تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲

اجازه ی واردات کالا بدون کارت بازرگانی صادر شد!

 یکی از شرایط اصلی واردات کالا، داشتن کارت بازرگانی معتبر است. این کارت در واقع، نوعی مجوز رسمی برای تاجرانی به شمار می رود که در سطح بین المللی فعالیت نموده و قصد واردات یا صادرات دارند. موضوعی که در این نوشتار قصد پرداختن به آن را داریم، این است که در برخی شرایط می توان بدون کارت بازرگانی نیز کالا وارد نمود.

رویداد۲۴ یکی از شرایط اصلی واردات کالا، داشتن کارت بازرگانی معتبر است. این کارت در واقع، نوعی مجوز رسمی برای تاجرانی به شمار می رود که در سطح بین المللی فعالیت نموده و قصد واردات یا صادرات دارند. موضوعی که در این نوشتار قصد پرداختن به آن را داریم، این است که در برخی شرایط می توان بدون کارت بازرگانی نیز کالا وارد نمود.

اجازه ی واردات کالا بدون کارت بازرگانی صادر شد!

لازم به ذکر است که واردات و ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی، وابسته به یک سری قوانین و مقررات می‌باشد. برای آشنایی با شرایط و چگونگی واردات بدون کارت، بخش های آتی مقاله را مطالعه کنید.

شرایط واردات کالا بدون کارت بازرگانی

در اکثر کشورهای دنیا، واردات قانونی کالا نیاز به یک سری مجوزها دارد که یکی از آنها کارت بازرگانی است؛ اما در شرایط خاص می توان بدون این کارت، کالا وارد کرد؛ به عنوان مثال برای ترخیص کالا از دبی به واردات کالای شخصی و کالای نمونه اشاره می شود. به طور کلی، شرایط واردات بدون کارت بازرگانی، موقتی است و امکان تغییر آن وجود دارد.

لازم به توضیح است که وزارت صنعت و معدن، طی بخشنامه ای، شرایط واردات کالا را اعلام کرده است. این شرایط در 4 بند آمده اند که در ادامه آنها را توضیح می دهیم:

  1. جهت واردات تجهیزات، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی، در بازه زمانی مشخص (نهایتاً 6 ماه) و فقط یک مرتبه، مجوز صادر می شود. لازم به توضیح است که این مهلت قابل تمدید نیست. در ضمن صدور چنین مجوز موقتی، نیاز به مکاتبه سازمان مربوطه و اعلام عدم نیاز به مطالبه کارت بازرگانی برای واردات کالا دارد.
  2. اشخاصی که پروانه بهره برداری، مجوز تأسیس با پیشرفت قابل قبول، مجوز معادن، پروانه کسب صنفی واحد تولیدی، مجوز تأسیس چاپخانه یا مدارک تولیدی از سایر وزارتخانه های دولتی را دارند، در صورت داشتن مابقی شرایط و رعایت مقررات، می توانند، بدون کارت بازرگانی، کالا وارد کنند.
  3. مواد اولیه واحدهای تولیدی، شامل بخشنامه نیستند و ترجیحاً برای واردات آنها باید کارت بازرگانی اخذ شود.
  4. پیش از صادر شدن مجوز موردی، سازمان های استانی باید اطمینان حاصل کنند که واردکننده، فاقد کارت بازرگانی دائم یا موردی است. در ضمن امکان صدور چند مجوز موردی برای یک واحد وجود ندارد.

بیان این نکته نیز لازم است که به زودی امکان صدور مجوز موردی از طریق سامانه جامع تجارت، به صورت الکترونیکی فراهم می شود.

اجازه ی واردات کالا بدون کارت بازرگانی صادر شد!

مزایای واردات کالا بدون کارت بازرگانی

  • افزایش سرعت واردات کالا
  • کاهش هزینه های واردات (زیرا صدور کارت بازرگانی، هزینه دارد)
  • فرصتی برای به دست آوردن سود بیشتر
  • امکان یافتن بهترین فروشنده یا تامین کننده کالا در خارج از کشور
  • امکان انتخاب بهترین روش حمل و نقل

نحوه دریافت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی، توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می شود. داشتن این کارت به معنای مجوز ورود به بازارهای جهانی است؛ همچنین با وجود کارت بازرگانی معتبر، فرآیند ترخیص کالا از گمرک، تسهیل می شود.

اخذ کارت بازرگانی، مراحلی دارد و برای دریافت آن باید یک سری مدارک ارائه داد که برخی از آنها عبارتند از:

  • ک‍‍پی شناسنامه و کارت ملی
  • عکس
  • مجوز تعرفه ای
  • گواهی حسن اخلاق
  • مدارکی مانند گواهی بهداشت، گواهینامه کیفیت و ...

مدارک بالا، قابل تغییر هستند. در زمان صدور کارت بازرگانی، لیست مدارک لازم به طور کامل و دقیق اعلام می گردد. دریافت کارت بازرگانی به نوبه خود وقت گیر به نظر می رسد؛ از این رو گاهی اوقات بهتر است، از طرح اجازه واردات کالا بدون نیاز به کارت استفاده کرد.

هزینه صدور کارت بازرگانی

هزینه اخذ کارت بازرگانی به نوع کارت و مراحل صدور آن بستگی دارد. در ایران، این هزینه از چند میلیون تومان شروع شده و گاهی به بالاتر از 15 میلیون تومان نیز می رسد.

لازم به ذکر است که به طور کلی برای واردات کالا دو نوع کارت بازرگانی داریم؛ کارت عمومی و کارت ویژه. اولی برای همه کالاهاست و دومی برای برخی کالاهای خاص، مانند واردات مواد شیمیایی صادر می شود.

مهم ترین هزینه های اخذ کارت بازرگانی عبارتند از:

  • هزینه صدور مجوز واردات کالا
  • هزینه صدور گواهینامه منشأ
  • هزینه های مربوط به عوارض و مالیات واردات
  • دستمزد مشاوران و کارشناسان مربوطه

حال روشن شد که یکی از مزایای مهم واردات کالا بدون اخذ کارت بازرگانی، کاهش هزینه های تجارت و کسب سود بیشتر است.

اجازه ی واردات کالا بدون کارت بازرگانی صادر شد!

بهترین روش برای واردات کالا بدون کارت بازرگانی

بهترین راه برای واردات بدون مشکل، کمک گرفتن از یک مرکز ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا است. ما بازرگانی صباغی زاده را پیشنهاد می کنیم. در واقع شما می توانید، از کارت بازرگانی شرکت ترخیص کالا از گمرک استفاده کرده و کالا یا کالاهای مد نظر خود را وارد کنید. به این ترتیب خیالتان از بابت دردسرهای احتمالی قانونی، جریمه و مواردی از این قبیل راحت خواهد بود.

شایان ذکر است که بازرگانی صباغی زاده، بیش از 6 دهه سابقه کار درخشان در زمینه ترخیص کالا، واردات و صادرات دارد. با کمک گرفتن از کارشناسان مجرب این شرکت، در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به اهداف تجاری خود در حوزه واردات یا صادرات دست می یابید.

برچسب ها: واردات کالا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان