تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

ورزقان کجاست؟

ورزقان یکی از شهر‌های آذربایجان شرقی استو مرکز شهرستان ورزقان است. این شهر در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز قرار گرفته است.

ورزقان کجاست؟

رویداد۲۴ ورزقان یکی از شهرهای آذربایجان شرقی استو مرکز شهرستان ورزقان است. این شهر در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز قرار گرفته است.  طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۰ صورت گرفته‌است، این شهر با جمعیتی بالغ بر ۶۱۴۰ نفر، چهل و ششمین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی است.

آب و هوای ورزقان 

ورزقان یکی از شهرهای کوهستانی است که دارای آب و هوای معتدل و سرد به ویژه در زمستان است. کوه‌های آق‌داغ، ایری‌داغ، پیرسقا، جله‌داغ، جوشون، خاروانا، کامتال، کیامکی و مشک‌عنبر در پیرامون این شهر جای گرفته‌اند.


بیشتر بخوانید: یک هلی کوپتر در منطقه کوهستانی ورزقان فرود اضطراری کرده است


در دی ماه سال ۱۴۰۲ بارش سنگین برف زمستانی در شهرستان ورزقان، تردد در راه‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌های این شهرستان را دچار مشکل و راه بسیاری از روستا‌های این منطقه را مسدود کرد. بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی و برفگیر را تا ۲ متر بالا برده و مناظر زیبایی در طبیعت اطراف این شهرستان پدید آورده بود. 

همچنین در هشتم فروردین امسال نیز بارش برف و مه گرفتگی شدیدی در این منطقه شاهد بودیم:

پیشینه ورزقان

قدیمی‌ترین اثری که از ورزقان (ورزگان) نام برده صورة الارض ابن حوقل در قرن چهارم است. ورزقان پیش‌تر یکی از بخش‌های تابعهٔ شهرستان اهر بوده و ۳۰۰ روستا در تابعیت این بخش بوده‌اند. در این زمان، این بخش جزء بزرگ‌ترین بخش‌های استان آذربایجان شرقی بوده‌است؛ ولی بعد‌ها بخش‌هایی از آن به شهرستان‌های جلفا، هریس و تبریز ملحق شدند و شمار روستا‌های آن به ۱۶۴ روستا کاهش یافت. به هنگام تشکیل شهرستان جلفا در دههٔ ۱۳۶۰ خورشیدی، بخشی از منطقهٔ دیزمار (دهستان دیزمار غربی) شامل شهر سیه‌رود و روستا‌های تابعهٔ آن، از بخش ورزقان جدا شده و به شهرستان جدیدالتأسیس جلفا پیوستند.
هم‌چنین دهستان خواجه که یکی از دهستان‌های تابعهٔ بخش ورزقان بوده، به بخش تبدیل شد. سپس بخش تازه‌تأسیس خواجه به شهرستان هریس پیوست و به‌عنوان دومین بخش این شهرستان شناخته شد. دهستان اسپران به مرکزیت روستای ینگی‌اسپران نیز پیش‌تر از دهستان‌های جنوبی بخش ورزقان اهر بوده که در تقسیمات جدید کشوری و هم‌زمان با مستقل‌شدن شهرستان‌های آذرشهر و اسکو از شهرستان تبریز، به این شهرستان پیوست و از دهستان‌های تابعهٔ بخش مرکزی شهرستان تبریز شد.

مردم ورزقان

شغل اکثر اهالی ورزقان کشاورزی و دامداری است؛ همچنین عده‌ای در مراکز دولتی مستقر در این شهر مشغول به‌کار هستند. این منطقه بزرگ‌ترین قطب تولید عدس و سومین قطب تولید عسل در سطح استان آذربایجان شرقی است. عشایر ارسباران (قره‌داغ) تابستان‌ها در دشت‌های اطراف ورزقان مستقر شده و به کشاورزی و دامداری می‌پردازند. ورزقان مقر طایفه حاج علیلو است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما