تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳

معرفی هلیکوپتر چند منظوره سبک A ۱۰۹ M ایتالیا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های هلیکوپتر چند منظوره سبک و دو موتوره A۱۰۹M خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر چند منظوره سبک A۱۰۹M

رویداد۲۴ حسین فلاحی: هلیکوپتر چند منظوره سبک و دو موتوره A109M توسط شرکت آگوستاوستلند در ایتالیا ساخته شده است. A109M یک نسخه نظامی از خانواده هلیکوپترهای غیر نظامی A109 پاوراست که در نسخه‌های VIP/شرکتی، خدمات اضطراری EMS و نسخه‌های مجری قانون در دسترس هستند. حدود 300 هلیکوپتر A109 پاور از زمان شروع به خدمت این مدل در سال 1996 سفارش داده شده است.

A109M دارای قدرت موتور بالا با مدیریت کنترل الکترونیکی کامل، سر و تیغه های روتور کامپوزیت، اویونیک پیشرفته و ادغام کابین خلبان است. هلیکوپتر توسط یک یا دو خدمه اداره می شود. کابین را می توان با نصب یک یا دو برانکارد برای تخلیه مصدوم نصب کرد. حداکثر تعداد صندلی در هواپیما هشت نفر است.

نقش های ماموریتی هلیکوپتر A109M

A109 در ابتدا به عنوان یک آمبولانس و هلیکوپتر نجات برای عملیات در مناطق کوهستانی سوئیس توسعه یافت. این هلیکوپتر می تواند از نقاط فرود در موقعیت بحرانی در آب و هوای نامساعد و همچنین پشت بام مناطق پرجمعیت پرواز کند.

A109M می تواند ماموریت ها و عملیات های مختلفی را در دماهای گرم و ارتفاعات بالا انجام دهد. ماموریت ها شامل مشاهده و شناسایی، اسکورت مسلحانه، جستجو و نجات، حمل و نقل نیرو/محموله، تخلیه مجروح، ارتباط و آموزش است.

طراحی هلیکوپتر چند منظوره A109M

بدنه هلیکوپتر از آلیاژ آلومینیوم سبک وزن و ساختار لانه زنبوری تشکیل شده است. دو درب کشویی بزرگ دسترسی آسان و عملیات بار را فراهم می کنند و در حین پرواز قابل استفاده هستند. همچنین در این هلیکوپتر دو درب خلبانی جداگانه وجود دارد. مراحل تعمیر و نگهداری و پانل های بازرسی لولایی برای تعمیر و نگهداری سریع ارائه شده است. پیکربندی دم بلند کنترل انحراف بالایی را برای عملکرد در بادهای شدید فراهم می کند.

هلیکوپتر چند منظوره سبک A۱۰۹M

ارابه فرود چرخدار از نوع سه چرخه مجهز به کمک فنر هوا عملکرد در زمین های ناهموار است. روتور اصلی چهار پره و کاملا مفصل دار دارای ویژگی های لرزش کم و سطح نویز کاهش یافته است. تیغه های روتور اصلی کامپوزیت برای دوام و قابلیت اطمینان بالا تحمل بالستیک دارند. روتور منفی g است و قابلیت مانور بالایی دارد. روتور دم از جنس استنلس استیل دو پره نیمه سخت است.

طراحی کابین خلبان A109M

کابین خلبان دارای یک صفحه ابزار ارگونومیک با نمایشگر و ابزار کنترلی اختصاصی برای نقش و ماموریت است. کابین خلبان می تواند با عینک دید در شب سازگار باشد. این خلبان مجموعه‌ای از تجهیزات بینایی دارد که شامل یک دید ژیروستابیل شده روی سقف، سنسورهای مادون قرمز و تلویزیون و عینک‌های دید در شب است.

یک سیستم مدیریت کابین خلبان اختیاری برای نظارت و عملکرد سیستم های اویونیک مختلف، از طریق یک یا چند واحد کنترل و نمایشگر واقع در مرکز ارائه شده است. اطلاعات در مراحل منطقی سازماندهی می شود تا خلبان بتواند روی ماموریت اصلی خود تمرکز کند. CMS وزن محموله اویونیک را کاهش می دهد و ظرفیت سیستم های اویونیک اضافی یا جایگزین را دارد.

هلیکوپتر چند منظوره سبک A۱۰۹M

مجموعه اویونیک شامل کمک ناوبری جهت یاب خودکار، تجهیزات اندازه گیری فاصله، سیستم موقعیت یابی جهانی، شناسایی دوست یا دشمن، ارتفاع سنج رادار، ترانسپوندر یاب یاب اضطراری، رنجر رادیویی همه جهت، سرعت سنج زمینی و سیستم مکان یابی اینرسی است.

سیستم کنترل پرواز شامل سیستم جمعی، چرخه ای و ضد گشتاور است. کنترل چرخه ای و جمعی توسط دو سیستم هیدرولیک تغذیه می شود. سیستم کنترل ضد گشتاور به صورت هیدرولیکی نیرو می گیرد. یک سیستم افزایش پایداری دو محوره اضافی به عنوان یک گزینه نصب شده است.

سلاح ها و اقدامات متقابل A109M

لرزش کم و ویژگی های پایداری بالا Al09M بستری را برای شناسایی هدف و ردیابی هدف فراهم می کند که کارایی سیستم ضد تانک هوابرد را به حداکثر می رساند. این بالگرد را می توان به سامانه موشکی ضد تانک هلیتو مجهز کرد که دارای دو پرتابگر موشک TOW با هر پرتابگر دو یا چهار موشک است.

هلیکوپتر چند منظوره سبک A۱۰۹M

سامانه موشکی ضد تانک هلیتو می تواند اهداف زرهی ثابت یا متحرک را در طول روز و شب رصد، ردیابی و شکست دهد. پرتابگرها می توانند موشک های تاو، آی تاو، تاو2 و تاو2A را حمل کنند.

موتور هلیکوپتر چندمنظوره A ۱۰۹ M

این هلیکوپتر به دو موتور پرت اند ویتنی PW-206C یا Turbomeca Arrius 2K1 کنار هم با کنترل الکترونیکی دیجیتال کامل مجهز شده است. هر موتور مجهز به سیستم های سوخت و روغن مستقل و کنترل های موتور مستقل است. سیستم انتقال قدرت 900 اسب بخار برای بهبود عملکرد در دمای بالا و ارتفاع بالا در نظر گرفته شده است.

برای افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان، هلیکوپتر دارای رتبه اضطراری تک موتور 640 اسب بخار است و قابلیت اجرای خشک 30 دقیقه است که به خلبان این امکان را می دهد تا در صورت از دست دادن روغن در یک مکان امن عقب نشینی کند.

هلیکوپتر چند منظوره سبک A۱۰۹M

سه پیکربندی سیستم سوخت وجود دارد: سه سلول 160 USgal (605l)، چهار سلول 188 USgal (710l) و پنج سلول 230 USgal (870l). یک سیستم سوخت قابل تصادف با سوخت گیری مدار بسته و مخازن سوخت خود آب بندی اختیاری است.

سیستم های هیدرولیک کنترل پرواز A ۱۰۹ M

این هلیکوپتر مجهز به دو سیستم هیدرولیک کنترل پرواز مستقل است که هر کدام قادر به عملکرد محرک های اصلی در صورت خرابی سیستم دیگر هستند. سیستم هیدرولیک ابزار دارای دو باتری (یک باتری معمولی و یک باتری اضطراری) برای به کار انداختن ترمز روتور، ترمز چرخ ها و دستگاه مرکز چرخ دماغه است.

هلیکوپتر چند منظوره سبک A۱۰۹M

گزینه های تسلیحات و تجهیزات A ۱۰۹ M

طیف گسترده ای از تسلیحات و تجهیزات کاربردی برای چندین ماموریت مسلح و کاربردی از جمله یک گرم کن هوا و واحد کنترل محیطی، یک قلاب خارجی 1000 کیلوگرمی بار، یک بالابر نجات 200 کیلوگرمی یا 270 کیلوگرمی، اسکی برفی، پدهای محافظت در برابر سقوط، شناورهای اضطراری، سیستم اکسیژن، جداکننده ذرات هوای موتور و کپسول آتش نشانی موتور  در دسترس است.

مشخصات کلی هلیکوپتر چند منظوره سبک A۱۰۹M

خدمه: 1 یا 2

حداکثر تعداد صندلی ها: 8

طول کلی با چرخش روتور: 13.04 متر

طول کلی با روتور ثابت: 11.11 متر

حداکثر ارتفاع: 3.50 متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان