تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳

فواید نوشیدن چای برای سلامت استخوان‌ها

محققان بر این باورند که مزایای ضد التهابی که انواع چای دارند ممکن است با اثرات مثبت آن برای سلامت استخوان مرتبط باشد.

فواید نوشیدن چای برای سلامت استخوان‌ها

رویداد۲۴ سیما صابری: برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف کافئین برای سلامت استخوان‌ها چندان مفید نیست، با اینحال مزایای چای بیشتر از کافئین است که باعث کاهش کلسیم یا کاهش تراکم استخوان می‌شود.

محققان بر این باورند که مزایای ضد التهابی که انواع چای دارند ممکن است با اثرات مثبت آن برای سلامت استخوان مرتبط باشد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که برای زنان یائسه، ترکیبات گیاهی موجود در برخی انواع چای، مانند چای سبز، می‌تواند فعالیت‌های استروژن مانندی داشته باشند که به بدن در حفظ سلامت استخوان‌ها پس از کاهش طبیعی استروژن در دوران یائسگی کمک کند.


بیشتر بخوانید: در روز چقدر باید کلسیم مصرف کنیم؟


آیا چای سبز می‌تواند از آرتریت روماتوئید جلوگیری کند؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه بافت‌های بدن را حمله می‌کند، که موجب درد، تورم و آسیب مفاصل می‌شود. اما، تحقیقات نشان داده است که چای سبز ممکن است به عنوان یک عامل محافظتی در برابر آرتریت روماتوئید موثر باشد.

چای سبز حاوی ترکیباتی مانند پلی‌فنل‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که خصوصیات ضد التهابی دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات ممکن است به کنترل و کاهش التهاب‌ها کمک کنند. همچنین، مصرف منظم چای سبز باعث کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های التهابی، از جمله آرتریت روماتوئید، مؤثر باشد.

نتایج برخی تحقیقات نشان داده که افرادی که تمایل ژنتیکی به نوشیدن چای بیشتر داشتند، احتمال افزایش تراکم استخوان را نیز داشتند. این تحقیقات بر ژنتیک افراد انجام شده بود. این مورد در میان شرکت کنندگانی که بین ۴۵ تا ۶۰ سال سن داشتند، قابل توجه بود.

مطالعات این تصور غلط را که نوشیدن چای منجر به پوکی استخوان می‌شود را رد کرد و در عوض نشان داد که چای در واقع می‌تواند تراکم استخوان را بهبود بخشد. به هر حال تاکنون نتایج امیدوارکننده‌ای برای فواید نوشیدن چای بر روی توده استخوانی نشان داده شده است، اما تنها بر روی جمعیت اروپایی انجام شده است. تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا این مزایا برای جمعیت جهانی قابل تعمیم است یا خیر، مورد نیاز است.
برای عموم مردم، نوشیدن چای یک رفتار سالم تلقی می‌شود و به طور معمول هیچ تهدیدی برای سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند.

غذا‌های مفید برای سلامت استخوان‌ها

چای به تنهایی برای داشتن استخوان‌های قوی کافی نیست. شما همچنین باید اقدامات دیگری را برای حمایت از سلامت استخوان با افزایش سن انجام دهید.

بیشتر آلو بخورید

تحقیقات نشان داده است که خوردن حدود ۵۰ گرم آلو در روز (یعنی حدود ۴-۶ آلو) ممکن است به حفظ تراکم استخوان لگن در زنان یائسه کمک کند. محققان فکر می‌کنند که این اثر می‌تواند به دلیل اثرات ضد التهابی آلو، ترکیبات فنلی باشد و ریزمغذی‌های حمایت کننده از سلامت استخوان بر این موثر است.

فواید نوشیدن چای برای سلامت استخوان‌ها

تمرین ضرب بالا انجام دهید

تمرینات با ضرب بالا، مانند دویدن، طناب زدن، یا پلایومتریک، بسیار برای سلامت استخوان مفید هستند. این فعالیت‌ها باعث ایجاد استرس بر روی استخوان‌ها می‌شود؛ سلول‌های استخوان ساز را تحریک می‌کند تا تراکم استخوان را در طول زمان افزایش دهند. این فرآیند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان کمک می‌کند، و تمرینات پرتحرک را به یک جزء ضروری از یک روال تناسب اندام تبدیل می‌کند.

شیر را فراموش نکنید

شیر به طور گسترده‌ای برای نقش حیاتی آن در سلامت استخوان‌ها شناخته شده است، بیشتر به دلیل محتوای غنی از کلسیم و ویتامین D. این مواد مغذی برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی ضروری هستند که به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان کمک می‌کند. پروتئین موجود در شیر همچنین به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و آن را به یک رژیم غذایی کلیدی برای حمایت از سلامت استخوان‌ها تبدیل می‌کند.

برخی از داده‌ها نشان می‌دهد که لاکتوز موجود در شیر لبنیات ممکن است جذب کلسیم را افزایش دهد. اگر شیر مصرف نمی‌کنید، شیر‌های جایگزین را انتخاب کنید که دارای مواد مغذی برای سلامت استخوان مانند ویتامین D هستند.

الکل را محدود کنید و از سیگار کشیدن خودداری کنید

محدود کردن الکل و پرهیز از سیگار کشیدن نیز برای سلامت استخوان‌ها مفید است. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند تعادل کلسیم در بدن را که برای تراکم استخوان ضروری است، مختل کند، در حالی که سیگار کشیدن جریان خون را در استخوان‌ها کاهش می‌دهد، که می‌تواند بر تحویل مواد مغذی ضروری به ساختار‌های استخوان‌ها تأثیر بگذارد. این انتخاب‌های سبک زندگی روند بهبودی پس از شکستگی را نیز کند می‌کند.

در حالی که نوشیدن چای برای حفظ سلامت استخوان‌های شما کافی نیست، اگر می‌خواهید با افزایش سن استخوان‌های خود را قوی نگه دارید، از انواع مختلف راهکار‌ها برای تقویت استخوان‌هایتان بهره ببرید. گنجاندن غذا‌های غنی از کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی، انجام ورزش‌های تاثیرگذار و پرهیز از سیگار و الکل نیز می‌تواند در سلامت استخوان شما موثر باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان