تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
ارزیابی رویداد۲۴ از مواضع رییس‎جمهور در نهمین نشست مطبوعاتی خود؛

پرهیز محتاطانه «روحانی» برای نزدیک شدن به خطوط قرمز

نهمین نشست خبری رییس جمهور با رسانه‎های گروهی در حالی در سالگرد برجام برگزار شد که این نشست خبری از برخی جهات با گفت‎وگوی تلویزیونی اخیر رییس‎جمهور تفاوت‎های معناداری داشت.
رویداد۲۴نهمین نشست خبری رییس جمهور با رسانه‎های گروهی در حالی در سالگرد برجام برگزار شد که این نشست خبری از برخی جهات با گفت‎وگوی تلویزیونی اخیر رییس‎جمهور تفاوت‎های معناداری داشت.

دکتر روحانی در این نشست خبری به مهم‎ترین دستاوردهای برجام پرداخت و برجام را یک دستآورد ملی معرفی کرد که با تصمیم کلی نظام به سرانجام رسیده است.

آقای روحانی در این نشست خبری عنوان کرد:«اگر برجام اجرا نمی‌شد، تحریم‌ها به حالت قبلی باقی می‌ماند و تصاعدی پیشرفت نمی‎کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم؟».

این سخنان روحانی در سالگرد برجام در حالی عنوان می‎شود که به نظر می‎رسد دولت برای برجام برنامه‎ریزی کرده بود اما هیچ برنامه مدونی برای پس از برجام نداشت. 

از سوی دیگر تیم رسانه‎ای دولت نتوانست به خوبی دوران پسا برجام را به نام دولت مصادره کند و مخالفان برجام به شکل‎های مختلف برجام را به ضد برجام تبدیل کردند. شاید مهم‎ترین مسأله برجام چگونگی توجیه دستاوردهای آن برای مردم بود که دولت از عهده این کار برنیامد. 

دولت حسن روحانی باید وقت و انرژی بیشتری برای تشریح و تببین دستاوردهای برجام می‎گذاشت که این اتفاق به جز گفت‎وگوهای مستقیم رییس جمهور با مردم در دیگر اعضای دولت مشاهده نشد.

نکته دیگر اینکه برجام نشان داد که حرکت دولت در سیاست خارجی و داخلی متوازن نیست و یک طرف با قدرت بیشتر و در طرف دیگر انرژی کمتری صرف می‎شود.

با این وجود برجام مهم‎ترین دستاورد دولت حسن روحانی و بلکه یکی از مهم‎ترین دستاوردهای تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی است. 

از سوی دیگر نشست خبری رییس جمهوری دارای نکات ظریف و مهم دیگری نیز بود. شاید مهم‎ترین نکات نشست خبری رییس جمهور موضع وی در مقابل منع رییس دولت اصلاحات برای حضور در تشییع آیت الله هاشمی،اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات آینده و البته مسأله رفع حصر بود.

مسائل مهم و قابل توجهی که روحانی از پاسخ صریح به آنها طفره رفت. رویکردی که وی در سه سال و چند ماه گذشته به شکل‎های مختلف در پیش گرفته و علی‎رغم شعارهایی که در دوران کازار انتخاباتی خود در این زمینه مطرح می‎کرد از پاسخ به آن طرفه می‎رود.

بدون شک حسن روحانی که برآمده از گفتمان اصلاح‎طلبی است باید روزی در پیشگاه هواداران جریان اصلاحات که از وی در انتخابات حمایت کردند به دلیل مسائلی مانند عدم تلاش کافی برای برطرف کردن ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات و همچنین رفع حصر پاسخگو باشد.

از سوی دیگر وی همچنان حضور خود در انتخابات آینده را به صورت رسمی اعلام نمی‎کند تا برخی شایعات مانند دلچرکین بودن وی از برخی هجمه‎ها و مخالفت‎ها به قوت خود باقی بماند. این در حالی است که ممکن است روحانی اعلام حضور خود در انتخابات را به زمانی موکول کرده باشد که بتواند آرایش سیاسی رقیب خود را رصد و تحلیل و ارزیابی کند.

نکته دیگری که در نشست خبری رییس‎جمهور وجود داشت کنایه معنادار رییس جمهور به صداوسیما بود که عنوان کرد: «صدا و سیما تلاش می کند سخنان من را خلاصه کند که آن را ناقص می کند».

حسن روحانی که سابقه انتقادات جدی به صداوسیما را در دوران مبارزات انتخابات خود دارد این بار نیز رفتار صداوسیما را در برابر جهت‎گیری خاصی که انجام می‎دهد گوشزد کرد.

روحانی در مبارزات انتخابات یک بار رسانه ملی را به رسانه میلی تعبیر کرد و بار دیگر در گفت‎وگوی ویژه خبری خطاب به مجری برنامه عنوان کرد برای من آنچه در گوشی به شما می‎گویند دارای اهمیت نیست.

از نکات بارز دیگر نشست خبری رییس جمهور اشاره وی به کسانی بود که نمی‎توانند دستاوردهای برجام را ببینند و همچنین کسانی بود که با خرید هواپیماهای جدید مخالف هستند.

روحانی خطاب به گروه نخست عنوان کرد که این افراد برای دیدن دستاوردهای برجام عینک بزنند و خطاب به دسته دوم عنوان کرد کسانی که با خرید هواپیماهای جدید مخالف هستند سوار هواپیماهای کهنه شوند.

به نظر می‎رسد رویکرد روحانی در نشست خبری نسبت به گفت‎وگوی تلویزیونی خود تغییر کرده و رییس‎جمهور برخی از مسائل را با کنایه به مخالفان دولت گوشزد می‎کرد.

این در حالی است که روحانی در گفت‎وگوی تلویزیونی خود با ملاحظه بیشتری سخن می‎گفت و اجازه نمی‎داد بهانه به دست مخالفان دولت بیفتد.

البته از این نکته نیز نباید غافل شویم که نشست خبری رییس جمهور به دلیل حضور رسانه‎های مختلف که دارای دیدگاه‎های مختلفی در زمینه‎های گوناگون هستند زمینه را برای رییس‎جمهور برای اظهارنظرهای جدی‎تر مهیا می‎کند.

این در حالی است که گفت‎وگوی زنده تلویزیونی به دلیل اینکه با مجریان خاص برگزار می‎شود فضا را برای اظهارنظرهای متنوع از رییس‎جمهور می گیرد.

نظرات شما
پیشخوان