تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳

فضیلت دعای جوشن کبیر در شب قدر

در روایاتی که از معصومین در خصوص فضیلت دعای جوشن کبیر به ما رسیده مکرراً این مطلب دیده می‌شود که خداوند دارای ۹۹ اسم است که هر کسی او را به این نام‌ها بخواند، دعایش مستجاب و هر که آن‌ها را شماره کند، اهل بهشت است. گویا مراد از شماره کردن این نام‌ها فقط خواندن آن‌ها نیست، بلکه درک کردن مفاهیم و تخلق یافتن به این اسماء است.

فضیلت دعای جوشن کبیر در شب قدر

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: دعای جوشن کبیر صد بند دارد و هر بند حاوی ده «اسم» از اسمای خداست، به‌جز بند ۵۵ که یازده اسم باریتعالی در آن آمده است؛ بنابراین، در مجموع، این دعا حاوی هزار و یک «اسم» خدای متعال است. در این دعا، بیشتر نام‌های خداوند متعال و تعبیرات دیگر از قرآن گرفته شده است و آن‌ها به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که علاوه بر مسجع و موزون بودن، در بیشتر موارد، اسماء و صفات از لحاظ حروف پایانی نیز یک شکل و مشابه‌اند.

جایگاه دعای جوشن کبیر

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی حسین‌زاده پیرامون ارزش و جایگاه دعای جوشن کبیر در شب‌های قدر گفته است دعای جوش کبیر را جبرئیل به پیامبر اسلام (ص) در یکی از جنگ‌ها برای در امان بودن از آسیب‌های جنگ آموزش داده است. در جنگ احد، پیامبراکرم (ص) زرهی سنگین پوشیده بودند و آن زره جسم ایشان را اذیت می‌کرد، جبرئیل نازل شد و ضمن رساندن سلام خدا بر پیامبراکرم (ص) فرمود: «این زره را از بدنت بیرون بیاور و به جای آن این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان است». همچنین هرکس دعای «جوشن کبیر» را هنگام خروج از خانه بخواند، خدا او را حفظ می‌کند و ثواب بسیار به او می‌دهد و هرکس آن را بر کفنش بنویسد از عذاب قبر مصون می‌ماند و هرکس آن را اول ماه مبارک رمضان بخواند، خدا به او درک فضیلت شب قدر را روزی می‌دهد و هر کس آن را سه‌بار در این ماه بخواند، در طول زندگی‌اش در امان خدا قرار می‌گیرد.

نوشتن دعای جوشن کبیر بر کفن

کفعمی در حدیثی در مورد دعای جوشن کبیر گفته، این دعا را از پیامبر (ص) نقل کرده و امام حسین (ع) فرموده است پدرم امام علی (ع) من را به حفظ کردن و بزرگداشت این دعا و نوشتن آن بر کفن او و تعلیم آن به نزدیکان و ترغیب آنان به خواندن این دعا سفارش کردند و لذا در کتاب‌های فقهی شیعه به استحباب نوشتن این دعا بر کفن اشاره شده است. البته ابن‌طاووس تمام مطالب مربوط به نزول جبرئیل و اعطای این دعا به پیامبر و ثواب خواندن و نوشتن آن بر کفن را در باره دعای جوشن صغیر نقل کرده و بدین سبب این اختلاف به کتاب‌های فقهی نیز راه یافته و مجلسی برای رفع اختلاف گفته که این سخنان از افزوده‌های ابوطالب ابن‌رجب در حاشیه کتاب ابن‌طاووس بوده است و ناسخان آن را به داخل متن برده‌اند.

فضیلت دعای جوشن کبیر

در روایاتی که از معصومین به ما رسیده مکرراً این مطلب دیده می‌شود که خداوند دارای ۹۹ اسم است که هر کسی او را به این نام‌ها بخواند، دعایش مستجاب و هر که آن‌ها را شماره کند، اهل بهشت است. گویا مراد از شماره کردن این نام‌ها فقط خواندن آن‌ها نیست، بلکه درک کردن مفاهیم و تخلق یافتن به این اسماء است.

۱- هر که این دعا را هنگام خروج از منزل بخواند، خداى تعالى عمل او را به عمل‌هاى نیکو لاحق می‌سازد.

۲- هر کسى که این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مى‏‌میرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مى‏‌نویسد.

۳- کسى که این دعا را در ظرفى پاکیزه به آب باران و زعفران بنویسد و آن را بی‌آشامد به قدرى که نوشیدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى و هر بیمارى شفا مى‏‌دهد.

۴- حضرت رسول (ص) فرمودند: هیچ بنده‏اى از امت من نیست که این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه به تحقیق که خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مى‏‌کند و بر او بهشت واجب مى‌‏شود.

۵- خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏‌اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏‌شوند و از آن بیرون مى‏‌روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏‌گردند و خداى عزوجل به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏‌بخشد.

۶- کسى که این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکل مى‏‌کند که او را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و او را از همه بلا‌ها محافظت کنند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی که زنده هست پس او در حفظ و امان خدا خواهد بود و همچنین در نزد وفات.

۷- خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى‌‏بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‌‏کند و او را ثواب حرفهاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‏بخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى، عیسى و رسول الله مى‏‌دهد.

۸- در شبى که این دعا را مى‏‌خواند خداى تعالى از او شر شیاطین و مکر ایشان را دفع مى‏‌کند و عمل‌هاى او را همگى قبول مى‏‌کند و مال او را پاکیزه مى‏‌کند.

۹- در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى مى‏‌آورد و به سوى او نظر التفات مى‌‏کند و تمامی حاجت‌هاى دنیا و آخرت او را برآورده می‌سازد.

۱۰- اگر کسى این دعا را در جامى به کافور و مشک بنویسد و آن را بشوید و آن را بر کفن مرده‌‏اى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مى‏‌سازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مى‏‌کند و از عذاب قبر ایمن مى‌‏شود و خداى تعالى به سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مى‌‏انگیزاند که با هر فرشته طبقى از نور همراه است که آن نور را بر او مى‌‏پاشند و او را بر مى‌‏دارند و به سوى بهشت مى‏‌برند و به او مى‌‏گویند: خداى تعالى ما را امر کرده که مونس تو تا روز قیامت هستم و خداى تعالى قبر او را گشاده مى‏‌گرداند چندان که چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ماه رمضان ، دعا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان