تاریخ انتشار: ۰۰:۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

اندیشکده آمریکایی: ایران، بهانه ترامپ برای تشدید جنگ و فرقه گرایی در خاورمیانه

اندیشکده «اینترنشنال پالسی دایجست» در یادداشتی با اشاره به عملکرد اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در قبال ایران اشاره کرد و نوشت: بهانه گیری های دولت ترامپ در قبال ایران و عدم توجه به مسائل ریشه ای، در حال تشدید آتش فرقه گرایی در جهان اسلام بوده و درگیری هایی که سالهاست خاورمیانه و شمال آفریقا را تحت تاثیر خود قرا داده ، افزایش می دهد.
رویداد۲۴-اندیشکده «اینترنشنال پالسی دایجست» در یادداشتی با اشاره به عملکرد اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در قبال ایران اشاره کرد و نوشت: بهانه گیری های دولت ترامپ در قبال ایران و عدم توجه به مسائل ریشه ای، در حال تشدید آتش فرقه گرایی در جهان اسلام بوده و درگیری هایی که سالهاست خاورمیانه و شمال آفریقا را تحت تاثیر خود قرا داده ، افزایش می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از وبگاه این اندیشکده، در بخش دیگری از یادداشت مذکور آمده است: بسیاری از تحلیلگران، از جمله حامیان ترامپ معتقدند ایران تا حد زیادی به توافق هسته ای پایبند بوده و همین امر واکنش نظامی فوری نسبت به آزمایش موشکی این کشور را بعید می سازد. کشورهای حوزه خلیج فارس در کنار اسرائیل از ترامپ می خواهند که رویکرد سختی را در قبال آنچه آنها دخالت خصمانه ایران در امور داخلی کشورهای عربی و حمایت از تروریسم می نامند، در پیش گرفته و مفاد سخت گیرانه تری را در برجام اتخاذ نماید. اما به نظر می رسد ترامپ از وعده های خود در طول مبارزات انتخاباتی اش فاصله گرفته و قصد پاره کردن توافق را ندارد.

در گفتگوی تلفنی اخیر میان ترامپ و ملک سلمان، پادشاه سعودی هر دو بر لزوم مقابله با کسانی که در پی تضعیف ثبات و امنیت منطقه بوده و در امور سایر کشورها مداخله می کنند، تاکید کردند. قانون ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها به آمریکا که به تازگی توسط ترامپ به اجرا در آمده به منظور مقابله با تروریسم ارائه گردیده حال آنکه با وجود قرارگرفتن نام ایران در این لیست، اسمی از سعودی ها در آن آورده نشده است. ملک سلمان نیز هیچ گونه واکنشی به این امر نشان نمی دهد.

این اقدام زمینه را برای تنش هرچه بیشتر میان ایران و عربستان که از دیرباز دارای نوسانات فرقه ای با یکدیگر بوده، فراهم می نماید. نتایج سیاست مذکور به ایران و عربستان محدود نمی شود و سایر کشورهای منطقه نیز تحت تاثیر چنین رویکردی از سوی دولت واشنگتن قرار می گیرند.

*شفقنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان