تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

۱۰ غذایی که نباید هنگام اسهال بخورید

در این مقاله بدترین غذا‌ها برای اسهال را به شما معرفی می‌کنیم. فهرستی جامع از غذا‌هایی که باید نادیده بگیرید، چرا که مشکل‌ساز هستند و البته جایگزین آن‎ها را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

۱۰ غذایی که نباید هنگام اسهال بخورید
رویداد۲۴ سیما صابری: بدترین غذا‌ها برای اسهال، لبنیات، غذا‌های اسیدی، سرخ شده یا تند هستند. همچنین بدترین نوشیدنی‌هایی که هنگام اسهال ممکن است بنوشید الکل، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا هستند. اما فقط فست فودها، کافئین و الکل نیستند که می‌توانند معده شما را تحریک کرده و اسهال شما را بدتر کنند، بلکه هنگام اسهال باید از برخی غذا‌های سالم مانند میوه‌ها، آجیل‌ها، سبزیجات و لوبیا‌ها نیز اجتناب کنید. در این مقاله بدترین غذا‌ها برای اسهال را به شما معرفی می‌کنیم. فهرستی جامع از غذا‌هایی که باید نادیده بگیرید، چرا که مشکل‌ساز هستند و البته جایگزین آن‎ها را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

محصولات لبنی

اگر اسهال دارید، باید از بیشتر محصولات لبنی اجتناب کنید. حتی اگر عدم تحمل لاکتوز را نداشته باشید، باز هم ممکن است در هضم آن مشکل داشته باشید. به این دلیل که محصولات لبنی حاوی قندی به نام لاکتوز هستند که بدن شما با آنزیمی به نام لاکتاز آن را هضم می‌کند. اسهال می‌تواند لاکتاز را کاهش دهد که موجب می‌شود گاهی اوقات به شدت، توانایی شما برای هضم شیر و سایر لبنیات کاهش پیدا کند. این امر می‌تواند منجر به اسهال، گاز، حالت تهوع و نفخ شود. همچنین غذا‌های حاوی لاکتوز که باید از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

شیر (شامل شیر گاو، بز و گاومیش)

پنیر

بستنی و ماست یخ زده

خامه و خامه فرم گرفته

خامه ترش

کره

دوغ

ماست با شیر کامل

شیرخشک

آیا ماست برای اسهال مفید است؟

ماست بدون چربی یکی از مواد غذایی لبنی است که برای درمان اسهال توصیه می‌شود، مگر اینکه به لاکتوز یا پروتئین‌های شیر حساسیت داشته باشید.

ماست حاوی پروبیوتیک است که می‌تواند به تعادل فلور روده و کاهش اسهال کمک کند. به دنبال ماست‌هایی باشید که قند کمی دارند و دارای سویه‌های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس هستند. افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند یا به شیر حساسیت دارند، می‌توانند از ماست‌های غیرلبنی یا مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: درمان دل درد در خانه


 جایگزین‌های سالم برای لبنیات

به جای لبنیات، این موارد را امتحان کنید:

شیر بادام

شیر سویا

شیر بادام هندی

شیر جو دوسر

شیر برنج

شربت‌های غیر لبنی

بستنی شیر نارگیل و ماست

خامه غیر لبنی پودری و غیر شیرین

غذا‌های چرب و فست فود‌ها

اسهال هضم چربی‌ها و غذا‌های چرب را دشوارتر می‌کند. هنگامی که غذا‌های چرب به درستی جذب نمی‌شوند، به روده بزرگ می‌روند و در آنجا به اسید‌های چرب تجزیه می‌شوند.

تجمع بیش از حد اسید‌های چرب در روده دو کار را انجام می‌دهد: باعث ترشح مایعات از روده بزرگ و افزایش پریستالسیس (انقباضات) روده می‌شود. نتیجه اسهال حتی بیشتر می‌شود. غذا‌های چرب که باید از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

غذا‌های سرخ شده (مانند چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده و دونات)

گوشت‌های چرب (از جمله همبرگر، تکه‌های چرب گوشت گاو یا بره)

گوشت‌های فرآوری شده (مانند هات داگ، سوسیس، بیکن و سالامی)

فست فود‌ها (مانند همبرگر، پیتزا، ناچو و مرغ سرخ شده)

محصولات پخته شده (از جمله پای، کیک و شیرینی)

پوست مرغ

روغن نارگیل

سوپ‌های خامه‌ای

سس

جایگزین‌های سالم برای فست فود‌ها

در دوران نقاهت پس از اسهال، مصرف گوشت خود را به بخش‌های کوچک مرغ بدون پوست، ماهی یا تکه‌های بدون چربی گوشت خوک یا گاو محدود کنید. تخم مرغ به همراه موز و آووکادو منبع خوبی از پروتئین است. موز همچنین می‌تواند به چسبیدن مدفوع آبکی کمک کند.

غذا‌های بدون قند و شیرین کننده‌های مصنوعی

برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند اثر ملین داشته باشند، از جمله الکل‌های قندی مانند سوربیتول، زایلیتول، لاکتیتول، اریتریتول، مانیتول و مالتیتول. آن‌ها همچنین می‌توانند گاز و نفخ را افزایش دهند. حال که در حال بهبودی از اسهال هستید، بهتر است از موارد زیر اجتناب کنید:

نوشابه‌های رژیمی

نوشیدنی‌های بدون قند (از جمله نوشیدنی‌های انرژی زا)

آب نبات بدون قند

شیرین کننده‌های قهوه مانند  (آسپارتام) و (ساخارین)

۱۰ غذایی که نباید هنگام اسهال بخورید

در عوض، آب یا چای شیرین نشده یا کمی شیرین (مخصوصاً گیاهی یا بدون کافئین) را انتخاب کنید. اگر هوس کردید، مقدار کمی آب نبات شیرین احتمالاً مشکلی ندارد. فقط زیاده روی نکنید

جایگزین‌های سالم‌تر برای شیرینی جات

شیرین کننده گیاهی با کالری صفر به نام استویا برای ایجاد مشکلات گوارشی شناخته شده نیست و می‌توانید به جای شیرین کننده‌های مصنوعی برای قهوه از آن استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که برخی از ترکیبات استویا حاوی الکل قند هستند و می‌توانند علائمی از جمله اسهال ایجاد کنند. برای اطمینان، برچسب محصول خود را بررسی کنید.

مواد غذایی تولید کننده گاز

برخی از میوه ها، سبزیجات و حبوبات می‌توانند باعث ایجاد گاز شوند. گاز نیز به نوبه خود می‌تواند اسهال را با افزایش سرعت پریستالیس روده و سرعت بخشیدن به عبور مدفوع از روده بدتر کند.

حبوبات به ویژه لوبیا به ویژه از این نظر مشکل ساز است که فیبر بالایی نیز دارند که معمولاً چیز خوبی است، اما در صورت اسهال نه. تا زمانی که اسهال شما برطرف شود، از غذا‌های گازدار اجتناب کنید:

لوبیا قرمز

لوبیا چیتی

لوبیا چشم بلبلی

نخود

سویا

میسو

مارچوبه

کلم بروکلی

کلم

گل کلم

کلم بروکسل

پیاز‌ها

هلو

گلابی‌ها

آلو

زردآلو

انبه

میوه‌های خشک

برخی از انتخاب‌های بهتر به جای حبوبات عبارتند از:

اسفناج

لوبیا سبز

کدو سبز

بلوبری

توت فرنگی

عسلک

طالبی

آناناس

غذا‌های اسیدی و تند

غذا‌های اسیدی و تند پوشش داخلی معده و روده شما را تحریک می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، انقباضات روده افزایش می‌یابد. این امر در مورد کپسایسین اتفاق می‌افتد، ترکیبی که به فلفل قرمز و سایر غذا‌های تند حرارت می‌دهد. در حالی که ممکن است در شرایط عادی بتوانید کپسایسین را تحمل کنید، روده شما ممکن است در هنگام اسهال بسیار کمتر بتواند این کار را انجام دهد. غذا‌های اسیدی یا تند برای جلوگیری از اسهال عبارتند از:

سس گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی و آب سبزیجات

میوه‌های خانواده مرکبات

آناناس

سیر

پیاز‌ها

سالسا

فلفل قرمز و کاری

سس‌های تند

ترب کوهی

خردل

واسابی

فلفل هالوپینو

جایگزین‌های سالم برای غذا‌های تند و اسیدی

افرادی که غذا‌های تند را دوست دارند معمولا طعم‌های تند را دوست دارند. دارچین و زنجبیل دو ادویه‌ای هستند که در صورت استفاده در حد اعتدال می‌توانند به کاهش ناراحتی معده کمک کنند و طعم بیشتری به غذا بدهند.

کافئین

کافئین یک محرک است. پریستالسیس را افزایش می‌دهد و به آن اثر ملین می‌دهد که می‌تواند اسهال را بدتر کند. همچنین یک ادرارآور است که می‌تواند به کم آبی بدن کمک کند. تا زمانی که علائم اسهال شما بهبود نیابد، بهتر است از موارد زیر اجتناب کنید:

چای سیاه

شکلات (شامل شکلات داغ و کاکائو)

قهوه

نوشیدنی‌های انرژی زا

الکل و آبجو در زمان اسهال

الکل می‌تواند پوشش معده و روده‌ها را تحریک کند و حرکت روده را افزایش دهد. آبجو و شراب همچنین دارای کربوهیدرات بالایی هستند که در هنگام اسهال تجزیه آن‌ها سخت‌تر است. به عنوان یک قاعده کلی، در صورت داشتن اسهال باید از الکل اجتناب کنید، از جمله:

آبجو

شراب

مشروب و الکل

نوشیدنی‌های گازدار

به طور کلی توصیه می‌شود در صورت ابتلا به اسهال از نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید. نوشیدنی‌های گازدار حاوی گاز دی اکسید کربن هستند که می‌تواند باعث ایجاد گاز و نفخ شود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که دی اکسید کربن در معده حل می‌شود و با آزاد شدن گاز، می‌تواند باعث آروغ زدن شود. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نوشابه‌های گازدار می‌توانند اسهال را بدتر کنند.

نوشیدنی‌های گازدار حاوی شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا یا شیرین کننده‌های مصنوعی مانند نوشابه و نوشابه رژیمی می‌توانند اسهال را تشدید کنند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

انتخاب‌های نوشیدنی سالم‌تر

این مهم است که مایعات از دست رفته در اثر حرکات مکرر روده را جبران کنید تا دچار کم آبی نشوید.

دمنوش‌های گیاهی بدون کافئین مانند بابونه، رازیانه یا نعناع

فلفلی

آب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان