تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

خودروی زرهی آبی خاکی زاها ترکیه

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های خودروی زرهی آبی خاکی زاها ترکیه خواهیم پرداخت.

خودروی زرهی آبی خاکی زاها ترکیه

رویداد۲۴ حسین فلاحی: خودروی تهاجمی دریایی زاها (Zaha) یک خودروی زرهی آبی- خاکی جدید است که توسط FNSS دیفنس سیستمز، سازنده خودروهای دفاعی مستقر در ترکیه ساخته شده است.

این وسیله نقلیه برای کمک به نیروی دریایی ترکیه برای انجام عملیات های آبی- خاکی در نظر گرفته شده است. این خودرو حرکت سریع نیروهای دریایی را به محل ماموریت تسهیل می کند و به آنها اجازه می دهد تا به طور موثر با تهدیدات دشمن مقابله کنند.

هنگامی که خودروی تهاجمی دریایی زاها در خشکی مستقر می شود، با ارائه ویژگی های پیشرفته بالستیک و حفاظت مین به نیروها، وظایف یک خودروی جنگی زرهی را بر عهده می گیرد.

یک مدل از این خودروی زرهی برای اولین بار در نمایشگاه ایندو دیفنس 2018 که در ماه نوامبر این سال در جاکارتا، اندونزی برگزار شد، به نمایش گذاشته شد. بعداً به طور رسمی توسط سازنده در نمایشگاه بین المللی صنعت دفاعی 2019  که در ماه مه 2019 دردر بویوک‌چکمجه  ترکیه برگزارشد عرضه گردید.

توسعه خودروی تهاجمی دریایی زاها

در سال 2017، FNSS قراردادی را با ریاست صنایع دفاعی ترکیه برای توسعه خودروهای زرهی آبی - خاکی جدید برای نیروی دریایی ترکیه امضا کرد. توسعه این خودرو توسط FNSS تحت پروژه Zırhlı Amfibi Hücum Araçları (ZAHA) آغاز شد.

FNSS مسئولیت تحویل 27 خودرو به فرماندهی نیروی دریایی ترکیه را بر اساس این توافق بر عهده داشت که در پایان 23 نفربر زرهی، دو خودروی فرماندهی و کنترل و دو خودروی بازیابی را تحویل داد.

خودروی زرهی آبی خاکی زاها ترکیه

FNSS ارزیابی طرح نمونه اولیه را تکمیل کرد و خودرو در نهایت در نیمه اول سال 2019 وارد فاز بررسی طراحی حیاتی شد.

پلت فرم پایه این وسیله نقلیه آبی - خاکی را می توان برای توسعه انواع مختلفی از جمله یک نفربر زرهی، یک خودروی پست فرماندهی، خودروی پاکسازی مین و یک خودروی بازیابی استفاده کرد.

طراحی و ویژگی های خودروی زاها 

نسل جدید خودروی آبی- خاکی دارای بدنه مقاوم در برابر آب است و ویژگی های آبی-خاکی برتر را نشان می دهد. بدنه هیدرودینامیکی  آن قابلیت خود اصلاحی را ارائه می دهد و تحرک را در آب و همچنین در خشکی بهبود می بخشد.


بیشتر بخوانید: مشخصات خودروی بدون سرنشین سِنتور


خودروی تهاجمی دریایی زاها با ارائه ویژگی‌های پیشرفته بالستیک و حفاظت از مین، وظایف یک خودروی جنگی زرهی را بر عهده خواهد گرفت. پیکربندی طراحی خودروی آبی- خاکی اپراتورها را قادر می‌سازد تا خودرو را از اسکله‌های سکوی فرود در طول ماموریت‌های تهاجمی آبی خاکی پرتاب کنند.

خودروی زرهی آبی خاکی زاها ترکیه

خودروی آبی- خاکی زاها را می توان توسط خدمه ای متشکل از سه نفر شامل یک فرمانده، یک راننده و یک توپچی هدایت کرد. راننده در جلو قرار می گیرد، در حالی که دریچه فرمانده از دریچه راننده پیروی می کند.

محفظه توپچی که در وسط وسیله نقلیه قرار دارد، دید واضحی از اطراف ارائه می دهد و به توپچی اجازه می دهد تا حرکات دشمن را ردیابی کند.

یک محفظه بزرگ در انتهای عقب می تواند محموله و 21 سرباز پیاده شده را حمل کند.این خودرو  مجهز به یک رمپ هیدرولیک است که اجازه ورود و خروج نیرو را می دهد.

تسلیحات و ویژگی های حفاظتی وسیله نقلیه آبی خاکی زاها ترکیه

یک برجک کنترل از راه دور بر روی سقف خودرو نصب شده است. می توان آن را با مسلسل 12.7 میلی متری و نارنجک انداز خودکار 40 میلی متری مسلح کرد.

نوع  نفربر زرهی مجهز به یک برجک کنترل از راه دور است که مجهز به یک مسلسل سنگین 0.50 M2 و یک AGL 40 میلی متری است. همچنین دارای سیستم دید حرارتی است که عملیات روز و شب را تسهیل می کند.

خودروی زرهی آبی خاکی زاها ترکیه

بدنه آلومینیومی از خدمه خودرو در برابر تهدیدات بالستیک و انفجار مین محافظت می کند. همچنین دارای یک پرتابگر نارنجک دودزا که به صورت هم محور نصب شده است و یک سیستم اختصاصی که محافظت در برابر سلاح های هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی  را ارائه می دهد.

ویژگی های حفاظتی خودروی تهاجمی دریایی با استفاده از صفحات زرهی کاربردی و حفاظت کاتدی بهبود یافته است. سایر سیستم های نصب شده روی خودرو شامل سیستم تهویه مطبوع، سیستم تشخیص و سرکوب انفجار و سیستم های مقابله ای می باشد.

موتور و عملکرد خودروی زاها

خودروی تهاجمی دریایی زاها مجهز به پک قدرت موتور دیزلی است که روی بدنه جلو نصب شده است. موتور یک سیستم گیربکس تمام اتوماتیک را هدایت می کند. در حالت آبی خاکی، وسیله نقلیه توسط دو جت آب نصب شده در عقب به حرکت در می آید. حداکثر سرعت آبی خاکی این وسیله نقلیه 7KT و حداکثر سرعت جاده 70km/h است.

خودروی زرهی آبی خاکی زاها ترکیه

مشخصات خودروی زرهی آبی خاکی زاها

نوع: خودروی زرهی آبی خاکی

راه اندازی: می 2019

اپراتور: ارتش ترکیه

توسعه دهنده: FNSS

خدمه: سه

حداکثر سرعت دوزیست: 7 کیلو گرم

حداکثر سرعت زمین: 70 کیلومتر در ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان