تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳

درگیری دیپلماتیک به اظهارات وزیر خارجه تل‌آویو درباره آتش بس غزه

اظهارات اخیر وزیر خارجه تل‌آویو درباره آتش بس غزه باعث درگیری دیپلماتیک شد به طوری که که کلمبیا سفیر خود در سرزمین‌های اشغالی را برای مشورت فراخواند.

وزیر امور خارجه تل آویو

رویداد۲۴ ایرنا نوشت: ایرنا:وزارت امور خارجه کلمبیا با رد انتقاد یسرائیل کاتس وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از موضع اتخاذ شده توسط گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری این کشور در قبال قطعنامه آتش‌بس در غزه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضع ما را نمی‌توان تحریف کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه کلمبیا به طور قاطع بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل درباره موضع اتخاذ شده از سوی کلمبیا در خصوص تصویب قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت در ۲۵ مارس (ششم فروردین) در مورد وضعیت غزه را رد می‌کند.

رئیس جمهور گفت: حقیقتاً امروز با مقاومت و ایستادگی جانانه مردم مظلوم و مقتدر غزه، مسئله فلسطین از جهان اسلام فراتر رفته و به مسئله جهان بشریت تبدیل شده است.

دولت کلمبیا همچنین تاکید کرد: حمایت خود را از تصمیم شورای امنیت که خواستار آتش‌بس فوری در ماه رمضان است که منجر به آتش‌بس پایدار، دسترسی بدون موانع به کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از مردم غیرنظامی و آزادی گروگان‌ها می‌شود، اعلام می‌کنیم.

گوستاوو پترو پیش از این هشدار داده بود که اگر رژیم اسرائیل به آتش‌بس در غزه که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است عمل نکند، کشور‌ها باید روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کنند.


بیشتر بخوانید: ماجرای مذاکرات غیرمستقیم و محرمانه ایران و آمریکا در عمان چه بود؟


کاتس، رئیس‌جمهوری کلمبیا را متهم کرد که از حماس حمایت می‌کند.

وزارت خارجه کلمبیا با تاکید بر اینکه اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد، تصریح کرد: کلمبیا به درخواست خود برای احترام به قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد و به طور مستقیم، نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر را محکوم می‌کند. اقدامات علیه جمعیت غیرنظامی و علیه دارایی‌های محافظت شده باید متوقف شود.

وزارت امور خارجه کلمبیا همچنین جلوگیری از تحریف موضع این کشور به عنوان حمایت از تروریسم را خواستار شد و اعلام کرد: موضع کلمبیا را نمی‌توان به عنوان حمایت از تروریسم تحریف کرد، بلکه برعکس، خواستار پیروی از فرامین منشور و جامعه بین‌المللی است که در قطعنامه تصویب شده توسط شورای امنیت بیان شده است.

موضع‌گیری قاطع پترو، تنش‌های دیپلماتیک بین دو طرف، پس از حمله اسرائیل به غزه را تشدید کرده است.

رئیس‌جمهوری کلمبیا بار‌ها حمله رژیم صهیونیستی به غزه را مورد انتقاد قرار داده و آنچه را که در آن منطقه از جهان اتفاق می‌افتد با هولوکاست جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است.

پترو که متحد آرمان فلسطین است، توقف «نسل‌کشی» در غزه را بار‌ها خواستار شده است.

در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند)، رئیس‌جمهوری کلمبیا به دنبال کشتار آوارگان فلسطینی هنگام دریافت کمک‌های بشردوستانه، تمامی معاملات خرید سلاح از اسرائیل را تعلیق کرد.

درگیری‌های دیپلماتیک همچنین باعث شد که کلمبیا سفیر خود در سرزمین‌های اشغالی را برای مشورت فراخواند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نوار غزه ، آتش بس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان