تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۳

معرفی ربات شناسایی Dragon Runner آمریکا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های ربات شناسایی Dragon Runner خواهیم پرداخت.

ربات شناسایی Dragon Runner

رویداد۲۴ حسین فلاحی: ربات Dragon Runner (اژدهای دونده) یک ربات شناسایی بسیار فشرده، سبک و قابل حمل است که برای عملیات شهری توسعه یافته است. مدل اولیه Dragon Runner حدود 23 سانتی‌متر طول، 20 سانتی‌متر عرض و 7.5 سانتی‌متر قد و وزنی در حدود 14 پوند دارد.

Dragon Runner در اصل توسط مرکز ملی مهندسی رباتیک، بخشی از دانشگاه کارنگی ملون، با همکاری اتوماتیکا، تحت قراردادی با سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده طی سال‌های 2002-2003 توسعه داده شد. این ربات برای استفاده توسط تفنگداران دریایی ایالات متحده در طول عملیات آزادی عراق بود و ده ها رابت برای ماموریت های نگهبانی و شناسایی شهری مستقر شدند.

در می 2007، اتومایتکا توسط فاستر-میلر یک شرکت کاینتیک در آمریکای شمالی خریداری شد. کاینتیک تبلیغات Dragon Runner را ساخت.

طراحی ربات شناسایی Dragon Runner

Dragon Runner آنقدر قوی است که می توان آن را روی نرده ها، وسایل نقلیه در حال حرکت، از راه پله ها یا از یک ساختمان سه طبقه پرتاب کرد. این وسیله به گونه‌ای ساخته شده است که در هر یک از جهت‌هایی که فرود می‌آید حرکت کند و همچنین می‌تواند با قدرت خود به مقصد برسد.

ربات شناسایی Dragon Runner

Dragon Runner که با باتری های نظامی تغذیه می شود، بسیار محکم است و امکان استفاده از آن را در مناطق خطرناک جنگ شهری و محیط های غیرقابل دسترس نیروهای ارتش فراهم می کند. این ربات از کنترلرهای دستی در مقیاس کوچک استفاده می کند و می تواند در یک کوله پشتی حمل شود.

انواع ماموریت Dragon Runner 

در سپتامبر 2008، کاینتیک نوع پیشرفته Dragon Runner را که به عنوان یک وسیله نقلیه زمینی کوچک بدون سرنشین طراحی شده بود، توسعه و راه اندازی کرد. سیستم ربات مدولار قادر به شناسایی است و همچنین به عنوان وسیله انفجاری دست ساز خلع سلاح در محیط های روستایی، کوهستانی و شهری عمل می کند.

این ربات بدون سرنشین دارای بازو، با شانه، مچ و گیره های چرخان است و می تواند وزنه هایی تا 10 پوند را بلند کند. این ربات سبک وزن همچنین قادر است از پله ها بالا برود و درها را باز کند.

ربات شناسایی Dragon Runner

پیشرفت‌های طراحی مدولار به پرسنل میدانی اجازه می‌دهد ترکیب متفاوتی از باله‌ها، آج‌ها، حسگرها، دوربین‌ها و سایر بازوها را به ربات اضافه کنند. اپراتورهای ربات بدون سرنشین اژدهای دونده همچنین می‌توانند آهنگ‌هایی را برای افزایش تحرک اضافه یا تغییر دهند.

از کاربردهای ربات پیشرفته می توان به توانایی انجام قابلیت شناسایی در داخل ساختمان ها، حیاط ها، غارها، فاضلاب ها و لوله های فاضلاب اشاره کرد. همچنین می توان از آن برای اطمینان از امنیت محیطی با استفاده از آشکارسازهای حرکت و صدا استفاده کرد. این ربات برای امنیت ایست بازرسی، بازرسی داخلی اتوبوس، قطار یا هواپیما و بازرسی زیر خودروها قابل استفاده است.

ویژگی های ربات Dragon Runner

نظارت و شناسایی Dragon Runner را می‌توان از طریق دوربین پانل 40:1، شیب و زوم نصب شده بر روی دکل برق، دستگاه‌های شنود و آشکارسازهای حرکت کارآمدتر کرد. این ربات همچنین مجهز به مادون قرمز برای دید در شب است. ظرفیت عملیاتی RF دوربرد، عملکرد آن را در محیط های پارازیت ممکن می کند.

ربات شناسایی Dragon Runner

ربات Dragon Runner دارای شش دوربین، چهار آشکارساز حرکت مادون قرمز غیرفعال است و قابلیت صوتی دارد. دونده اژدها چهار چرخ محکم زیر پلت فرم روباتیک سیار قابل حمل است و توسط یک سیستم کنترل اپراتور کوچک بی سیم از راه دور اداره می شود.

ارتباطات روبات Dragon Runner

Dragon Runner توسط یک سرباز از فاصله ایمن کنترل می شود که می تواند موقعیت را تجسم کند و حرکت آن را از طریق دوربین های فیلمبرداری رنگی روی ربات هدایت کند. دوربین تصاویر بلادرنگ از شرایط عملیاتی را فوراً به مرکز کنترل می دهد.

در نوامبر 2009، کاینتیک  قراردادهایی برای حدود 100 روبات Dragon Runner از وزارت دفاع بریتانیا دریافت کرد. یک CPU در خودرو از طریق یک گیرنده مودم بی سیم با واحد کنترل اپراتور ارتباط برقرار می کند که امکان تبادل ارتباطی را فراهم می کند. این می تواند در سه حالت مختلف، یعنی حالت رانندگی، حالت ساعت و حالت نگهبانی کار کند که می تواند با استفاده از سنسورها و میکروفون، حرکت را از حدود 30 فوت تشخیص دهد.

ربات شناسایی Dragon Runner

پیکربندی Dragon Runner را می توان به راحتی برای استفاده از سیستم های ارتباطی مختلف تغییر داد. دارای گزینه‌های پیکربندی رادیویی ارتباط آنالوگ و دیجیتال است که قابلیت‌های فرکانس قابل تغییر در میدان را فعال می‌کند و برد و انعطاف‌پذیری ربات را بهبود می‌بخشد.

سفارشات و تحویل Dragon Runner

در آگوست 2009، دپارتمان پلیس مسا، آریزونا، ربات Dragon Runner را تحویل گرفت که با تجهیزات ویژه برای مقابله با مشکلاتی که تیم های پلیس SWAT با آن مواجه می شوند، ساخته شده بود.

در نوامبر 2009، کاینتیک قراردادهایی را برای حدود 100 روبات Dragon Runner از وزارت دفاع بریتانیا برای پشتیبانی از عملیات نظامی خود در افغانستان دریافت کرد. ارزش این قرارداد 12 میلیون پوند بود و شامل ارائه خدمات فنی و لوازم یدکی است.

مشخصات کلی ربات شناسایی Dragon Runner

نوع: ربات شناسایی

سازنده: شرکت کاینتیک آمریکای شمالی

ورود به خدمت : 2003

سرعت: تقریبا پنج مایل در ساعت

طول: 23 سانتی متر

عرض: 20 سانتی متر

ارتفاع: 7.5 سانتی متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان