تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳

معرفی توپ ضد تانک کارل گوستاف ام4

توپ بدون لگد کارل گوستاف یک سیستم تسلیحاتی چند منظوره است که توسط ساب برای نیروهای پیاده نظام ساخته شده است.

توپ ضد تانک کارل گوستاف ام 4

رویداد۲۴ حسین فلاحی: کارل گوستاف ام4 (Carl-Gustaf M4)، یک سیستم تسلیحاتی قابل حمل و پرتاب توسط انسان است که توسط شرکت دفاعی و امنیتی سوئدی ساب طراحی و توسعه یافته است تا طیف وسیعی از نیازهای رزمی مدرن نیروهای پیاده نظام را برآورده کند.

نسل بعدی سیستم تسلیحاتی چند منظوره را می توان در ماموریت های ضد شورش/حافظ صلح و درگیری های در شرایط محیطی جنگی شهری یا پیچیده مستقر کرد.

از توپ کارل گوستاف ام4 برای از بین بردن تانک های زرهی دارای حفاظت زرهی اضافی، خنثی کردن لندینگ کرافت ها، سنگرها و پاک کردن موانع استفاده می شود. همچنین برای درگیری با دشمنان در ساختمان ها استفاده می شود.

این سیستم توپخانه در نشست سالانه و نمایشگاه سالانه انجمن ارتش ایالات متحده در سال 2014 که در واشنگتن دی سی برگزار شد، راه اندازی شد. این سلاح در ایالات متحده به عنوان M3A1 چند منظوره ضد زره ضد نفر سیستم شناخته شده است. اسلواکی اولین کشوری بود که این سیستم را پس از تحویل در جولای 2017 مستقر کرد.

ساب مجوز راه اندازی یک مرکز تولیدی با مالکیت 100 درصدی برای تولید سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف در هند را در نوامبر 2023 دریافت کرد. ساخت این مرکز در مارس 2024 آغاز شد. در سراسر جهان، بیش از 40 کشور جهان با سیستم های تسلیحاتی کارل گوستاف ام4 عرضه می شوند.

توسعه سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف M4

سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف ام 4 مشتق شده پیشرفته ای از سلاح های چند منظوره کارل-گوستاف M3 بدون لگد است.

ساب در سپتامبر 2014 در مرکز آزمایش بوفورس خود در کارلسکوگا، سوئد، یک نمایش شلیک مستقیم از سیستم توپخانه کارل گوستاف ام 4 انجام داد. این سیستم در طول نمایش سیستم‌های نبرد زمینی، مجموعه‌ای از شلیک‌های موفق را علیه اهداف ثابت و متحرک انجام داد.

توپ ضد تانک کارل گوستاف ام 4

ساب و ریتون یک مهمات کارل گوستاف با هدایت لیزری را برای تفنگ بدون لگد کارل-گوستاف M4 ساختند. این شرکت ها شلیک آزمایشی مهمات را در اکتبر 2019 تکمیل کردند.

طراحی و ویژگی های سیستم سلاح چند منظوره

 کارل گوستاف M4 دارای طراحی سبک وزن و انعطاف پذیری است که اجزای ساخته شده از تیتانیوم و بسته بندی فیبر کربن بهبود یافته را در خود جای داده است. این تفنگ بدون لگد، چابکی و انعطاف پذیری تاکتیکی را افزایش می دهد و به نیروهای نظامی اجازه می دهد تا چندین هدف تاکتیکی را درگیر کنند.

طول آن کمتر از 1000 میلی متر و وزن آن کمتر از 7 کیلوگرم است که حمل آن را آسان می کند. یک توپچی و یک لودر می توانند سیستم را راه اندازی کنند.

توپ ضد تانک کارل گوستاف ام 4

سیستم اسلحه دارای ارگونومی بهبود یافته و استراحت قابل تنظیم شانه و دستگیره جلو است. همچنین دارای یک شمارنده شات یکپارچه برای لجستیک، تعمیر و نگهداری پیشرفته است و دارای ویژگی های ایمنی دو حالته است.

سیستم های دید

سیستم توپخانه کارل گوستاف M4 با یک دید تلسکوپی گیره دار استاندارد روی ریل پیکاتینی متصل شده است و به کاربران امکان می دهد برای نبرد در شب، مناظر حرارتی یا تقویت کننده های تصویر را نصب کنند.

سیستم های دید اضافی، از جمله دید باز، نقطه قرمز و مناظر هوشمند، می توانند به صورت اختیاری بر اساس نیازهای خاص مشتری نصب شوند.

مهمات

کارل گوستاف M4 با انواع مهمات موجود و آینده، از جمله ضد زره، ضد ساختار، چند منظوره، ضد نفر و گلوله های پشتیبانی مانند دود و روشنایی، انطباق پذیر است.

توپ ضد تانک کارل گوستاف ام 4

این سلاح همچنین با مهمات قابل برنامه ریزی سازگار است و قابلیت های پیشرفته ای را برای سربازان پیاده شده فراهم می کند. مهمات هدایت شونده کارل گوستاف می تواند به طور دقیق با اهداف ثابت یا متحرک در فواصل تا 2000 متر برخورد کند.

سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف M4

سامانه های تسلیحاتی کارل گوستاف در بیش از 40 کشور در حال خدمت هستند. نوع کارل-گوستاف M1 در سال 1948 وارد خدمت شد، در حالی که نوع دوم کارل-گوستاف M2 در سال 1964 عملیاتی شد.

نوع سوم کارل گوستاف M3 که در ایالات متحده به آن MAAWS نیز گفته می‌شود، از سال 1991 در خدمت تکاوران ارتش ایالات متحده و نیروی عملیات ویژه ایالات متحده بوده است. سلاح‌های کارل گوستاف M4 با دستگاه کنترل آتش جدید ساب، FCD 558 سازگار است.

سفارشات و تحویل سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف M4

ساب در سپتامبر 2015 قراردادی را با مشتری راه اندازی خود، جمهوری اسلواکی، برای تامین سیستم کارل گوستاف M4 منعقد کرد.

ساب در اکتبر 2015 قراردادی با فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده برای تحویل مهمات برای MAAWS امضا کرد.

در ژانویه 2016، ساب قراردادی به ارزش تقریبی 164 میلیون دلار (1.4 میلیارد کرون) برای تامین مهمات سیستم تسلیحاتی کارل-گوستاف به مشتری ناشناس منعقد کرد. یک قرارداد 14.5 میلیون دلاری توسط اداره مواد دفاعی سوئد در آگوست همان سال برای تامین مهمات کارل-گوستاف M4 منعقد شد.

چهارمین قرارداد سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف M4 از یک مشتری ناشناس در دسامبر 2016 بسته شد.

FMV در آوریل 2018 قراردادی با ساب برای خرید مهمات کارل گوستاف برای نیروهای مسلح سوئد به مدت سه سال با گزینه تمدید چهار ساله امضا کرد. سفارشات در می 2018 ثبت شد.

توپ ضد تانک کارل گوستاف ام 4

ساب در ژوئن 2018 سفارشی به ارزش 16 میلیون دلار از وزارت دفاع ایالات متحده برای مهمات کارل-گوستاف دریافت کرد.

این شرکت همچنین سفارشی به ارزش 12.7 میلیون دلار از آژانس مواد دفاعی نروژ در همان ماه دریافت کرد که بر اساس توافقنامه ای که توسط NDMA در سپتامبر 2017 امضا شد.

مرکز استونی برای سرمایه‌گذاری دفاعی، سفارش مهمات کارل-گوستاف را به ارزش 20.8 میلیون دلار در جولای 2018، بر اساس قرارداد چارچوبی که توسط FMV امضا شد، ارسال کرد.

ارتش استرالیا در سپتامبر 2018 سفارشاتی را برای تهیه تعداد نامعلومی از سامانه های کارل گوستاف M4 ارسال کرد.

وزارت دفاع لتونی در اکتبر 2018 یک سفارش 21.12 میلیون دلاری برای مهمات کارل گوستاف اعطا کرد.

یک ماه بعد به ساب دستور تحویل سامانه های تسلیحاتی کارل گوستاف M4 به نیروهای مسلح اسلوونی اعطا شد.

ساب سفارش‌هایی را برای تحویل کارل گوستاف M4 به ارزش 54.32 میلیون دلار از یک مشتری ناشناس در دسامبر 2018 دریافت کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده در ژانویه 2019 سفارش 16 میلیون دلاری برای تامین مهمات کارل-گوستاف صادر کرد. یک ماه بعد، ارتش ایالات متحده و ساب قراردادی به ارزش 19 میلیون دلار برای تحویل سیستم های تسلیحاتی کارل-گوستاف M4 منعقد کردند. .

ارتش استرالیا در آوریل 2019 سفارش هایی به ارزش 18 میلیون دلار برای مهمات کارل گوستاف صادر کرد.

در می 2020، ساب از نیروهای مسلح لتونی و نیروهای مسلح استونی برای تحویل سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف M4 مطمئن شد.

ساب دو سفارش برای سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف M4 از ارتش ایالات متحده در جولای و اکتبر 2020 دریافت کرد.

در سال 2021، ساب سفارشات سیستم تسلیحاتی کارل گوستاف را از نیروهای مسلح نروژ، نیروهای مسلح استونی، ارتش ایالات متحده و یک مشتری ناشناس دریافت کرد.

مشخصات کلی توپ ضد تانک کارل گوستاف ام 4

نوع پروژه: سیستم تسلیحاتی چند منظوره

سازنده: ساب

معرفی: 2014

سلف و جد: کارل گوستاف M3

طول: 1 متر

وزن: 7 کیلوگرم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان