تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟

اگر به تازگی می‌خواهید خوانندگی را آغاز کنید یا از خواندن زیر دوش لذت می‌برید، باید بدانید که چگونه صدای آواز خود را سالم نگه دارید.

چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟

رویداد۲۴ سیما صابری: اگر به تازگی می‌خواهید خوانندگی را آغاز کنید یا از خواندن زیر دوش لذت می‌برید، باید بدانید که چگونه صدای آواز خود را سالم نگه دارید. به هر حال، سلامت صدای شما ممکن است عملکرد شما را برای تبدیل شدن به یک خواننده فوق‌العاده خراب کند. هنگامی که آواز می‌خوانید، تار‌های صوتی شما می‌لرزند. این ارتعاشات ممکن است هم حس شوند و هم شنیده شوند. این احساسات ممکن است تصاویر ذهنی را برانگیزد، تجربیات قبلی را آشکار کند و واقعیت‌هایی را درباره خودمان به ما بیاموزد که قبلاً از شناختن آن امتناع می‌کردیم.

چگونه صدای آواز خود را در سلامت کامل نگه داریم؟

سلامت صدای خوانندگان آنقدر‌ها هم پیچیده نیست. با کمی اطلاعات در مورد توصیه‌های سلامت صوتی، می‌توانید سلامت صدای خود را تضمین کنید. همچنین برای بهبود آواز خواندن می‌توانید تمرینات خاصی را انجام دهید تا بخش‌های خاصی از صدای خود را تقویت کنید. برای بهتر آواز خواندن بر اساس نقاط قوت و ضعف باید چندین نکته را در نظر گرفت که این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. صدای‌تان را گرم کنید

گرم کردن صدا به شما کمک می‌کند صدای خود را برای آواز خواندن آماده کنید. زمزمه کردن فشار صدا را از بین می‌برد؛ آن را طبیعی و ساده می‌کند و استرس تن صدایتان را کاهش می‌دهد. گرم کردن صدا را می‌توانید در هر زمان و در هر مکانی انجام دهید. بزرگترین دشمن یک خواننده تنش است؛ بنابراین قبل از خواندن، کمی یوگا یا حرکات کششی عمیق انجام دهید. نفس خود را حبس نکنید و سعی نکنید از منطقه امن خود فراتر بروید. فقط به آرامی و عمیق بازدم کنید.

۲. عیوب صدای تان را بشناسید

ضبط کردن صدای خود در حال خواندن آهنگی که از قبل می‌دانید، روشی فوق‌العاده برای یادگیری نحوه آواز خواندن است. می‌توانید برای ضبط کردن از تلفن هوشمند خود استفاده کنید. سپس، فهرستی از تمام خطا‌های خود تهیه کنید. هنگام مطالعه نحوه تقویت صدای آواز خود، دانستن نقص‌های خود می‌تواند به شما در کشف مواردی که باید به آن‌ها توجه شود کمک کند.

۳. روزانه تمرین کنید

یک تمرین صوتی روزانه تار‌های صوتی شما را تقویت می‌کند؛ دامنه صوتی شما را افزایش می‌دهد و لحن صدای شما را بهتر می‌کند. شما باید هر روز حدود ۳۰ دقیقه آواز بخوانید و اول با گرم کردن صدا شروع کنید.

۴. رژیم غذایی آواز خواندن

یک رژیم غذایی خوب ممکن است در تمام جنبه‌های زندگی از جمله صدای آواز به شما کمک کند. یک رژیم غذایی سالم متعادل است و با میوه‌ها و سبزیجات فراوان، غلات کامل و گوشت بدون چربی همراه است. این امر قدرت و استقامت مورد نیاز خوانندگان را برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این، باید از محصولات لبنی پرهیز کنید، زیرا این محصولات می‌توانند مخاط را غلیظ کنند و باعث ایجاد انسداد در گلو شوند که می‌تواند صدای شما را خراب کند. قبل از آواز خواندن، چیزی سبک بخورید. شما به انرژی نیاز دارید، اما شکم پر شده به دیافراگم شما فشار می‌آورد و نفس عمیق کشیدن را برای شما دشوار می‌کند که می‌تواند بر صدای شما تاثیر می‌گذارد.

۵. شناخت گستره صوتی

داشتن دامنه صوتی گسترده و دانستن اینکه چگونه صدای آواز خود را توسعه دهید، همه با وضعیت بدنی خوب شروع می‌شود. شانه‌های خمیده، حالت خمیده و حتی سر کج‌شده همگی ممکن است بر روی گام، لحن و قدرت نت‌ها تأثیر منفی بگذارند. هنگام آواز خواندن هوا از بدن شما عبور می‌کند. نشستن یا خمیدگی مانع از انبساط کامل دیافراگم شما می‌شود. وضعیت خوب به حرکت هوا کمک می‌کند، گردن شما را باز نگه می‌دارد و شما را قادر می‌سازد نت‌های بلند را برای مدت طولانی نگه دارید. وضعیت بدنی خوب می‌تواند به شما کمک کند صدای خود را به طور مؤثرتری پخش کنید.

۶. آب زیاد بنوشید

آب (به خصوص آب در دمای اتاق) با یک یا دو لیمو و چای بهترین نوشیدنی برای صدای آواز شماست. ضمناً مراقب باشید بیش از حد کافئین مصرف نکنید، زیرا ممکن است آب بدن شما را کم کند. دمنوش‌های گیاهی زیادی برای خواننده‌ها وجود دارد. توجه کنید که در طول روز مقدار زیادی آب باید بنوشید و در طول کلاس‌ها و تمرینات، یک بطری آب با خود ببرید. تار‌های صوتی شما زمانی بهترین عملکرد را دارند که کاملاً روغن کاری شوند و این امر شامل هیدراته ماندن در طول روز می‌شود.

۷. خانه خود را مرطوب نگه دارید

هیچ روشی برای هیدراته کردن مستقیم تار‌های صوتی خشک وجود ندارد. هنگامی که خشک می‌شود، به سرعت تحریک می‌شود، و این باعث می‌شود که صدای تان خراب شود. هرچه آب بیشتری مصرف کنید، صدای شما واضح‌تر خواهد بود؛ بنابراین یکی از بهترین روش‌ها این است که خانه خود را مرطوب کنید، به خصوص اگر در حال کار طولانی بر روی صدای خود هستید. استفاده از مرطوب کننده‌های هوا می‌تواند به سلامت تنفس شما و همچنین جلوگیری از خشکی تار‌های صوتی کمک کند.

۸. به خود ایمان داشته باشید

اگر خودت را باور نداشته باشید، هیچ کس دیگری هم باور نخواهد کرد. آواز شما باید واقعی باشد. شما باید انگیزه داشته باشید که آشکارا و شجاعانه در مورد خودتان صحبت کنید. لحن صدای شما با اعتماد به نفس است که بر مخاطب تاثیر می‌گذارد. اگر اعتماد به نفس ندارید و در مورد صدای خود مضطرب هستید، تمرین جملات تاکیدی مثبت را شروع کنید و با نیروی درونی خود ارتباط برقرار کنید.

۹. سیگار نکشید یا الکل ننوشید

وقتی سیگار را استنشاق می‌کنید، اساساً تار‌های صوتی خود را با سموم غرق می‌کنید. هر آلاینده، گرده و غباری که تنفس می‌کنید مستقیماً به تار‌های صوتی شما می‌رسد و آن‌ها را خشک می‌کند و آن‌ها را تحریک می‌کند. اگر چه الکل آسیب فوری نمی‌رساند، اما الکل آب آور و التهاب آور است. قند بالای آن نیز برای شما مضر است.

۱۰. در کلاس‌های صوتی شرکت کنید

این شاید بهترین توصیه از بین ده توصیه باشد، زیرا گذراندن درس‌ها همه چیز را پوشش می‌دهد. داشتن متخصصانی که به شما یاد می‌دهند چگونه آواز بخوانید و از صدای خود مراقبت کنید، یک سرمایه گذاری عالی است که صدای آواز شما را بهبود می‌بخشد. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان