تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ایران یک کشتی «مرتبط با اسرائیل» را در تنگه هرمز توقیف کرده؛ همه آنچه باید بدانید

ایال اوفر مالک کشتی توقیف شده توسط سپاه کیست؟

ایران یک کشتی «مرتبط با اسرائیل» را در تنگه هرمز توقیف کرده؛ همه آنچه باید بدانید

رویداد۲۴| رسانه‌های نزدیک به سپاه در ایران از توقیف یک کشتی باری «مرتبط با رژیم صهیونیستی» خبر داده‌اند. خبرگزاری تسنیم و ایرنا در گزارشی از توقیف کشتی «ام‌اس‌سی‌آریز» توسط سپاه خبر داده و گفته‌اند «این کشتی باری با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به‌نام «ایال عوفر» است.»

تسنیم همچنین گفته شرکت کشتیرانی زودیاک که در بانک‌های داده عمومی به‌عنوان مالک کامپو اسکوئر آمده، متعلق به ایال عوفر، میلیارد اسرائیلی است.
این خبر از آن جایی اهمیت دارد که چشم جهان به منطقه خاورمیانه دوخته شده و منتظر حمله انتقام‌گیرانه ایران از اسرائیل بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق است.

ماجرای کشتی اسرائیلی که ایران توقیف کرده چیست؟

چندین منبع رسانه‌ای در ایران ویدئوی انحصاری سپاه را پخش کرده‌اند که نشان می‌دهد نیرو‌های سپاه با هلیکوپتر به یک کشتی در نزدیکی تنگه هرمز یورش می‌برند. اسوشیتدپرس گفته خبر توقیف یک کشتی در تنگه هرمز ابتدا توسط گروه عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا گزارش شده بود. این گروه بدون اشاره به جزئیات گفته بود این کشتی «توسط مقامات منطقه‌ای» در خلیج عمان در نزدیکی شهر بندری فجیره امارات توقیف شده است.

اسوشیتدپرس گفته کشتی درگیر احتمالا MSC Aries است که با پرچم پرتغال در تردد بوده است؛ یک کشتی کانتینری مرتبط با «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن.
«زودیاک مریتایم» بخشی از گروه زودیاک متعلق به ایال عوفر، میلیاردر اسرائیلی است. «زودیاک مریتایم» در بیانیه‌ای که به خبرگزاری «ای.‌بی.‌سی» داده گفته: MSC مدیر و مجری تجاری فعالیت‌های کشتی کانتینری MSC Aries است. عنوان کشتی مذکور در اختیار شرکت کشتیرانی گورتال به عنوان تامین‌کننده مالی قرار دارد و این کشتی برای مدت طولانی به MSC اجاره داده شده است. شرکت کشتیرانی گورتال وابسته به «زودیاک مریتایم» است. MSC همچنین مسئول برنامه سفر، برنامه و خدمه کشتی است و هر گونه سوال در مورد کشتی باید از MSC پرسیده شود.

MSC در بیانیه‌ای گفته متاسفانه کشتی MSC Aries متعلق به «زودیاک مریتایم» و تحت اجاره‌نامه MSC، هنگام عبور از تنگه هرمز توسط مقامات ایرانی از طریق هلیکوپتر توقیف شده است».

این شرکت گفته مسیر کشتی از زمان توقیف به سمت ایران منحرف شده است. این کشتی ۲۵ خدمه دارد و ما از نزدیک با مقامات مربوطه برای اطمینان از سلامت آن‌ها و بازگشت ایمن کشتی در تماس هستیم.

کشتی MSC Aries آخرین بار روز جمعه در نزدیکی دوبی و به سمت تنگه هرمز دیده شده است. اسوشیتدپرس گفته این کشتی در این مسیر، داده‌های ردیابی خود را که برای کشتی‌های وابسته به اسرائیل در حال حرکت در منطقه رایج بوده، خاموش کرده بود. رسانه‌های منطقه‌ای گفته‌اند که ۲۰ فیلیپینی در این کشتی مشغول بوده اند.

خلیج عمان نزدیک تنگه هرمز است. بندر فجیره، در سواحل شرقی امارات متحده عربی، بندر اصلی در منطقه برای کشتی‌هایی است که محموله‌های نفتی جدید را حمل، دریافت یا معاوضه خدمه می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

سیگنال‌های غرب تندتر شد | آمریکایی‌ها به الجزیره گفته‌اند ایران خودش پاسخ حمله اسرائیل را می‌دهد

 مشاور عالی رهبر انقلاب: حمله اسرائیل به رفح متوقف شده تا ببینند ایران چگونه پاسخ خواهد داد

 پیش‌بینی جدید از نحوه انتقام ایران از اسرائیل؛ انتظار می‌رود ایران امروز حمله بزرگ خود را کلید بزند


دانیل هاگاری، سخنگوی نیرو‌های دفاعی اسرائیل، به ویدئوی یک دقیقه‌ای توقیف کشتی توسط ایران واکنش نشان داده و گفته: «ایران پیامد‌های انتخاب تشدید اوضاع را متحمل خواهد شد. ما آمادگی خود را برای محافظت از اسرائیل در برابر تجاوزات بیشتر ایران افزایش داده‌ایم. ما نیز آماده پاسخگویی هستیم.»

این اولین‌بار نیست که یک کشتی متعلق به شرکت دریانوردی زودیاک در خلیج فارس دچار مشکل می‌شود. تیر ماه و مرداد ماه سال ۱۴۰۰ نام شرکت دریانوردی زودیاک متعلق به ایال اوفر یک بار دیگر رسانه‌ای شده بود.

تیر ۱۴۰۰ یک کشتی باربری که در مسیر جده به امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفت. ابتدا گفته می‌شد که این کشتی اسرائیلی است، اما اکنون گزارش می‌شود که شرکت "دریانوردی زودیاک" متعلق به ایال عوفر، تاجر اسرائیلی، گفته که این کشتی متعلق به آن یا تحت مدیریت آن نیست. شبکه ان۱۲ گزارش داده بود که کشتی به نام تیندال تحت مالکیت شرکت بین‌المللی "دریانوردی زودیاک ال‌تی‌دی" که مقر آن در لندن است بود. اما این شرکت اکنون اعلام کرده که کشتی "سی اس اِی وی تیندال" را چندین ماه پیش فروخته بود.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام امنیت ملی اسرائیل انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رو نوشت تصور می‌شود این کشتی "هدف حمله یک هواپیمای بدون سرنشین ایران یا کماندو‌های دریایی این کشور قرار گرفته باشد. "

داده‌های شرکت رهگیری تردد‌های دریایی، ریفینیتیو آیکان، نشان می‌داد که تیندال که با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد

«نیرو‌های مقاومت» در سوریه به یکی از کشتی‌های این شرکت حمله کردند و در نتیجه این حمله دو تن از خدمه کشتی جان باختند.

شبکه تلویزیونی العالم وابسته به صدا و سیمای ایران در آن زمان علت حمله به این کشتی را «حمله اسرائیل به فرودگاه ضبغه منطقه قصیر سوریه» اعلام کرد.
همان زمان اسرائیلی‌ها انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته بود که با یک پهپاد به این کشتی حمله شده است. یک مقام اسرائیلی نیز در مصاحبه با تلویزیون این کشور، جمهوری اسلامی ایران را عامل این حمله معرفی کرد.

نفتکش «مِرسِر استریت» که در آن زمان مورد هدف قرار گرفته بود، تحت پرچم لیبریا تردد میکرد و مالک اصلی آن هم یک ژاپنی اعلام شده بود.
آذر ۱۴۰۲ هم یک کشتی متعلق به شرکت دریانوردی زودیاک در خلیج عدن توسط افراد مسلح ناشناس توقیف شد.

ایال اوفر مالک کشتی توقیف شده توسط سپاه کیست؟

ایال اوفر یک میلیاردر اسرائیلی است که در موناکو ساکن است. او یکی از غول‌های صنعت ملک، انرژی، فناوری و کشتیرانی در جهان و رئیس و موسس شرکت هایی، چون زودیاک، اوفر گلوبال و گلوبال هولدینگ است. اوفر همچنین یک مجموعه دار آثار هنری است.

اوفر در سال ۱۹۵۰ در حیفا، اسرائیل به دنیا آمد. پدرش، سامی اوفر، یک غول کشتیرانی اسرائیلی متولد رومانی و زمانی ثروتمندترین مرد اسرائیل بود.

اوفر از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ به عنوان افسر اطلاعاتی در نیروی هوایی اسرائیل خدمت کرد و سپس در دانشگاه لندن به تحصیل در رشته حقوق دریایی پرداخت.
تجارت اصلی اوفر در حوزه کشتیرانی، خطوط کروز و املاک و مستغلات است که همه این فعالیت‌ها ذیل گروه Ofer Global متمرکز شده است. اوفر گلوبال یک شرکت خصوصی مستقر در موناکو است که بر بر حمل و نقل، املاک، نفت و گاز، بانکداری و سرمایه گذاری در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا متمرکز است.

طبق فهرست لویدز، او یکی از تأثیرگذارترین مالکان کشتی در صنعت کشتیرانی است، که از سال ۲۰۱۳ در میان ۱۰۰ نفر از تأثیرگذارترین افراد این حوزه قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۸، اوفر به هیئت مشاوران انجمن اقتصاد جدید بلومبرگ پیوست. در ژوئن ۲۰۲۳، بلومبرگ دارایی خالص او را ۲۰.۷ میلیارد دلار گزارش کرده است.

او رئیس گروه زودیاک است، یک شرکت خصوصی مالک و اجاره کننده کشتی مستقر در موناکو (یعنی اجاره کننده) با ناوگانی متشکل از ۱۸۰ کشتی.

آیا توقیف کشتی‌های اسرائیلی توسط ایران سابقه دارد؟

این اولین باری است که ایران به طور رسمی یک کشتی اسرائیلی را در آب‌های نزدیک به کشور توقیف کرده، اما بار‌ها نام ایران در توقیف و حملات به کشتی‌های اسرائیلی مطرح شده است. اسفند ۱۳۹۹ یک کشتی باری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان هدف قرار گرفت که پس از دو روز تعمیر در دوبی، به مقصد خود ادامه داد. بر اساس گزارش‌ها این کشتی تجاری که با پرچم پاناما در دریای عمان در حال تردد بود تحت مالکیت یک شرکت اسرائیلی است که در تل آویو ثبت شده است. نام ایران در آن حمله هم مطرح شده بود. نتانیاهو گفته بود "اینکه ایران پشت این حمله بود، واضح است".

پنجم فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد که ایران یک «حمله راکتی» به یک فروند کشتی باری اسرائیلی در دریای عرب انجام داده است، ولی رسانه‌های اسرائیلی گفتند که این کشتی توانست به حرکت خود به سوی هند ادامه دهد.

در همان ماه کشتی اسرائیلی در نزدیکی امارت‌نشین فجیره در امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفت، و در همان زمان تلویزیون دولتی اسرائیل به نقل از مقام‌های این کشور، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت. کشتی را «هایپریون» که در آن زمان مورد حمله قرار گرفته بود حامل خودرو بود. شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو در گزارشی گفته بود این کشتی با پرچم کشور باهاما و بار خودرو، از کویت راهی بندر فجیره امارات شده بود. کشتی در مالکیت رامی اونگار بود، که رسانه‌های اسرائیل او را غول صنعت دریانوردی می‌دانند. کشتی‌های او عمدتا در کار واردات و صادرات خودرو به کشور‌های مختلف جهان هستند.

تیر ۱۴۰۰ یک کشتی باربری که در مسیر جده به امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفت. در ابتدا گفته شد که این کشتی هم متعلق به شرکت دریانوردی زودیاک بوده، اما برخی رسانه‌ها مدعی شدند که در زمان حمله، کشتی فروخته شده و ارتباطی با اسرائیل نداشته است.

مرداد ماه ۱۴۰۰ این اتفاق بار دیگر تکرار شد و کشتی اسرائیلی متعلق به شرکت دریانوردی زودیاک در نزدیکی آب‌های ایران هدف حمله قرار گرفت.

بهمن ۱۴۰۱ کشتی تجاری کامپو اسکوئر، متعلق به شرکت کشتیرانی زودیاک در خلیج‌فارس هدف حمله قرار گرفت. یک مقام نظامی آمریکایی و یک منبع بلندپایه نظامی در منطقه، مدعی شدند که چند پهپاد ایرانی در حمله به کامپو اسکوئر به کار گرفته شده‌اند. نفتکش کامپو اسکوئر تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان