تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

خواندن آن هم خواندن کتاب شاید یکی از بهترین کارهای دنیا باشد به‌ویژه اگر تعطیلاتی هم پیش‌رو باشد که حتما باید فرصت را غنیمت دانست.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: اگر اهل کتاب و خواندن آن باشید حتما لحظه‌شماری می‌کنید تا تعطیلات نوروز فرابرسد و بتوانید به عشق دیرینه‌ی خود برسید.

به گزارش رویداد۲۴ بسیاری از ما کتبی را داریم که هنوز وقت نکرده‌ایم بخوانیم و یا از دوستی شنیده‌ایم که فلان کتاب خوب است و حتما باید خوانده شود، اما فرصت نشده است. زمان زیادی تا نوروز باقی نمانده است دست به کار شوید و اگر آن را تهیه نکرده‌اید هرچه زودتر تا هنگامی‌که خیابان‌ها شلوغی پایان سال را تجربه نکرده است آن را بخرید و برای تعطیلاتی پرخوانش از کتب عالی خود را آماده کنید.

اگر جزو کسانی هستید که همواره دوست داشته‌اید کتاب بخوانید، اما هنوز به آن خو نگرفته‌اید این تعطیلات و سال نو می‌تواند گامی برای رسیدن به این هدف باشد پس از همین اکنون برنامه‌ریزی کنید و هدف خود را مشخص کنید.

تعطیلات نوروز فرصت خوبیست که کتابی که همیشه می‌خواستید آن را بخوانید در دست بگیرید و با خیال آسوده در آن دنیایش غرق شوید به‌ویژه اگر برنامه‌ی سفر هم ندارید. 

در این نوشته می‌خواهیم فهرستی از چند کتاب بی‌مانند و عالی را به شما پیشنهاد دهیم تا شاید بتوانید در گزینش یک کتاب خوب برای تعطیلات به شما کمک کند. با ما همراه باشید تا در دنیای کتاب غرق شویم.دقت داشته باشید عمر ما بسیار کوتاه است بنابراین نباید آن را هدر دهیم ضمن این‌که ما آن‌‎قدر عمر نمی‌کنیم که بتوانیم تمامی کتب دنیا را بخوانیم بنابراین زندگی براساس گزینش‌ها پیش می‌رود البته اگر برای آن هدفی داشته باشید.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۱-رمان در جست‌وجوی زمان از دست رفته

رمان در جست‌وجوی زمان از دست رفته شاید یکی از بهترین کتبی باشد که هر کسی در زندگی می‌تواند بخواند.
ممکن است بسیاری از شما بگویند این کتاب بسیار دراز و طولانیست و یک تعطیلات که سهل است آن را حتا نمی‌توان با مشغله‌های امروزی در یک سال هم خواند. شاید بتوان گفت گلایه‌ای منطقیست بنابراین برایتان پیشنهاد خواندن خلاصه‌ی این کتاب شاهکار را داریم، چون این کتاب را به‌راستی حتما باید بخوانید و روحتان را صیقل دهید پس دست‌کم خلاصه‌ی آن را بخوانید و لذت ببرید و کیفور شوید.

رمان داستان مردی را روایت می‌کند که تقریبا آشکارا خود مارسل پروست است، او در حال پژوهش درباره معنای زندگیست. تعریف می‌کند که از وقت تلف کردن دست برمی‌دارد و شروع می‌کند به درک و قدشناسی از وجود و بودن.

در جست‌جوی زمان از دست رفته بلندترین رمانِ تاریخ نیز شناخته می‌شود و نوشته‌ی مارسل پروست نویسنده‌ی فرانسوی اوایل سده‌ی بیستم است. جالب است بدانید واژگان نوشته شده در این رمانِ هفت جلدی؛ ۱،۲۶۷/۰۹۶ واژه است که همین تعداد در قیاس برخی از بزرگ‌ترین رمان‌های دنیا از جمله «صد سال تنهایی» تقریبا دوبرابر است.

اگر کمی دقت کرده باشید باید کتاب بعدی فهرست ما را حدس زده باشید.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۲- رمان صدسال تنهایی

صدسال تنهایی اثر نویسنده‌ی برجسته‌ی کلمبیایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ برای این کتاب است. جالب است بدانید گابریل گارسیا مارکز، پانزده ماه خود را در خانه حبس کرد و با صرف تلاش و تمرکز کامل کتاب صد سال تنهایی را نوشت کتابی که امروز به‌عنوان یکی از ماندگارترین آثار تاریخ ادبیات دنیا شناخته می‌شود.

صد سال تنهایی یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های سبک رئالیسم جادویی به‌شمار می‌آید.

درون‌مایه‌ی اصلی این کتاب، تنهایی است. گابریل گارسیا مارکز در رمان صد سال تنهایی، به شرح زندگی شش نسل از خانواده‌ی بوئندیا پرداخته است که از همان زمان حیات نسل اولشان، در دهکده‌ای به نام ماکوندو زندگی می‌کردند.

صد سال تنهایی از آن کتبیست که اصلا نباید از دستش بدهید پس آن را در فهرست خواندنی‌هایتان قرار دهید البته اگر هنوز آن را نخوانده‌اید.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۳- کتاب ۱۹۸۴

سومین کتاب در فهرست ما کتاب ۱۹۸۴ است که شاید با روزگار امروز ما هم هم‌خوانی زیادی داشته باشد. ۱۹۸۴ نام کتاب مشهوری از جورج اورول که در سال ۱۹۴۹ منتشر شده‌است. این کتاب بیانیه‌ی سیاسی شاخصی در رده‌ی نظام‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) شمرده می‌شود. ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری به‌شمار می‌آید. کتاب ۱۹۸۴ را شاید بتوان شاهکار جورج اورول دانست البته اگر از طرفداران پروپاقرص و البته متعصب قلعه‌ی حیوانات او نباشید. ۱۹۸۴ رمانی در ژانر تخیلی، سیاسی و اجتماعیست که می‌توان آن را تا اندازه‌ی زیادی به شرایط حاکم بر تمام جوامع تحت سلطه‌ی حکومت‌های استبدادی تعمیم داد.

جورج اورول در این کتاب، آینده‌ای را برای جامعه به تصویر می‌کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقهٔ شدید نسبت به برادر بزرگ یا همان رهبر حزب با شخصیت دیکتاتوری وجود دارد. در جامعه تصویر شده، گناه‌کاران به آسانی اعدام می‌شوند و آزادی‌های فردی و حریم خصوصی افراد به شدت ازسوی قوانین حکومتی پایمال می‌شوند.

اگر اهل اندیشیدن درباره وضعیت اجتماع هستید این کتاب همانیست که باید بخوانید و از آن بیاموزید.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۴- ناتوردشت

اگر بخواهیم یکی از بهترین کتب دنیا را به شما معرفی کنیم قطعا یکی از آن‌ها ناتوردشت نوشته‌ی جی دی سلینجر است.

ممکن است با خود بگویید کتاب سلیقه‌ایست بله درست است، اما اگر به فهرست صد کتاب برتر دنیا نگاه کنید این کتاب را در رتبه‌ی هفتادودوم می‌بینید پس شاید بد نباشد به این حجم از افراد اعتماد کنید و این کتاب را بخوانید.

کتابی پرطرفدار که هنوز بعد از گذشت شصت سال از نخستین انتشار آن در امریکا، در بین کتاب‌خوان‌های سراسر دنیا بسیار محبوب است و به بیش از سی‌وپنج زبان برگردان شده است.

مام ماجرا‌های داستان طی سه روز (شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه) که هولدن (قهرمان داستان) از مدرسه برای رفتن به خانه خارج می‌شود روی می‌دهد.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۵-بادبادک‌باز

شاید شما هم مانند بسیاری افراد به‌دنبال داستان‌های کوتاه و کتب کم‌حجم باشید چراکه وقت و حوصله‌ی کافی برای خواندن کتب حجیم ندارید و با دیدن یک کتاب قطور ترس برتان می‌دارد و اصلا به سمتش نمی‌روید و البته شاید هم حق داشته باشید، اما باید بدانید کتاب بادبادک‌باز کتاب قطوریست که نمی‌خواهید حتا دمی آن را زمین بگذارید.

کتاب بادبادک‌باز اثر خالد حسینی نویسنده‌ی افغان-امریکایی؛ از جمله آثار اثرگذار قرن معاصر است و برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳بار منتشر شد.

خالد حسینی در این کتاب با روایت داستان دوستی امیر و حسن به نوعی به بیان وضعیت زندگی مردم افغانستان از زمان کمی پیش‌تر از حمله روس‌ها در سال ۱۹۷۹ به بعد پرداخته است.

به گزارش رویداد۲۴ کتاب به اندازه‌ای جذاب است که قول می‌دهیم از خواندنش سیر نشوید.

از روی این رمان فیلمی هم به کارگردانی مارک فورستر در سال ۲۰۰۷ ساخته شد که نامزد دریافت جایزه اسکار هم بود.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۶- کتاب دل تاریکی

دل تاریکی نام رمانی کوتاه از جوزف کنراد است. این داستان در مورد ملوانی به نام مارلوست که از کودکی مجذوب رودی بزرگ است، اما هنگامی‌که به آن می‌رسد همه چیز تغییر می‌کند.


بیشتر بخوانید: ویژگی‌های افراد بافرهنگ


کنراد در این داستان انسان را به چالش کشیده و این موضوع را بیان کرده است که انسان بین خیر و شر حق انتخاب دارد. او می‌تواند با هیولای دربند درونی و بیرونی خود متحد شود و جامعه‌ی انسانی را به تباهی بکشاند: «در آن‌جا آدم به چیزی نگاه می‌کرد که هیولاوار بود…» یا حتا می‌تواند به‌خاطر دیگران از جان خویش بگذرد.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۷- یوزپلنگ

یوزپلنگ نام کتابی به نوشته‌ی جوزپه تومازی دی لامپه دوزا، نویسنده‌ی اهل ایتالیاست.

این کتاب که یکی از آثار مشهور ادبی دنیاست درباره‌ی رخداد‌های پس از جنگ جهانیست که در آن به تحول و افول خاندان‌های اشرافی و فئودالی در شهر سیسیل ایتالیا می‌پردازد. نویسنده، خودش بازمانده‌ی یکی از این خانواده‌های باشکوه است.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۸-کوری

یکی دیگر از رمان‌های بسیار جالب و زیبا کتاب کوریست. کتاب کوری یک رمان خاص از ژوزه ساراماگو است؛ یک اثر تمثیلی، بیرون از حصار زمان و مکان، یک رمان معترضانه اجتماعی-سیاسی، که آشفتگی اجتماع و انسان‌های سردرگم را در دایره‌ی افکار خویش و مناسبات اجتماعی به تصویر می‌کشد.

ساراماگو تاکید بر این حقیقت دارد که اعمال انسانی در «موقعیت» معنا می‌شود و ملاک مطلقی برای قضاوت وجود ندارد. زیرا موقعیت انسان ثابت نیست و در تحول دائمیست.

اگر به‌دنبال یک کتاب با ایده‌ای خاص و شگفت‌انگیز هستید کوری را از دست ندهید. ایثن کتاب می‌تواند در تعطیلات شما را به ژرفای تخیلاتتان ببرد.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۹- گوربه‌گور

گوربه‌گور رمانیست اثر ویلیام فاکنر نویسنده شهیر آمریکایی و برنده جایزه‌ی نوبل ادبیات که نخستین بار در سال ۱۹۳۰ در آمریکا چاپ شد. عنوان کتاب برگرفته از کتاب ششم ادیسه اثر هومر است.

متن کتاب در ابتدا بسیار پیچیده به‌نظر می‌رسد. همچنین نوعی متفاوت از ساختار داستان، معرفی وضعیت حاضر و شخصیت‌ها همانند همه کتاب‌های فاکنر پیش روی خواننده است. هر فصل از داستان از زبان یکی از شخصیت‌های داستان نقل می‌شود که بسیار گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد، اما در نهایت با پیش روی وقایع در کتاب بیننده ارتباط بین وقایع و شخصیت‌ها را با کمی فراست درک می‌کند.

اگر می‌خواهیدذهنتان را کمی با متن کتابی درگیر کنید گوربه‌گور با ذهنتان همین کار را می‌کند.

۱۰ رمانی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

۱۰-عقاید یک دلقک

فهرست معرفی کتابمان را با کتابی شگفت و بسیار زیبا به پایان می‌بریم؛ نام این کتاب عقاید یک دلقک نوشته‌ی هاینریش بل نویسنده‌ی آلمانیست که در ۱۹۶۳ نوشته شده است.

هاینریش بل با نوشتن این کتاب، موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۲ شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان