تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

مشخصات فنی موشک ضدزره Enforcer

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک Enforcer خواهیم پرداخت.

موشک ضدزره Enforcer

رویداد۲۴ حسین فلاحی: Enforcer یک سیستم موشکی سبک وزن و با دقت بالا است که توسط سیستم های موشکی MBDA برای برآوردن نیازهای پیاده نظام و نیروهای ویژه توسعه یافته است. موشک شلیک کن و فراموش کن توانایی انهدام اهداف زرهی سبک را دارد.

MBDA توسعه سیستم موشکی فشرده Enforcer را در سال 2014 و پس از تکمیل یک برنامه نمایشی آغاز کرد. Enforcer که تحت یک برنامه چند ملیتی MBDA به رهبری آلمان توسعه یافته است، یکی از بزرگترین پروژه های MBDA است.

مرحله توسعه شامل مسیرهای شلیک چندگانه هدایت شونده در مرکز فنی تسلیحات و مهمات 91 بوندسوره آلمان در نوامبر 2016 بود. موشک های مجری با موفقیت اهدافی را در بردهای بین 1000 تا 2000 متر منهدم کردند و دقت سر موشک نیز در طول آزمایش ثابت شد.

در دسامبر 2019، MBDA قراردادی با آلمان برای تامین سیستم های موشکی Enforcer برای استفاده توسط نیروهای مسلح آلمان امضا کرد.

جزئیات موشک «شلیک کن و فراموش کن»

Enforcer یک مهمات هدایت شونده در کلاس 2 کیلومتر است که قابلیت رویارویی برای نیروها را در حین درگیری با اهداف در میدان نبرد فراهم می کند. سیستم موشکی مقرون به صرفه حداقل قرار گرفتن در معرض اپراتور را تضمین می کند. طراحی مدولار بیشتر از گزینه های توسعه آینده پشتیبانی می کند، از جمله امکان ارائه خانواده مهمات Enforcer برای کاربردهای هوایی، زمینی و دریایی.

موشک انفورسر که از شانه پرتاب می شود به عنوان پایه ای برای یک نوع جدید پرتاب هوایی به نام انفورسر ایر عمل می کند. این سامانه موشکی با دقت بالا می تواند علیه اهداف متحرک یا ثابت مورد استفاده قرار گیرد. در مقایسه با مسلسل های سنگین و نارنجک انداز، برد هدف بهبود یافته و عملکرد موثر در درگیری با اهداف را ارائه می دهد.

موشک ضدزره Enforcer

وزن موشک کمتر از 7 کیلوگرم و وزن سامانه به همراه دید و دو مهمات کمتر از 20 کیلوگرم است. وزن ترکیبی موشک و لوله پرتاب کمتر از 9 کیلوگرم است. این سلاح می تواند با اهدافی در برد بین 1000 تا 2000 متر درگیر شود. یکی از موشک‌هایی که در طول مسیر آزمایش شد، از یک لوله پرتاب مدرن سبک وزن و فیبر کربنی استفاده می‌کرد.

توانمندی های موشکی Enforcer 

Enforcer نسبت به سیستم های تسلیحاتی موجود پیاده نظام دارای قابلیت های بیشتری است. این موشک مجهز به قابلیت قفل قبل از پرتاب است. همچنین به دلیل قابلیت انفجار هوا در برابر اهداف پنهان موثر است.

Enforcer توانایی انجام عملیات شبانه روزی و نمایش قابلیت شلیک در فضاهای بسته را دارد. این یک کلاهک چند منظوره حمل می کند که می تواند اهداف را با دقت بالا در برد کامل مورد اصابت قرار دهد.

سیستم تسلیحاتی به گونه ای طراحی شده است که کمترین آسیب احتمالی را داشته باشد و به راحتی توسط یک سرباز قابل استفاده است. سر جستجوگر موشک آن را مستقیماً به مرکز هدف از پیش تعیین شده هدایت می کند.

موشک ضدزره Enforcer

Enforcer برای انطباق، پاسخگویی و تکامل به عملیات های جنگی پیچیده و سناریوهای نظامی، با توانایی حمله به اهداف کمی زرهی، تک تیراندازهای پنهان و تهدیدات پشت سر ساخته شده است.

این سامانه موشکی به عنوان یک مهمات سبک وزن، با دقت بالا و چند منظوره است که می تواند مکمل سیستم های تسلیحاتی پیاده نظام با شلیک شانه باشد که در حال حاضر توسط نیروهای پیاده و نیروهای ویژه استفاده می شود. این موشک یک موشک هدایت شونده قابل حمل، دقیق و موثر را برای پیاده نظام پیاده شده فراهم می کند. اندازه و ابعاد فشرده این موشک، حمل و استفاده از آن را در مناطق نامتقارن مانند افغانستان، مالی و عراق آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند.

انواع موشک Enforcer 

موشک انفورسر که از شانه پرتاب می شود به عنوان پایه ای برای یک نوع جدید پرتاب هوایی به نام انفورسر ایر عمل می کند. Enforcer Air در کنفرانس امنیتی برلین 2019 که در نوامبر 2019 در برلین برگزار شد، رونمایی شد.

موشک ضدزره Enforcer

Enforcer Air توسط MBDA Deutschland توسعه داده شده است.  این موشک را می توان با هلیکوپترها، هواپیماهای بدون سرنشین تاکتیکی و پهپادهای طول متوس حمل کرد. این موشک هوا پرتاب در درجه اول به آلمان ارائه می شود.

مشخصات کلی سیستم موشکی Enforcer

نوع پروژه: موشک سبک وزن و فشرده

توسعه دهنده: سیستم های موشکی MBDA

وزن موشک: 7 کیلوگرم

وزن سیستم: 20 کیلوگرم

برد موشک: 1000 متر تا 2000 متر

موشک ضدزره Enforcer

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان