تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

مشخصات سامانه دفاع موشکی سونگور ترکیه

سونگور اولین سامانه دفاع هوایی کوتاه برد متحرک ترکیه است که توسط روکتسان ساخته شده است.

سامانه موشکی پدافند هوایی سونگور ترکیه

رویداد۲۴ حسین فلاحی: سونگور(Sungur) یک سامانه موشکی زمین به هوا خودکششی، سطح پایین و کوتاه برد ساخت بومی ترکیه است که به موشک های پورساو مجهز است.

این سامانه موشکی پدافند هوایی که توسط سازنده تسلیحات ترکیه و پیمانکار دفاعی روکتسان توسعه یافته است، توسط نیروهای مسلح ترکیه برای انهدام اهداف هوایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز، هواپیما و هلیکوپتر استفاده می شود.

سیستم موشکی سونگور برای جایگزینی سیستم های موشکی استینگرFIM-92B و استینگر FIM92C موجود در نیروهای مسلح ترکیه توسعه یافت. این سامانه، پدافند هوایی کوتاه برد برای نیروهای زمینی متحرک، ثابت و دارایی ها در میدان نبرد و اطراف آن فراهم می کند.

جدول زمانی توسعه پروژه سامانه دفاع موشکی سونگور

وزارت دفاع ملی ترکیه در سپتامبر 2013 قراردادی را با روکتسان برای سیستم موشکی دفاع هوایی قابل حمل امضا کرد. این قرارداده شامل طراحی، توسعه و تولید سیستم موشکی بود.

اولین آزمایش های شلیک این سامانه موشکی در سال های 2018 و 2019 انجام شد. این سامانه تسلیحاتی تمامی آزمایش های شلیک را با موفقیت انجام داد و در جولای 2020 آماده ورود به خدمت اعلام شد.

سامانه موشکی پدافند هوایی سونگور ترکیه

اولین دسته از سیستم دفاع هوایی قابل حمل انسان با شلیک شانه نسخه سونگور در ژوئیه 2022 به نیروهای مسلح ترکیه تحویل داده شد.

طراحی و ویژگی‌های سامانه دفاع موشکی سونگور

سونگور یک سیستم موشکی قفل شده قبل از پرتاب، شلیک و فراموش کردن است که می تواند در پلت فرم های مختلف ادغام شود. همچنین می توان آن را از روی شانه یک سرباز و همچنین از سکوهای زمینی و دریایی و پهپاد پرتاب کرد.

سامانه تسلیحاتی هدایت شونده سونگور که بخشی از سیستم لایه لایه دفاع هوایی ملی ترکیه است، می تواند بر روی خودروی زرهی چند منظوره  وران 4×4 ساخته شده توسط سازنده دفاعی ترکیه نصب شود.

این وسیله نقلیه یک توپچی را در خود جای می دهد که با شناسایی هدف حمله را آغاز می کند. همچنین یک صفحه کنترل و نمایشگر با یک نمایشگر رنگی چند منظوره و دو جوی استیک در خودرو به اپراتور در به دست آوردن هدف و شلیک کمک می کند.

سامانه موشکی پدافند هوایی سونگور ترکیه

سامانه موشکی پدافند هوایی جدید بیشترین برد را در این کلاس ارائه می دهد. این مانور بالا و قابلیت نبرد نامتقارن را ارائه می دهد. این دارای یک طراحی کاربر پسند است که صفحه نمایش و ردیابی را در اختیار اپراتور قرار می دهد.

سونگوریک پوشش 360 درجه برای شناسایی و ردیابی اهداف فراهم می کند. یک برجک دفاع هوایی ژیروسکوپی با قابلیت چرخش 360 درجه در بالای خودروی زرهی نصب شده است.

برجک کنترل شده الکتریکی دارای دو غلاف پرتاب موشک پورساو با بار کل مهمات چهار موشک است. این سامانه می تواند به هدفی در فاصله 500 متری تا 8 کیلومتری تا ارتفاع 4 کیلومتری از سطح دریا حمله کند. قابلیت شلیک در حرکت سیستم موشکی پدافند هوایی به آن اجازه می دهد تا با هدف در حال حرکت درگیر شود.

سیستم هدف گیری سامانه دفاع موشکی سونگور

سیستم پدافند هوایی با استفاده از FLIR STAR SAFIRE 380 HLD، که شامل یک نشانگر لیزری و یک فاصله یاب است، اهداف را شناسایی و ردیابی می کند.

تعیین کننده لیزر مناطق وسیعی را روشن می کند تا آگاهی موقعیتی در زمان واقعی و قابلیت های هدف گیری دقیق را ارائه دهد، در حالی که فاصله یاب به تعیین مکان هدف کمک می کند. STAR SAFIRE 380 HLD می تواند در تمام شرایط و در طول روز و شب کار کند. دستورالعمل های صوتی و نمادشناسی برای فعال کردن دستیابی به هدف و پرتاب موشک استفاده می شود.

جزئیات سرجنگی سونگور

این سیستم تسلیحاتی مجهز به یک کلاهک نافذ با قابلیت انفجار قوی و نیمه زرهی است. یک فیوز ضربه ای قابل برنامه ریزی نیز برای شروع مکانیسم انفجار کلاهک تعبیه شده است.

موشک های پورساو سونگور

پورساو(PORSAV) یک موشک شلیک و فراموش کن کاملاً خودمختار است که توسط جستجوگر نوع مادون قرمز تصویربرداری خنک‌شده  آسلسان هدایت می‌شود. جستجوگر زاویه دید ± 40 درجه، هدایت ترمینال و ردیابی خودکار هدف را فراهم می کند. همچنین برای مقاومت در برابر اقدامات متقابل طراحی شده است.

سامانه موشکی پدافند هوایی سونگور ترکیه

این موشک می تواند در حالت قفل قبل از پرتاب عمل کند و دارای حداقل زمان پرواز است. این موشک مجهز به یک کلاهک 3 کیلوگرمی انفجاری نیمه زرهی قوی است که با گلوله های تنگستن پر شده است.

جزئیات موتور

موتور پرتاب امکان جداسازی موشک از لوله پرتاب را فراهم می کند. موتور پرواز از یک سیستم سوخت جامد دو مرحله ای تشکیل شده است. موتورهای پرتاب و پرواز به گونه ای طراحی شده اند که نیازهای مهمات غیر حساس را برآورده کنند و در برابر ضربه گلوله و آتش سوزی مقاومت کنند.

سیستم فرماندهی و کنترل سامانه دفاع موشکی سونگور

این سیستم موشکی با HERIKKS-6، یک سیستم فرماندهی و کنترل هشدار اولیه پدافند هوایی، ادغام شده است که به سونگور اجازه می دهد اطلاعات را از رادارهای خارجی دریافت کرده و از آن برای انجام حمله استفاده کند.

سامانه موشکی پدافند هوایی سونگور ترکیه

سیستم فرماندهی و کنترل سونگورهمچنین دارای تجهیزات شناسایی دوست یا دشمن برای شناسایی و شناسایی نیروهای دوست در میدان نبرد است.

مشخصات کلی سامانه موشکی پدافند هوایی سونگور ترکیه

نوع پروژه: سامانه موشکی پدافند هوایی

اپراتور: نیروهای مسلح ترکیه

سازنده: روکتسان

حداکثر برد: 8 کیلومتر

موشک ها: پورساو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان