تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
صادق زیباکلام در گفتگو با رویداد24 از سردار نقدی انتقاد کرد:

مسئولان منافع ملی را هدف قرار ندهند

یک کارشناس مسائل سیاسی در خصوص انتقادات اخیر سردار نقدی از شکل استقبالی...
رویداد24- یک کارشناس مسائل سیاسی در خصوص انتقادات اخیر سردار نقدی از شکل استقبالی که از رئیس جمهور در فرانسه صورت گرفت، گفت: تنها مسئله این نیست که چرا یک مسئول نظامی به خود اجازه می دهد در خصوص مسائلی که خارج حیطه وظایفش است، اظهارنظر کند، بلکه مسئله اینجا است که این اظهارنظر برخلاف منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در گفتگو با رویداد24 با بیان این مطلب گفت: یکی از شگفتی های نظام ما این است که بیش از مسئولین و دیپلمات های سیاسی و بیش از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، دیگر مسئولین کشور در امور سیاسی و بین المللی و سیاست خارجی اظهار نظر می کنند.

به نظر می رسد که دیگر در ایران باب شده که هر مسئولی خارج از حوزه مسئولیت خود صحبت کند و همه خود را متخصص تمامی حوزه ها بدانند. رئیس جمهور که از سفر اروپا بازگشت، برخی ازاین افراد گلایه ها و انتقادات را آغاز کردند و تمامی نکات این سفر از قراردادها گرفته تا شکل استقبال و سخنرانی رئیس جمهور را به باد انتقاد گرفتند؛ انتقاداتی که بیشتر بر اساس جوسازی ها شکل گرفته بود. از جمله آنها مراسم استقبال از رئیس جمهور در بدو ورود به فرانسه بود که بر اساس پروتکل ها توسط وزیر خارجه این کشور انجام شد.

سردار نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین دو روز پیش در انتقادی تند گفت:  رئیس جمهور در کشور فرانسه حضور یافت اما وزیر خارجه این کشور از او استقبال رسمی کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این سخنان گفت:ب رای سفر رییس‌جمهور ما به فرانسه دولت فرانسه بالاترین تشریفات را انجام داد و من واقعا خجالت می‌کشم که برخی برای تخطئه می‌گویند که رییس جمهور ما را وزیر امور خارجه فرانسه در یک حرکت غیرعادی تحویل گرفت. شما ببینید نخست وزیر هند و حتی آقای پوتین را در فرانسه چه کسی تحویل گرفت. مگر ما خودمان قبل از استقبال رسمی رییس جمهور را برای استقبال می‌فرستیم؟

زیباکلام در اینباره گفت: در تمام مدتی که پرونده هسته ای ایران مطرح بود، از سال 82 تا به امروز، یکبار دیده نشده که یکی از مقامات دادگستری و قضایی آمریکا، انگلیس، فرانسه، نروژ، فنلاند، ژاپن، هند یا هر کشور دیگری در خصوص پرونده هسته ای ایران اظهارنظر کند. در حالی که طی این 12 سالی که پرونده هسته ای مطرح بوده، مسئولین نظامی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و دیگر نهادهای کشور شاید خیلی بیشتر از کسانی که دست اندرکار این پرونده بودند، اظهارنظر کردند. 

وی در ادامه افزود: شاید این خود یکی از ویژگی های نظام جمهوری اسلامی است زیرا در زمان پایه گذاری این نظام نیز تاکید شد که این نظام، نظام خاص خود است و هیچ شباهتی به نظام های غربی و شرقی ندارد. برای مثال مسئولان نظام های شرقی را می بینیم که در خصوص مسائل هسته ای ایران یا سایر مسائل دیگر اظهارنظر می کنند اما تا به امروز دیده نشده که یک مقام قضایی یا نظامی روسیه در خصوص مسائل بین المللی اظهارنظر کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اگر این اظهارنظرها در جهت حفظ و حراست از منافع ملی صورت می گرفت شاید موردی نداشت، گفت: بعضا برخی افراد اظهارنظرهایی می کنند که پس از آن وزارت خارجه، رئیس جمهور و عده ای دیگر باید آن را تصحیح کنند. در این زمینه است که اظهارنظرها مشکل آفرین می شود. 

وی در خصوص طرح انتقادات از سوی برخی دلواپسان نسبت به سفر رئیس جمهور به کشورهی اروپایی گفت: اظهاراتی از این دست را هرطور که بخواهیم تبیین و تحلیل کنیم، حتی یک کلام را نمی توان در جهت منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست. این در حالی است که دیگر همگان می دانند کسانی که در خارج از ایران از برجام دلخور هستند، به چیزی کمتر از محو شدن جمهوری اسلامی ایران رضایت نمی دهند. 

زیباکلام در ادامه افزود: در حال حاضر در خارج از ایران، عربستان، اسرائیل، جمهوری خواهان تندرو و لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا از به نتیجه رسیدن مذاکرات و برجام دلخور هستند. نگاهی به آنها نشان می دهد که این فراد علیرغم تمام تفاوت هایشان یک فصل مشترک دارند و آن محو شدن جمهوری اسلامی ایران است. در این شرایط وقتی مشاهده می کنیم که عده ای در داخل کشور با این افراد هم صدا هستند، شگفت زده می شویم. 

این استاد دانشگاه سخنان خود را اینطور جمع بندی کرد: تنها مسئله این نیست که چرا یک مسئول نظامی به خود اجازه می دهد در خصوص مسائلی که خارج از حیطه وظایفش است، اظهارنظر کند، بلکه مسئله اینجا است که این اظهارنظر دست کم باید در جهت منافع ملی کشور باشد. 

وی افزود: اینکه از رئیس جمهوری ایران در فرانسه و ایتالیا استقبال شده و در پی قراردادهای امضا شده میلیاردها دلار وارد کشور می شود و سرمایه گذاری های آتی موجب رونق اقتصادی و کاهش بیکاری می شود، چه ایرادی دارد و از کدام بخش این اتفاقات باید خجالت کشید؟ اتفاقا اگر باید خجالت کشیده شود، کسانی باید خجالت بکشند که در فاصله سال های 84 تا 92  کشور را به چاه ذیل هسته ای انداخته بودند. آنها که باعث شدند میلیاردها دلار به سرمایه و منافع ملی کشور صدمه وارد شود، باید شرمسار باشند. اما متاسفانه در نظام ایران پاسخگویی وجود ندارد. اگر ذره ای پاسخگویی در نظام ما وجود داشت بسیاری از افراد، از جمله سردار نقدی امروز باید پاسخگوی ملت می بودند که در سال های 84 تا 92 چه کردند. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان