تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

بایدن: پوتین مسئول مرگ ناوالنی است

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پس از اعلام مرگ الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه در زندان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را مسئول مرگ وی دانست.

بایدن: پوتین مسئول مرگ ناوالنی است

رویداد۲۴ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  روز جمعه به وقت محلی در سخنانی از کاخ سفید با بیان اینکه دقیقا نمی دانم چه اتفاقی برای ناوالنی افتاده است، گفت: «اشتباه نکنید. پوتین مسئول مرگ ناوالنی است. همانطور که در اوکراین مشاهده کردیم, پوتین نه تنها شهروندان سایر کشورها را هدف قرار می دهد، بلکه او جنایات وحشتناکی را نیز علیه مردم خود مرتکب می شود.»

رئیس جمهور آمریکا گفت: از خبر مرگ ناوالنی  تعجب نکردم اما خشمگین شدم. او همچنین افزود که مرگ ناوالنی فوریت تصویب کمک به اوکراین را بیش از پیش نشان می دهد زیرا  شکست در حمایت از اوکراین در این لحظه حساس هرگز فراموش نخواهد شد و آمریکا باید هم اکنون به کی یف کمک کند.

بایدن در بخش دیگر از اظهارات خود درباره جنگ غزه گفت: امید و انتظار من این است که به توافق آزادی گروگان ها دست پیدا کنیم.

 او توضیح داد که در روزهای اخیر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگوهای گسترده‌ای داشته که در آن او بر برقراری آتش‌بس موقت تاکید کرده است.

پیش از این بایدن، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که  روسیه مسئول مرگ الکسی ناوالنی رهبر اپوزیسیون این کشور در زندان است و در صورت تایید این خبر، این "نشانه دیگری از بی رحمی پوتین" خواهد بود.

 معاون رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در آلمان گفت: "باید واضح بگوییم، روسیه مسئول است."

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در سخنانی گفت که اگر گزارش‌های مربوط به کشته شدن ناوالنی دقیق باشد، بر «ضعف و پوسیدگی» روسیه تأکید می‌کند.

بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «مرگ ناوالنی در زندان روسیه و ترس از یک مرد، تنها نشان دهنده ضعف و پوسیدگی در قلب سیستمی است که پوتین ساخته است. روسیه مسئول این مرگ است.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به رادیوی ان پی آر گفت که واشنگتن در تلاش است تا مرگ این فرد را تایید کند.

 وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اتهام‌های مطرح شده از طرف غرب در پرونده مرگ «الکسی ناوالنی» خواستار پرهیز از پیشداوری در زمینه علت مرگ این زندانی و منتقد روس شد و  از آمریکا خواست تا از پیشداوری درباره مرگ ناوالنی خودداری کرده و منتظر نتایج تحقیقات پزشکی قانونی درباره این موضوع باشد.

خبرگزاری ریانووستی روز جمعه به نقل از منابع قضایی این کشور اعلام کرد: ناوالنی که در حال طی دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد.

بنا بر این گزارش، کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت های پزشکی فراخوانده شد؛ آنها سعی کردند ناوالنی را احیا کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند. منابع قضایی اعلام کردند که دلایل مرگ ناوالنی در حال بررسی است.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز در این باره گفت: سازمان زندان های فدرال روسیه همه بررسی‌ها را درباره مرگ ناوالنی انجام می دهد.

وی تأکید کرد که علت مرگ ناوالنی باید توسط پزشکان مشخص شود.

ناوالنی منتقد سرشناس حکومت روسیه که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

ناوالنی ۴۷ ساله که در دهه اخیر سرسخت‌ ترین منتقد پوتین معرفی می شد، در دادگاه های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ سال و ۶ ماه زندان محکوم و سازمان او به عنوان "سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

ناوالنی و حامیانش مدعی بودند که این پرونده نیز همچون اتهامات قبلی انگیزه سیاسی داشت و هدف آن دور نگه داشتن او از عرصه سیاست برای مدتی طولانی‌تر است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
خاقان
|
United States of America
|
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
2
0
فاشیستی بود بدتر از پوتین. دستکم پوتین نژادپرست نیست. چند سال پیش دیدبان حقوق بشر رسما اعلامیه داد که این آقا نژادپرست است، و آزادیخواه نیست. نمی‌دانم چه تحولی رخ داد که ناگهان شد قهرمان آزادی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
0
ناوالنی دچار بیماری زمینه‌ای بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
0
مدیونید اگر فکر کنید کار پوتین بوده بیماری زمینه ای داشته تو ایران چین روسیه و کره شمالی مخافها بیماری زمینه ای میگیرند یهویی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان