تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲

سیستم ضد پهپاد لئونیداس آمریکا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سیستم ضد پهپاد لئونیداس که با امواج مایکروویو پهپادها را ساقط می کند خواهیم پرداخت.

سیستم ضد پهپاد «لئونیداس» آمریکا

رویداد۲۴ حسین فلاحی: لئونیداس یک سیستم تسلیحاتی انرژی هدایت‌شده مبتنی بر فناوری مایکروویو با قدرت بالا (HPM) است که توسط شرکت فناوری آمریکایی اپیروس برای ارائه قابلیت‌های سیستم هوایی بدون خدمه (C-UAS) توسعه یافته است.

در حالی که سیستم زمینی لئونیداس در سال 2020 راه اندازی شد نسل سوم این پلت فرم در آوریل 2022 رونمایی شد. لئونیداس می تواند یک هدف را در فضاهای شلوغ و چندین هدف را در یک منطقه وسیع مانند یک پایگاه نظامی، مرز یا سایت حیاتی هدف قرار داده و غیرفعال کند. سیستم تسلیحاتی انرژی هدایت شده را می توان برای محافظت از پایگاه های عملیاتی جلو در برابر تهدیدات وارده مستقر کرد.

طراحی سیستم لئونیداس

لئونیداس یک سیستم پالس الکترومغناطیسی C-UAS است که قابلیت های دفاعی ثابت و متحرک C-UAS را ارائه می دهد. لئونیداس  با دارای طراحی سیستم بازامکان ارتقاء مداوم و بهینه سازی شکل موج الکترومغناطیسی سیستم را برای مقابله با اهداف در حال تکامل در برد طولانی تر فراهم می کند. رابط برنامه نویسی برنامه باز آن (API) قابلیت همکاری را امکان پذیر می کند. این سیستم همچنین مقیاس پذیر است تا نیازهای پرقدرت مشتریان را برآورده کند. سیستم لئونیداس را می توان در قسمت عقب یک وانت بار نصب کرد.

قابلیت های سیستم لئونیداس

از لئونیداس می توان برای شناسایی و خنثی سازی همزمان چندین پهپاد استفاده کرد. این سیستم قادر است اهداف را با سرعت و دقت بالا مورد اصابت قرار دهد. این دستگاه مجهز به یک آنتن با شکل پرتو دیجیتال است که میزان توان مورد استفاده در هدف را بهینه می کند و از نیروهای خودی در برابر مورد متخاصم محافظت می کند. تقویت‌کننده‌های قدرت، ژورنال‌های عمیق را با قابلیت شلیک سریع با اثرات تقریباً فوری روی هدف فراهم می‌کنند. این سیستم نیاز به بارگذاری مجدد را برطرف می کند.

سیستم ضد پهپاد «لئونیداس» آمریکا

سیستم تسلیحاتی HPM در ولتاژهای پایین کار می کند که خطر انتشارات مضر برای اپراتورهای سیستم را کاهش می دهد. این می تواند برای طیف وسیعی از ماموریت ها، از جمله ازدحام ضد پهپاد، رادار ضد و ضد پارازیت مستقر شود. C-UAS می تواند یک سری شکل موج را برای هدف قرار دادن فرکانس هایی که اهداف پهپادها به طور کلی استفاده می کنند، راه اندازی کند. از ماژول‌های تقویت‌کننده قابل تعویض خط (LRAM) استفاده می‌کند که می‌توانند در کمتر از هشت دقیقه در زمین سرویس یا تعمیر شوند.

تکنولوژی مورد استفاده در لئونیداس

اپیروس از آرایه ای از نیمه هادی های مبتنی بر نیترید گالیوم (GaN) استفاده می کند که می توانند در ولتاژهای بالا با دمای پایین و چگالی توان بالا کار کنند. این طرح استفاده از لوله های خلاء یا خنک کننده ها را برای پشتیبانی از عملیات حذف می کند.

سیستم مدیریت انرژی اسمارت پاور از نیمه هادی های GaN مجهز به هوش مصنوعی استفاده می کند تا سطوح بالایی از چگالی توان تولید کند تا HPM را برای غلبه بر سیستم های الکترونیکی پهپاد هدف منتقل کند.

نسخه ارتقا یافته لئونیداس

نسل سوم لئونیداس در رویداد نمایش فناوری HPM C-UAS وزارت دفاع ایالات متحده در آوریل 2022 به نمایش گذاشته شد. این سیستم با موفقیت توانایی های خود را در برابر طیف وسیعی از اهداف UAS در طول نمایش به نمایش گذاشت.

سیستم ضد پهپاد «لئونیداس» آمریکا

آخرین نسخه مجهز به ارتقاء نرم افزاری و سخت افزاری برای ارائه قابلیت های عملیاتی پیشرفته است. ادعا می شود که قدرت آن بیش از دو برابر نسخه قبلی است. نسل سوم این سیستم دارای طراحی مقاوم است و بر روی یک تریلر نظامی نصب شده است. یک گیمبال مکانیکی 360 درجه بر روی سیستم تعبیه شده است تا پوشش بیشتری را فراهم کند و آزیموت محافظت در برابر تهدیدات ورودی را گسترش دهد.

جزئیات لئونیداس پاد

لئونیداس پاد که در فوریه 2022 رونمایی شد، یک سیستم سبک وزن و جمع و جور است که می تواند برای مقابله با تهدیدات ناشی از انبوه پهپادها روی یک پهپاد نصب شود. چندین گزینه برای نصب را فراهم می کند و از ادغام با سیستم های هوایی موجود پشتیبانی می کند.

C-UAS را می توان به سرعت راه اندازی کرد و در منطقه تهدید مستقر کرد. این سیستم دارای عمر باتری طولانی‌تری است که به آن اجازه می‌دهد به سمت تهدید حرکت کند و پس از اتمام ماموریت به پایگاه بازگردد. همچنین می تواند در حالت استندبای کار کند.

لئونیداس را می توان همراه با لئونیداس پاد برای ارائه یک راه حل دفاعی چند لایه مستقر کرد. هنگامی که سیستم ها با هم مستقر شوند، می توانند به قدرت و برد بیشتری دست یابند.

مشارکت ها و قراردادهای اپیروس

شرکت اپیروس از سوی نیروی دریایی ایالات متحده برای توسعه یک سیستم انرژی با هدایت نمونه اولیه برای مقابله با پهپادهای متخاصم در ژوئن 2020 انتخاب شد. 

اپیروس و نورثروپ گرومن در ژوئیه 2020 یک توافقنامه تامین کننده استراتژیک امضا کردند. ایپروس باید لئونیداس را به نورثروپ گرومن عرضه می کرد تا آن را به عنوان بخشی از راه حل سیستم های C-UAS خود ارائه دهد.

سامانه C2 پدافند هوایی نورث روپ گرومن توسط ارتش ایالات متحده به عنوان سامانه موقت C2 انتخاب شد در حالی که یک سیستم پایدار بدون خدمه کوچک (C-sUAS) در همان ماه توسعه یافت.

سیستم ضد پهپاد «لئونیداس» آمریکا

جنرال داینامیک لند سیستم (GDLS) یک قرارداد همکاری با اپیروس در اکتبر 2021 امضا کرد که شامل ادغام سیستم لئونیداس و فناوری HPM گسترده تر در سیستم خودرویی استرایکر ساخت GDLS ارتش ایالات متحده و سایر خودروهای سرنشین دار و بدون سرنشین نبرد زمینی به منظور ارائه قابلیت های پیشرفته دفاع هوایی کوتاه برد (SHORAD) بود.

این دو شرکت از "سیستم ضد الکترونیک یکپارچه استرایکر لئونیداس" در نشست و نمایشگاه سالانه انجمن ارتش ایالات متحده (AUSA) در اکتبر 2022 رونمایی کردند.

اپیروس در ژانویه 2023 قراردادی به ارزش 66.1 میلیون دلار از دفتر قابلیت های سریع و فناوری های حیاتی ارتش ایالات متحده (RCCTO) برای تحویل و پشتیبانی از چندین نمونه اولیه لئونیداس منعقد کرد.

مشخصات کلی سیستم ضد پهپاد «لئونیداس»

نوع پروژه: سیستم ضد پهپاد بدون سرنشین

توسعه دهنده: اپیروس

پلت فرم خودرو: استرایکر

سیستم جنگ افزار: مایکروویو پرقدرت (HPM)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان