد. این پهپاد می تواند برای انجام ماموریت های نظارتی مرزی در مناطق وسیع مورد استفاده قرار گیرد. می توان آن را با سایر سیستم های PD-2 ترکیب کرد تا قابلیت نظارت مستمر بر مناطق خاص را فراهم کند.

سیستم هوایی بدون سرنشین PD-۲ اوکراین

پهپاد نوع  حمل و نقل هوایی دارای ماژول های قابل جابجایی در زیر بال ها و بدنه برای تحویل محموله است. این به گونه ای طراحی شده است که بر روی هدف شناور می شود و حداکثر بار 8 کیلوگرم را با دقت رها می کند. این پهپاد می تواند در محل فرود بیاید و محموله را قبل از بلند شدن در پیکربندی VTOL رها کند. محموله ای که این پهپاد می تواند تحویل دهد شامل داروهای ضروری، تجهیزات مهمات و کیت های نجات است.


ارتباطات

پهپاد PD-2 با اتصال رمزگذاری شده ایمن نصب می شود. دارای قابلیت محافظت در برابر ایجاد تداخل است. این پهپاد می تواند ویدیوی زنده را از طریق یک ترمینال راه دور به چندین گروه منتقل کند.

این پهپاد از ارتباطات خط دید، 3G/ LTE و ارتباطات ماهواره ای (SATCOM) استفاده می کند. پیوندهای ارتباطی LoS برای انتقال تصویر و تله متری با برد بیش از 200 کیلومتر استفاده می شود. پیوندهای 3G/LTE و ارتباطات ماهواره ای عملکردهای دوربرد را بدون محدودیت برد تضمین می کنند. ویژگی بازگشت خودکار به پهپاد این امکان را می دهد که در صورت خرابی سیستم ماهواره ناوبری جهانی یا از دست دادن سیگنال، با خیال راحت به آشیانه بازگردد.

سیستم هوایی بدون سرنشین PD-۲ اوکراین

این پهپاد دارای چراغ های ناوبری برای جلوگیری از برخورد در شرایط آب و هوایی سخت است. چراغ های این پهپاد را می توان به منظور پنهان کاری در طول ماموریت خاموش کرد. یک فاصله یاب لیزری برای امکان فرود و برخاستن دقیق نصب شده است.


ایستگاه کنترل زمینی پهپاد PD-2 VTOL

این پهپاد توسط یک ایستگاه کنترل زمینی کنترل می شود. ایستگاه کنترل زمینی قابل حمل را می توان به طور جداگانه مورد استفاده قرار داد یا روی یک سیستم تریلر خودروی نظامی نصب کرد. این شامل یک هاب شبکه با منبع تغذیه بدون وقفه یکپارچه با باتری پشتیبان تا دو ساعت، یک سیستم کنترل اپراتور از راه دور، یک ایستگاه کنترل سیار اپراتور محموله، واحد آنتن ردیابی، یک چهارپایه و یک ژنراتور برق است.

نرم افزار پیشرفته این پهپاد قابلیت هایی مانند کنترل یک پهپاد با استفاده از چندین سیستم ایستگاه کنترل زمینی برای گسترش برد ماموریت و عملیات چند پهپاد با استفاده از یک ایستگاه کنترل زمینی واحد برای انتقال سیگنال ها به بسیاری را امکان پذیر می کند. این پهپاد می‌تواند تصاویر بی‌درنگ را با چندین واحد ایستگاه کنترل زمینی و پایانه‌های ویدئویی از راه دور به اشتراک بگذارد و از انتقال بی‌وقفه داده‌ها به اپراتورهای راه دور و نیروهای زمینی اطمینان حاصل کند.

سیستم هوایی بدون سرنشین PD-۲ اوکراین

واحد آنتن ردیابی زمینی برای ارتباط رادیویی بین پهپاد PD-2 و ایستگاه کنترل زمینی استفاده می شود. اطلاعات مربوط به موقعیت پهپاد برای جهت دهی آنتن در جهت پهپاد برای برقراری ارتباط موثر استفاده می شود. دو کانال ارتباطی یکپارچه در سیستم آنتن باعث افزایش قابلیت اطمینان سیستم می شود.

آنتن ردیاب این پهپاد که اجزای آن توسط Silvus Technologies تامین‌ شده است، دارای یک دوربین فیلمبرداری داخلی و یک دکل 5 متری خودکار برای به حداکثر رساندن برد پیوندهای داده اصلی و پشتیبان است


پیشرانه و عملکرد پهپاد PD-2

این پهپاد از یک موتور 100 سی سی چهار زمانه بهره می برد که از گاز A95 همراه با روغن استفاده می کند. ماژول موتور با سنسورهایی برای ردیابی دور در دقیقه، دمای محیط و سطح سوخت یکپارچه شده است. موتور را می توان با فشردن یک دکمه از راه دور از ایستگاه کنترل زمینی روشن کرد و در صورت خرابی با فلایت کنترلر به طور خودکار در حین پرواز مجددا راه اندازی شد.

سیستم هوایی بدون سرنشین PD-۲ اوکراین

این پهپاد مجهز به یک ژنراتور الکتریکی 500 واتی است تا تجهیزات داخل هواپیما را روشن کند و باتری ها را در طول پرواز شارژ کند. یک صدا خفه کن صوتی نیز برای کاهش صدا کلی پهپاد تعبیه شده است. مخزن سوخت فیبر کربن ظرفیت نگهداری 12 لیتر سوخت را دارد.

این هواپیمای بدون سرنشین می تواند به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت پرواز تا 160 کیلومتر در ساعت دست یابد. این پهپاد قادر است تا ارتفاع 5000 متری برسد و در پیکربندی VTOL هشت ساعت و در پیکربندی بال ثابت معمولی بیش از ده ساعت استقامت دارد.


مشخصات کلی پهپاد PD-2

نوع پروژه: نظارتی و شناسایی و پشتیبانی حمل و نقل هوایی بدون سرنشین

سازنده: شرکت Ukrspecsystems

طول بال ها: 5 متر

حداکثر وزن برخاست: 55 کیلوگرم

استقامت پروازی: تا ده ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان