تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

کم کاری تیروئید چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع تیروئید است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. این امر می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

کم کاری تیروئید چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟

رویداد۲۴ | سیما صابری: علائمی مانند خلق و خوی ضعیف، مشکلات حافظه و خستگی شدید در میان افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رایج است. این مقاله ارتباط بین کم کاری تیروئید و علائم روانپزشکی، از جمله علائمی که باید به دنبال آن‌ها بود و اینکه چگونه درمان کم کاری تیروئید می‌تواند کمک کند، مورد بحث قرار می‌دهد.

علائم روانپزشکی شامل انواع احساسات، افکار و رفتار‌هایی است که با چالش‌های سلامت روان مرتبط است. هورمون‌های تیروئید بر بسیاری از نواحی و عملکرد‌های بدن از جمله مغز تأثیر می‌گذارند.

علائم روان و اعصاب کم کاری تیروئید

هورمون‌های تیروئید که از غده تیروئید در گلو می‌آیند، بر مغز تأثیر می‌گذارند، اما علائم روانپزشکی از علائم شایع کم‌کاری تیروئید هستند. علائم روانپزشکی مرتبط با کم کاری تیروئید عبارتند از:

خستگی، از جمله مشکلات خواب و احساس خستگی بسیار

مسائل شناختی، مانند مشکلات حافظه و تفکر کند

خلق و خوی ضعیف یا افسردگی

اضطراب

از نظر مسائل شناختی، مطالعات نشان داده اند که کم کاری تیروئید به طرق مختلفی بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، از جمله:

کاهش تمرکز

اختلال در عملکرد روانی حرکتی

تأثیر بر حافظه (شایع‌ترین عملکرد ذهنی تحت تأثیر قرار می‌گیرد)

افسردگی و کم کاری تیروئید

ارتباط بین افسردگی و کم کاری تیروئید ثابت شده است. افسردگی به عنوان یک بیماری روانی بر خلق و خو و شناخت تأثیر می‌گذارد. باید بدانید سطوح پایین هورمون تیروئید نیز می‌تواند تأثیر بگذارد. آزمایش سطح هورمون تیروئید راهی برای افتراق افسردگی از سایر شرایط سلامتی است. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز افسردگی را تجربه می‌کنند.

اضطراب و کم کاری تیروئید

باید بدانید در مورد قدرت ارتباط بین اضطراب و کم کاری تیروئید اتفاق نظر کمتری وجود دارد. با این وجود، چندین مطالعه به ارتباط بین کم کاری تیروئید و اضطراب اشاره کرده اند. به عنوان مثال، یک مطالعه مقطعی اشاره کرد که ۶۳ درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است اضطراب را نیز تجربه کنند، اما مطالعات دیگر شیوع بسیار کمتری را نشان می‌دهد.

کم کاری تیروئید چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟

تغییرات خلق و خو و کم کاری تیروئید

تحقیقات نشان می‌دهد که علائم روانپزشکی بر اساس سطح کم کاری تیروئید متفاوت است. یک متاآنالیز به این نتیجه رسید که کم کاری تیروئید آشکار (زمانی که هر دو هورمون محرک تیروئید (TSH) و هورمون‌های تیروئید در سطوح غیر طبیعی هستند) با کاهش قابل توجهی در خلق و خوی و عملکرد شناختی همراه است، اما فقط به طور نامحسوس. همچنین سن ممکن است بر وجود علائم روانی تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که کم کاری تیروئید تحت بالینی با افسردگی در بیماران جوانتر (آن‌هایی که زیر ۶۰ سال سن دارند) مرتبط است، اما نه در افراد مسن تر.


بیشتر بخوانید: تاثیر رژیم غذایی بر ذهن


این نتایج با سایر مطالعاتی که نشان می‌دهد کم کاری تیروئید تحت بالینی با خطر بیشتر مشکلات شناختی و افسردگی در افراد مسن مرتبط است، در تضاد است. تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه سطح کم کاری تیروئید، دانش در مورد تشخیص و سن فرد در تجربه علائم روانی نقش دارد، مورد نیاز است. علاوه بر شدت کم کاری تیروئید و سن، یکی دیگر از عوامل موثر در علائم روانپزشکی در کم کاری تیروئید این است که علائم ممکن است در میان افرادی که می‌دانند کم کاری تیروئید دارند شایع‌تر باشد.
به عبارت دیگر، افرادی که می‌دانند کم کاری تیروئید دارند ممکن است از علائم روانی بیشتر آگاه باشند، زیرا می‌دانند که این علائم می‌تواند ناشی از کم کاری تیروئید باشد. برای مثال، اگر می‌دانید که کم‌کاری تیروئید دارید و می‌دانید که با علائم سلامت روانی مانند خلق و خوی افسرده مرتبط است، احتمالاً علائم روانپزشکی را گزارش می‌کنید. تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد مسائل مربوط به عملکرد تیروئید در واقع بر خلق و خو و شناخت تأثیر می‌گذارد.

به گزارش رویداد۲۴ با توجه به اینکه برخی از علائم روانپزشکی کم کاری تیروئید اغلب شبیه علائم افسردگی هستند، کم کاری تیروئید ممکن است نادیده گرفته شود و به اشتباه به عنوان افسردگی تشخیص داده شود. علاوه بر این، دانستن اینکه فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است و می‌تواند منجر به تغییر خلق و خوی فرد شود، ممکن است بر تجربه افسردگی او تأثیر بگذارد. این رابطه علت و معلولی پیچیده است. با این حال، چندین علامت غیر روانپزشکی دیگر کم کاری تیروئید وجود دارد که می‌تواند به تعیین اینکه آیا ممکن است علت علائم روانپزشکی باشد یا خیر، کمک می‌کند.

سایر علائم کم کاری تیروئید

علاوه بر علائم روانپزشکی، سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

کاهش عملکرد متابولیک، که می‌تواند به صورت افزایش وزن، یبوست یا گرفتگی عضلانی ظاهر شود

حساسیت مفرط به سرما

تغییرات مو، ناخن و پوست، از جمله ریزش مو یا نازک شدن مو

مسائل جنسی و باروری، مانند پریود نامنظم یا خونریزی شدید در دوران قاعدگی

در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید ممکن است به میکسدم منجر شود، اما این نادر است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دمای بدن پایین

فشار خون پایین

کند شدن تنفس

تشخیص کم کاری تیروئید، از جمله میکسدم، معمولاً در آزمایشگاه‌هایی انجام می‌شود که سطح هورمون تیروئید را آزمایش می‌کنند.

کم کاری تیروئید چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟

درمان علائم روانپزشکی کم کاری تیروئید

درمان علائم روانپزشکی کم کاری تیروئید بر درمان مشکلات زمینه‌ای تیروئید متمرکز است. درمان استاندارد کم کاری تیروئید دارویی به نام لووتیروکسین (T۴) است، اما شامل ترکیبی از لووتیروکسین و لیوتیرونین (T۳) نیز هست. این دارو‌ها به تحریک تیروئید کم کار کمک می‌کنند تا هورمون‌های تیروئید طبیعی تولید کند. این به نوبه خود به حفظ سطح هورمون تیروئید سالم برای مغز کمک می‌کند که به بهبود عملکرد روانی کمک می‌کند.

اگر درمان‌های استاندارد تیروئید به علائم روانی کمک نکند، احتمالا یک وضعیت سلامت روانی زمینه‌ای وجود دارد. اگر چنین باشد، درمان بر بهبود سلامت روان متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر علائم افسردگی در فردی که برای کم کاری تیروئید درمان می‌شود ادامه یابد، می‌تواند به درمان افسردگی ارجاع داده شود. چالش‌های سلامت روان قابل درمان هستند که شامل دارو، درمان یا ترکیبی از هر دو است.

اگر علائم روانی مانند افسردگی، مشکلات شناختی یا خستگی شدید را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. پزشک پس از گوش دادن به تجربیات شما در مورد علائمتان، مشکلات تیروئید را آزمایش می‌کند تا ببیند آیا کم کاری تیروئید وجود دارد یا خیر. چنین آزمایشاتی گاهی اوقات اولین قدم برای تعیین اینکه آیا علائم روانپزشکی نتیجه کم کاری تیروئید است یا خیر است، زیرا کم کاری تیروئید و مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی به خوبی ثابت شده است.

کلام پایانی

علائم روانپزشکی، از جمله افسردگی و مشکلات حافظه، در میان افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رایج است. تشخیص کم کاری تیروئید احتمالاً اولین قدم در درمان علائم روانپزشکی باشد، زیرا درمان کم کاری تیروئید حمایت از سلامت روان را بهبود می‌بخشد، این امر احتمالاً برای درمان مسائل زمینه‌ای روانی مناسب باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما