تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

ویژگی‌های موشک ضد زره بریمستون

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک ضد زره بریمستون خواهیم پرداخت.

موشک ضد زره بریمستون

رویداد۲۴ حسین فلاحی: موشک ضد زره پیشرفته بریمستون (Brimstone) توسط سازنده موشک اروپایی MBDA ( آلنیا مارکونی سیستمز سابق) با شرکت هوافضا و دفاع آمریکایی بوئینگ به عنوان پیمانکار فرعی توسعه یافته است.

بریمستون یک موشک تهاجمی سبک وزن است که مجهز به جستجوگر موج میلیمتری/نیمه فعال لیزری دو حالته است که به آن امکان می‌دهد تا با وسایل نقلیه یا شناورهای متحرک سریع در خشکی و دریا و در حالت‌های عملیات مستقیم و غیرمستقیم درگیر شود.

این «یک موشک چند سکویی» است که می تواند با استفاده از همان موشک علیه سکوهای مختلف از جت سریع، هلیکوپترهای تهاجمی، سیستم های هوایی هدایت شونده از راه دور تا سکوهای زمینی و دریایی استفاده شود.

جزئیات توسعه موشک بریمستون

سامانه موشکی بریمستون در سال 1996 وارد برنامه توسعه پیش تولید شد. تولید کمی این موشک در اواخر سال 2004 آغاز شد.

این موشک در مارس 2005 با قابلیت عملیاتی اولیه در هواپیمای RAF تورنادو GR4 وارد خدمت شد. پس از یک سری آزمایشات بسیار موفق ارزیابی دسته ای و خدماتی، قابلیت عملیاتی کامل در دسامبر 2005 به دست آمد.

در ماه مه 2008، RAF یک الزام عملیاتی فوری برای ارتقاء جستجوگر دو حالته صادر کرد تا به سیستم موشکی قابلیت انسان در حلقه را برای کاهش احتمال آسیب های جانبی بدهد.

موشک ضد زره بریمستون

این سامانه موشکی در سال 2009 بر روی هواپیماهای تورنادو GR4 در عراق و افغانستان مستقر شد.

RAF در دسامبر 2010 و در آگوست 2011 سفارش دیگری را به MBDA برای موشک های بریمستون اضافه کرد.

موشک بریمستون اولین شلیک خود را علیه یک کشتی تهاجمی سریع در ساحل در ژوئن 2012 انجام داد. MBDA قراردادی 35 میلیون پوندی از وزارت دفاع بریتانیا در نوامبر 2013 برای تامین موشک های بریمستون به مدت پنج سال دریافت کرد.

ویژگی های سامانه موشکی بریمستون

بریمستون دارای 180 میلی مترطول، 50 کیلوگرم وزن و 180 میلی متر قطر است. این یک سلاح پشتیبانی هوایی نزدیک و اثبات شده در جنگ است که می تواند زمینی یا هوایی باشد. شلیک موشک های زمینی با موفقیت در پایگاه آزمایشی یوما در آریزونا، ایالات متحده انجام شد.

این سیستم را می توان از پرتابگرهای زمینی ثابت یا متحرک شلیک کرد و برای نصب بر روی پروژه ردیاب زرهی بریتانیا و پروژه خودروی شناسایی لغو شده پیشنهاد شد.

موشک ضد زره بریمستون

وقتی موشک از هوا پرتاب می‌شود، نیازهای RAF برای یک سلاح ضد زره دوربرد را برآورده می‌کند و از آن فراتر می‌رود و به هواپیماهای جنگنده توانایی ایستادگی برای نابود کردن تانک‌ها و تجهیزات زرهی در اعماق خطوط دشمن را می‌دهد.

بریمستون توسط هواپیماهای تورنادو GR4، GR4A و یوروفایتر تایفون حمل می شود و جایگزین بمب های خوشه ای RBL 755 شده است.

اندازه و وزن کوچک این موشک به آن اجازه می دهد تا بر روی طیف گسترده ای از هلیکوپترها و هواپیماهای بال ثابت از جمله L-159، هاوک و F/A-18 ادغام شود.

کلاهک ضد تانک بریمستون

بریمستون مجهز به یک کلاهک ضد تانک با قابلیت انفجار قوی است که قادر به نفوذ به زره های واکنشی انفجاری است. شارژ جلو شروع به انفجار زره می کند و مسیر نفوذ بار اصلی را با دارت جت ضد تانک باز می کند.

سامانه موشکی بریمستون «آتش کن و فراموش کن»

بریمستون یک سیستم کاملاً آتش و فراموش کن است که نیازی به تعامل بیشتر از سکوی پرتاب یا تعیین کننده هدف پس از پرتاب ندارد. موتور موشک سوخت جامد پس از خروج از پرتابگر، موشک را به سرعت مافوق صوت شتاب می دهد.

موشک ضد زره بریمستون

این موتور دارای زمان سوختن کوتاه و انتشار دود بسیار کم است، قابلیت بصری و مادون قرمز بسیار کم را ارائه می دهد و احتمال تشخیص توسط سنسورهای متخاصم را به حداقل می رساند.

شلیک پرتاب چندگانه بریمستون

در صورت شناسایی گروهی از خودروهای زرهی متخاصم در میدان نبرد، می توان چندین موشک بریمستون را شلیک کرد. این موشک ها می توانند از یک سکوی منفرد به پرواز درآیند و منطقه وسیعی را پوشش دهند.

در جایی که نیروهای متخاصم دارای ساختارهای درون خطی از وسایل نقلیه زرهی هستند، بریمستون را می توان از همان راهرو برای حمله به سازند پرواز کرد.

موشک ضد زره بریمستون

الگوریتم‌های درگیری در رایانه داخلی، احتمال برخورد بیش از یک موشک به یک هدف را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، سیستم فرماندهی و کنترل آتش می‌تواند موشک‌های جداگانه را برای درگیری با اهداف معتبر با شماره‌گذاری متوالی اختصاص دهد.

سیستم کنترل آسیب بریمستون

در طول مرحله جستجوی پرواز موشک، جستجوگر موج میلیمتری جستجوی جارویی را برای یافتن اهداف روی زمین به طور مستقیم در جلو و در هر طرف مسیر خود انجام می دهد.

برای کنترل خسارات جانبی کم، موشک را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که تا زمانی که از نقطه مشخصی عبور نکرده باشد، جستجوی هدف را آغاز نکند. این به بریمستون اجازه می دهد تا با خیال راحت از روی نیروهای خودی عبور کند.

موشک ضد زره بریمستون

بریمستون همچنین می تواند طوری برنامه ریزی شود که جستجوی هدف را فراتر از یک منطقه درگیری تعیین شده متوقف کند یا هدف را فقط در یک منطقه مشخص بپذیرد.

به روز رسانی موشک بریمستون

بریمستون 2 یک نسخه بهبود یافته از موشک بریمستون برای شلیک تک موشک با ضربه بالا با دقت نقطه ای و آسیب جانبی کم است.

این موشک دارای یک فناوری جستجوگر حسگر دوگانه جدید شامل سنسورهای رادار SAL و mmW است. این موشک با طول 1.8 متر وزن 116 پوند (52.7 کیلوگرم) و قطر 0.18 متر دارد.

در اکتبر 2013 به سمت اهداف سریع با سیستم تله متری شلیک شد و برای اولین بار در دسامبر 2014 بر روی هواپیمای تایفون نصب شد.

موشک ضد زره بریمستون

تولید بریمستون 2 در جولای 2014 آغاز شد و این موشک با هواپیمای تورنادو GR4 ارتش بریتانیا در جولای 2016 وارد خدمت شد.

وزارت دفاع بریتانیا در مارس 2018 سفارشی به مبلغ 400 میلیون پوند (565 میلیون دلار) به MBDA برای تحویل موشک‌های هوا به سطح هدایت‌شونده دقیق بریمستون 2 برای جت‌های RAF تایفون در مارس 2018 داد.

در مارس 2019، بریمستون 3، یک سامانه موشکی با دقت فوق العاده بالا، برای اولین بار با موفقیت در محدوده آزمایشی ویدسل در سوئد آزمایش شد. آخرین نوع با ویژگی های سخت افزاری جدید قابلیت پیشرفته سطح به سطح را فراهم می کند. MBDA در فوریه 2021 قراردادی را از وزارت دفاع بریتانیا برای ارائه یک بهبود نرم افزاری پیشرفته به سیستم تسلیحاتی بریمستون 3 دریافت کرد.

مشخصات کلی موشک ضد زره بریمستون

طول: 1800 میلی متر

قطر: 180 میلی متر

جرم: 50 کیلوگرم

عملکرد: همه نوع آب و هوا، روز و شب، آتش و فراموش کردن

جستجوگر:  جستجوگر میلی متری 94 گیگاهرتز

عمر خدمات: 20 سال

نیروی محرکه: پیشران جامد

سرعت: مافوق صوت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان