تاریخ انتشار: ۰۷:۳۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۵
شیرالی، روانپزشک در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

تمام مشکلات ‎سواد پایین جنسی در میان مردم

یک روانپزشک معتقد است، نبود آموزش های مناسب و گسترده در شبکه های رسمی، مدارس و دانشگاه ها موجب شده است مردم منابعی رسمی و قابل اعتماد برای کسب دانش جنسی در اختیار داشته باشند. نبود منابع و آگاهی مناسب از روابط جنسی خود آغاز مشکلات بعدی در روابط خانوادگی خواهد بود.
رویداد۲۴یک روانپزشک معتقد است، نبود آموزش‌های مناسب و گسترده در شبکه‌های رسمی، مدارس و دانشگاه‌ها موجب شده است مردم منابعی رسمی و قابل اعتماد برای کسب دانش جنسی در اختیار نداشته باشند و نبود منابع و آگاهی مناسب از روابط جنسی خود آغاز مشکلات بعدی در روابط خانوادگی خواهد بود. 

سواد سلامت جنسی مردم پایین است و این موضوع به مرحله نگران کننده‌ای برای مسئولان رسیده است. این فقر آگاهی در شرایطی مطرح شده است که حاجبی، مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت سکوت و غفلت از موضوع سلامت جنسی را در وزارت بهداشت پذیرفته است. 

این در حالی است که وی معتقد است، مشکل آنجاست که سواد مردم در حوزه سلامت جنسی پایین است، روانپزشکان و متخصصان مختلف دانش و مهارت درمان این اختلالات را دارند اما مردم نمی‌دانند به کجا باید مراجعه کنند. 

اما اطلاع رسانی درباره سواد جنسی تا چه حد مناسب بوده است. اگر مسئولان وزارت بهداشت هم راستا و حتی پربار‌تر از شبکه‌های ماهواره‌ای در راستای سواد جنسی اطلاع رسانی داشته باشند، شبکه‌های ماهوارای در این ماراتون یک نفره پیروز قطعی نخواهند بود. 

رضا شیرالی، روانپزشک در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اطلاعت اندک مردم نسبت به مسائل جنسی گفت: مردم اطلاعات کافی در زمینه‌های مختلف جنسی ندارند. این بی‌سوادی جنسی شامل راه‌های انتقال بیماری‌های جنسی تا روابط جنسی ناسالم می‌شود. این در حالی است که اگر هم قرار باشد این اطلاعات را کسب کنند، راه‌های دستیابی درست به این اطالاعات را نمی‌شناسند. 

شیرالی معتقد است، لزوما برای دست‎یابی به اطلاعات صحیح جنسی نیاز نیست فرد به روانپزشک مراجعه کند. از همین رو باید راه‌های انتقال دانش صحیح در جامعه نسبت به این اطلاعات وجود داشته باشد. 

به گفته وی در جوامع سنتی دانش و اطلاعات جنسی به شکل سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می‌شد. در حال حاضر اما به دلیل گذر کردن جامعه از مرحله سنتی و حرکت به سمت مدرن شدن دیگر خانواده این اطلاعات را به نسل‌های بعد منتقل نمی‌کند. در چنین شرایطی باید راه‌های مدرن انتقال دانش به کار بسته شود. متاسفانه روش‌های مدرن هم وجود ندارند. 

این روانپزشک در ادامه گفت: یکی از راه‌های مدرن اننتقال دانش جنسی، آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس است. آموزش‌های جنسی اما در مدارس و دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای ندارند و اگر هم در شرایطی به آن توجه شود، بسیار محدود، سطحی و اندک آموزش داده می‌شود. 

از سویی دیگر شیرالی تاکید کرد: وجود خلاء‌های آموزش جنسی در مراکز دانشگاهی و مدارس، در ‌‌نهایت موجب می‌شود که افراد برای کسب اطلاعات جنسی خود به منابع غیر رسمی مراجعه کنند. 

در این بین اما وی به ضعف آموزش‌های لازم در صداوسیما به عنوان شبکه رسمی و ملی اشاره کرد و افزود: تا جایی که در فعالیت‌های صداوسیما مشاهده می‌شود، اطلاع رسانی و آموزش درستی از این درگاه رسانه‌ای به مردم منتقل نمی‌شود. 

همچنین وی افزود: صداوسیما خط قرمزهایی نسسبت به آموزش‌های مسائل جنسی دارد. این خط قرمز‌ها حتی راه‌های پیشگیری از بارداری و روش‌های ایمن درباره روابط جنسی را هم توضیح نمی‌دهد. از سویی دیگر حتی آموزش‌های پیشگیری از انتقال بیماری‌های جنسی مثل ایدز هم انجام نمی‌شود. 

این روانپزشک همچنین گفت: اگر چه برخی فعالیت‌های آموزشی صداوسیما، مخصوصا در شبکه سلامت قدم‌هایی رو به جلو برای پیشرفت آموزش‌های جنسی است، اما از آنجایی که این آموزش‌ها در شبکه‌های پربیننده پررنگ نیست، هنوز هم این اقدامات کافی نیست. 

شیارلی با تاکید بر مشکلاتی که کسب دانش روابط جنسی از منابع غیر رسمی برای افراد ایجاد می‌کند، گفت: به طور مکرر و روزمره تعداد زیادی از شهروندان با دستیابی به اطلاعات نامناسب دچار مشکلات جنسی می‌شوند. افراد با مطالعه منابع غیر رسمی، دچار خواسته‌ها و توقعات غیر واقعی از شریک جنسی خود می‌شوند. 

وی تاکید کرد: علاوه بر انتظارات غیر معمول از شریک جنسی، بالا رفتن توقع فرد از خودش در روابط جنسی و ناتوان ماندن وی در پاسخگو بودن به نیازهای خود و شریک جنسی، آغازی برای کاهش اعتماد به نفس دو سویه یک رابطه است. همین موضوع احساس نشاط و رضایت از روابط زوجین را کم می‌کند و در بلند مدت آسیب‌های جدی به زندگی وارد خواهد کرد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان