تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۵

دبیر کمیته ملی المپیک:از این اخلاق‌ها نداریم که بگوییم ورزشکار زنده را عشق است

دبیر کمیته ملی المپیک می‌گوید:«رشته فوتبال از حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی عذرخواهی کرده است.»
رویداد۲۴-دبیر کمیته ملی المپیک می‌گوید:«رشته فوتبال از حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی عذرخواهی کرده است.»

شاهرخ شهنازی دبیر کمیته ملی المپیک که از اجلاس بازی های کشورهای اسلامی به ایران بازگشته است درباره حضورش در این سمینار گفت:«سازمان کنفرانس اسلامی متولی برگزاری این بازی‌ها است که در جلسه گذشته آن تصمیم گرفته شد میزبانی آن به باکو در کشور آذربایجان داده شود. آذربایجان به دلیل امکانات خوبی که برای میزبانی بازی‌های اروپایی ایجاد کرد توانست میزبانی این دوره از بازی‌های اسلامی را برعهده بگیرد و از امکانات خوبی برخوردار است.در این سمینار سرپرست‌های کاروان‌ها و همچنین مسئولان مختلف جلساتی را با کشور میزبان داشتند. همچنین یک اجلاس عمومی نیز برگزار شد که در آن در خصوص نحوه برگزاری بازی‌ها تعداد و کمیت تیم‌ها، محل اقامت تیم‌ها و ... صحبت شد. قرار است ورزشکاران در همان دهکده‌ای اسکان پیدا کنند که بازی‌های اروپایی در آن برگزار شد.»

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره رشته هایی که در این بازی های حضور دارند حرف زد و گفت:«کاراته، تیراندازی، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس خاکی، والیبال، وزنه‌برداری، کشتی آزاد، فرنگی و بانوان، ووشو، زورخانه‌ای، ورزش‌های آبی شامل شنا، شیرجه و واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال 3 نفره، بوکس، ژیمناستیک، جودو، فوتبال و هندبال رشته‌هایی است که قرار است در بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار شود البته یکی دو رشته نیز مخصوص جانبازان و معلولین برگزار می‌شود که می‌توان به جودو و دوومیدانی اشاره کرد.»

او در خصوص بودجه اختصاص یافته به این بازی‌ها گفت:« تخصیص اعتبارات در اردیبهشت‌ماه با توجه به شرایط بودجه‌ای که در کشور وجود دارد کمی سخت‌تر است. به هر حال در جلسه ستاد بازی‌های آسیایی 2018 و المپیک 2020 تصمیم بر تشکیل یک کارگروه گرفته شد که امروز نیز دومین جلسه آن بود. در این کارگروه که نصرالله سجادی ریاست آن را برعهده دارد قرار است جلساتی با فدراسیون‌ها گذاشته شود تا درباره مسائل فنی و آمادگی آن فدراسیون‌ها صحبت شود. این گزارش‌ها تهیه می‌شود و نتیجه آنها در 10 روز آینده کاری ارائه خواهد شد. برداشت من و کیومرث هاشمی این است که ستاد کار خود شروع کرده است با توجه به اینکه سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان اساس کار را روی آرامش گذاشت، کیومرث هاشمی هم این موضوع را به ما در کمیته ملی المپیک ابلاغ کرد تا همه در جهت تعامل انرژی خود را بگذاریم و هماهنگ باشیم تا نتایج خوبی در آینده رقم بخورد.»

شهنازی با اعلام اینکه در رشته‌ فوتبال نماینده‌ای نخواهیم داشت، گفت:« فدراسیون فوتبال اعلام کرده به دلیل آنکه تیم ملی درگیر مسابقات جام جهانی است نمی‌تواند این تیم را در مسابقات باکو شرکت دهد. همچنین تیم جوانان نیز با توجه به همزمانی مسابقات جام جهانی با بازی‌های کشورهای اسلامی از حضور در این رقابت‌ها عذرخواهی کرد. در واقع فدراسیون فوتبال در مجموع اعتقادی به حضور در این بازی‌ها ندارد. در خصوص  سایر رشته‌ها قرار است در ستاد مربوطه تصمیم‌گیری صورت بگیرد. فضای کنونی که در ورزش وجود دارد یک فضای تعاملی و خوب است. پیش از این گله‌هایی مطرح می‌شد اما الان مدیریت تعامل وجود دارد و ما هم کاملا در همین مسیر قدم برمی‌داریم.»

دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که بحث استعلام از وزارت ورزش در مورد فدراسیون تیراندازی و پاسخ به IOC به کجا رسید،گفت:« هاشمی با ما، وزارت ورزش و دیوان عالی اداری جلسه‌ای داشته است. انگار قرار است که یک تفاهمی یا راه حلی را در این مورد پیدا کنند. فکر می‌کنم دیوان عدالت اداری هم به دنبال تعامل است. ما هم نمی‌خواهیم فضا را به سمتی ببریم که دچار مشکل شویم و تلاش‌مان این است که به ورزش کشور صدمه‌ای وارد نشود.»

او در مورد تیم فوتبال المپیک و اینکه اختیار این تیم با چه کسی است تاکید کرد:«من و کیومرث هاشمی به فدراسیون فوتبال رفتیم تا انتخاب تاج را به عنوان رییس فدراسیون به او تبریک بگوییم. نگرانی که داشت این بود که فکر می‌کرد کمیته ملی المپیک قصد تنازع با فدراسیون فوتبال را دارد و اینکه اختیار تیم المپیک را به فدراسیون فوتبال می‌دهیم یا اینکه بر عهده خود ماست. ما او را توجیه کردیم که تیم فوتبال المپیک مانند تیم‌های ملی دیگر ایران است و همان طور که با آن‌ها برخورد می‌کنیم با این تیم هم برخورد خواهیم کرد. هدف ما این است تمام رشته‌های ورزشی را کمک و حمایت کنیم. اختیار تیم بر عهده فدراسیون است و فدراسیون مرجع است. ما مانند بقیه رشته‌ها با این تیم هم جلسه می‌گذاریم تا در مورد مشکلات و امکانات آن‌ها صحبت کنیم.»

دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد آخرین وضعیت اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌هایی که قبل از ریو با بعضی از شرکت‌های خصوصی انجام دادند، گفت:«خیلی مواقع قرارردادهایی که امضا می‌شود به حال خود رها خواهند شد اما جای تقدیر دارد که حتی با تغییر مدیریت بیمه ایران، آن‌ها نه تنها رها نکردند بلکه پیگیر هم هستند. این شرکت نامه‌ای را برای ما نوشت مبنی بر اینکه اسامی مدال‌آوران خود را اعلام کنید و در آینده بسیار نزدیک جلسه‌ای را خواهیم داشت و به مدال‌آوران بیمه‌نامه 20 ساله می‌دهند. در مورد شرکت کفش ملی هم تغییراتی در بحث مدیریتی آن پیش آمده است البته تفاهم‌نامه ما با آن‌ها فقط در مورد مدال‌آوران طلا بود که هزینه سنگینی را برای آن‌ها نخواهند داشت و ان‌شاءالله پیگیری می‌کنیم تا وعده آن‌ها هم عملی شود و من این اطمینان را می‌دهم که آن‌ها هم به تفاهم‌نامه عمل خواهند کرد.»

او در پایان درباره گلایه‌های احسان حدادی هم حرف زد و گفت:« من همیشه با احسان حدادی در ارتباط هستم. حتی او طلبی را از باشگاه ذوب آهن داشت که قول پیگیری دادم. من و کیومرث هاشمی همیشه قبل،‌ در حین و بعد از مسابقه‌ها پیگیر وضعیت ورزشکاران و قهرمانان هستیم و این طور نیست که آن‌ها را به حال خود رها کنیم و بگوییم قهرمان زنده را عشق است. شاید شرایط این را نداشته باشیم که کار خاصی را برایشان انجام دهیم اما پیگیر شرایط‌شان هستیم.»
نظرات شما
پیشخوان