تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
جنیفر روبین، تحلیل‌گر واشنگتن‌پست مطرح کرد

سردرگمی «ترامپ» در قبال «ایران»

جنیفر روبین، از نومحافظه کاران مشهور آمریکایی و تحلیلگر و ستون نویس روزنامه واشنگتن‌پست طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: روز یکشنبه ایران نخستین آزمایش موشک بالستیک خود از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا را انجام داد.
رویداد۲۴- جنیفر روبین، از نومحافظه کاران مشهور آمریکایی و تحلیلگر و ستون نویس روزنامه واشنگتن‌پست طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: روز یکشنبه ایران نخستین آزمایش موشک بالستیک خود از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا را انجام داد. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از واشنگتن‌پست، در ادامه این یادداشت آمده: دولت آمریکا خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شد اما ترامپ شخصاً هیچ صحبتی دراین‌باره نکرد و ایالات‌متحده نیز هیچ اقدامی در این زمینه نداشته است.

در عوض شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی جدید کاخ سفید گفت: «ما می‌دانیم که ایران آن موشک را پرتاب کرده است. ما در حال بررسی ماهیت دقیق آن هستیم.» نیازی به گفتن نیست که او اصلاً آمادگی نداشت.

وزارت خارجه تااندازه‌ای آماده‌تر بود اما هیچ نشانی از تغییر سیاست نسبت به دولت اوباما در موضع‌گیری آن دیده نمی‌شد. سی ان ان گزارش داد:

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای گفت که ایالات‌متحده «کاملاً از اقدامات غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز دیرینه ایران آگاه است.» تونر در ادامه افزود که ایران باید به‌طور کامل به قطعنامه 2231 سازمان ملل مبنی بر اینکه ایران نباید هیچ اقدامی در جهت تولید موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای حمل تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، پایبند بماند.» شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه جلسه غیرعلنی در مورد این آزمایش که به گفته آمریکا شامل یک موشک بالستیک می‌شده، برگزار کرد.

روبین در ادامه می‌نویسد: دولت ترامپ به‌جای اجرایی کردن یک قانون بی‌فایده و تفرقه‌انداز در مورد ممنوعیت سفر، باید از دور گذار برای یافتن یک سیاست جدید در قبال ایران استفاده می‌کرد. ترامپ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و سیاست‌های دولت اوباما در قبال ایران را بارها تقبیح کرده است اما اصلاً آماده اجرایی کردن اقدامی در مورد این موضوع نیست.

روز دوشنبه بود که باب کروکر، رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا طی بیانیه‌ای از ایران خواست که «هیچ اقدامی در جهت موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای انتقال تسلیحات هسته‌ای ازجمله راه‌اندازی تکنولوژی این موشک‌ها نداشته باشد.» 

این کارشناس نومحافظه کار در ادامه مدعی شد: «دولت و کنگره می‌توانند با همکاری هم ایران را تحت فشار قرار دهند اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی جهت اقدام در این زمینه از سوی دولت دیده نمی‌شود.»

روبین می‌نویسد: معاون یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه به من گفت: «ایران باید پاسخگوی فعالیت‌های خطرناک غیرهسته‌ای خود باشد. این دولت تأکید می‌کند که چنین اقدامی بر اساس توافق هسته‌ای نبوده و می‌توان علیه آن واکنش نشان داد اما زمانی که این توافق به امضا رسید بر این امر تأکید داشت که هرگونه تلاش برای تنبیه ایران در مسائل دیگر ازجمله حقوق بشر، این توافق را نابود می‌کند.»

شاید این دولت آن‌قدر خود را مشغول دستور اجرایی غیرسازنده، بی‌فایده و تحریک‌آمیز خود کرده که ترامپ درحال حاضر هیچ سیاستی در قبال ایران ندارد. او خود را در یک جنگ غیرقابل پیروزی با کنگره، دادگاه‌ها و دولت خود قرار داده است. مقامات ایران در حال آزمایش وی هستند و او را فردی زودباور و تسلیم یافته‌اند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان