تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
نشریه نیشن مطرح کرد

عواقب وخیم تشدید بی‌ملاحظه تنش‌های ترامپ علیه ایران

دولت ترامپ همچنان تهدیدات بی‌ملاحظه خود علیه ایران را ادامه می‌دهد. روز چهارشنبه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر اعلام کرد که کاخ سفید «ایران را به‌طور رسمی زیر ذره‌بین قرار داده است» و از اظهارنظر در مورد اینکه آیا گزینه نظامی مدنظر است یا خیر امتناع کرد.
رویداد۲۴- دولت ترامپ همچنان تهدیدات بی‌ملاحظه خود علیه ایران را ادامه می‌دهد. روز چهارشنبه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر اعلام کرد که کاخ سفید «ایران را به‌طور رسمی زیر ذره‌بین قرار داده است» و از اظهارنظر در مورد اینکه آیا گزینه نظامی مدنظر است یا خیر امتناع کرد. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نشریه نیشن، این دولت حال تحریم‌ها علیه ایران را افزایش می‌دهد و همین امر منجر به تشدید تنش‌ها میان دو کشور می‌شود، درحالی‌که آزمایش موشکی ایران نقض توافقنامه هسته‌ای محسوب نمی‌شود، و کاخ سفید حتی سعی نکرده بگوید که این آزمایش ناقض برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) است.

اما این مسئله مانعی برای ترامپ نیست. روز گذشته بود که او طی توییتی اعلام کرد: «ایران با آتش‌بازی می‌کند، آن‌ها قدر مهربانی رئیس‌جمهور اوباما را ندانستند، من مانند او نیستم.»

این تشدید تنش‌ها همچنین در رسانه‌های جریان اصلی نیز در جریان است. اوایل هفته جاری بود که بیزینس اینسایدر مقاله‌ای منتشر کرد با این تیتر: «پس از حمله اخیر حوثی‌ها، شاید آمریکا باید به آتش کشاندن قایق‌های ایرانی را مدنظر قرار دهد» و این مسئله به معنای تشدید تنش‌ها در سراسر منطقه است. اما آیا واقعاً آمریکا «باید» به ایران حمله کند؟ این مقاله در مورد حمله نیروهای حوثی در یمن علیه ناو جنگی سعودی‌ها که بخشی از حمله عربستان با حمایت آمریکا علیه یمن است، بود.

در این مقاله ادعاهای بی‌اساسی وجود داشت مبنی بر حمله حوثی‌ها درواقع کشتی آمریکایی را هدف قرار داده بود و دولت و حال برخی در مطبوعات جریان اصلی در حال دامن زدن به یک ادعای عوامانه اما اشتباه هستند که حوثی‌ها نیروهای نیابتی محض ایران هستند.

اما واقعیت این است که:

1) حوثی‌ها بخش دیرینه‌ای از جامعه یمن هستند با شکایت‌ها و نارضایتی‌های خودشان؛ ایران کمک‌هایی به آن‌ها کرده اما این‌طور نیست که توسط تهران کنترل شوند. حوثی‌ها در یک جنگ داخلی در حال جنگ علیه دولت سابق یمن که از حمایت عربستان برخوردار است، هستند که منشأ آن به حمله مستقیم سعودی‌ها به یمن در اوایل سال 2015 بازمی‌گردد.

2) جنگ عربستان علیه یمن وحشیانه است، به‌واسطه بمباران و گرسنگی، قطع دسترسی به بندرهای لازم برای تأمین غذا و دارو هزاران کشته غیرنظامی برجای گذاشته، و کشوری که پیش‌ازاین فقرزده بود را به آستانه قحطی رسانده، 50 درصد غذای جمعیت این کشور دچار ناامنی و وابسته به کمک‌های غذایی سازمان ملل است.


3) ایالات‌متحده همین حالا هم بخشی از این جنگ در یمن است- میلیاردها دلار جنگنده، تسلیحات و دیگر ادوات جنگی را به عربستان فروخته و در با تأمین سوخت‌گیری هوایی توسط هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا با هدایت خلبانان نیروی هوایی خود، به‌طور مستقیم در این جنگ شرکت دارد.

4) کنگره هرگز اجازه مداخله آمریکا در یک جنگ سعودی علیه یمن را صادر نکرده است.

بزرگ‌ترین خطر –دستکم در حال حاضر- بیشتر تشدید گسترده جنگ آمریکا علیه یمن به اسم مقابله با ایران است تا حمله نظامی مستقیم آمریکا علیه ایران. این دیگر حمایت آمریکا از جنگ عربستان نخواهد بود، بلکه خطر تبدیل‌شدن به جنگ یمنی خود واشنگتن علیه ایران را به همراه خواهد داشت. پیامدهای انسانی این شرایط برای یمن وحشتناک خواهد بود.

حمله نیروهای ویژه آمریکا در یمن طی هفته جاری منجر به کشته شدن 14 شبه‌نظامی مظنون القاعده و 16 غیرنظامی ازجمله کودکانی که یکی از آن‌ها یک شهروند 8 ساله آمریکایی بوده، شد. بنابراین تیتر رسانه‌ها در مورد اینکه این حمله باعث کشته شدن یک آمریکایی در نیروی دریایی این ایالات‌متحده شده، اشتباه بود. این حمله علیه شاخه یمنی القاعده، از مشارکت آمریکا در جنگ عربستان علیه یمن جدا است. اما زمینه مشارکت نظامی مستقیم بیشتر را فراهم می‌کند.

تد لیو، نماینده کالیفرنیا خواستار توضیح پنتاگون در این زمینه شده اما هنوز هیچ‌کس در کنگره خواستار بررسی احکام قانون اختیارات جنگ در مورد حضور نظامی غیرمجاز آمریکا در جنگ یمن را نداشته است.

و شرایط می‌تواند به‌مراتب از این هم بدتر شود. این خطر بخصوص وجود دارد که شاهد اقدامات بدون ملاحظه از سوی رئیس‌جمهوری باشیم که احتمال ندارد از توییت های تهدیدآمیز خود علیه ایران عقب‌نشینی کند، حتی اگر مشاوران نسبت به پیامدهای وخیم آن به وی هشدار دهند. و با توجه به اینکه حال شورای امنیت ملی آمریکا بیشتر توسط استیو بانون، مشاور استراتژیک کاخ سفید –یک اسلام هراس ایدئولوگ- اداره می‌شود، مشخص نیست که کدام مشاور به وی هشدار خواهد داد.

ضمن اینکه، آیا واقعاً می‌توان فرض کرد که سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترامپ در عربستان و رکس تیلرسون، وزیر خارجه تازه تائید شده آمریکا هیچ نقشی در تصمیماتی که در حال فرستادن آمریکا به جنگ در یمن به نفع عربستان علیه ایران است، ندارند؟ ترامپ معترض است که «دستاوردهای» ایران در عراق بیش‌ازاندازه است- و او همچنین گفته که شاید شانس دیگری برای «بازپس‌گیری نفت» از این کشور وجود داشته باشد. اما شاید او بجای عراق در حال فکر به «بازپس‌گیری نفت» در ایران است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان