تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۴ آذر ۱۴۰۴
در رویداد۲۴ بخوانید؛

نقد و بررسی فیلم نُه | اکران آنلاین یک اسلشر ایرانی در ژانر وحشت

نُه یک فیلم ترسناک ایرانی است که توسط شاهین رشیدی کار گردانی شده است. در این فیلم بازیگرانی مانند شاهین رشیدی، نصیر محمد رضایی و سارینا ترقی بازی می‌کنند. این فیلم به تازگی در فیلم نت اکران شده است. در ادامه نقد و بررسی این فیلم را مطالعه خواهید کرد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی نُه

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: نُه یکی از معدود فیلم‌های سینمای ایران در ژانر وحشت است که توانسته مسیر پرپیچ و خم اکران و دریافت مجوز را طی کند و در پلتفرم اینترنتی نمایش فیلم و سریال فیلیمو به صورت آنلاین اکران شود. فیلم را یکی از کارگردانان جوان سینمای ایران یعنی شاهین رشیدی کارگردانی کرده است. شاهین رشیدی، متولد نهم آبان ۱۳۷۲ در تهران، نویسنده، کارگردان، تدوینگر، عکاس، خواننده، آهنگساز، مهندس صدا و گرافیست است که در صنعت سینما، تلویزیون، نمایش خانگی و تبلیغات فعالیت‌های بی‌شماری داشته است. او فعالیت خود را در زمینه‌ی نوازندگی از سن پنج سالگی آغاز نموده است. شاهین رشیدی با کمک ذهن تصویری و گوش موسیقایی متفاوت خود موفق به خلق آثار بصری و شنیداری باارزشی شده که تا کنون موفق به دریافت جوایز بسیاری از جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی شده است.


بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم شنای پروانه | خیابان‌های جنوب شهر در قاب تصویر


رشیدی علاوه بر فعالیت به عنوان کارگردان مقالات زیادی هم در حوزه هنر‌های نمایشی به نگارش درآورده است و تا به امروز دو کتاب هم با نام‌های شیفت گورستان و بازیگری با ذهن منتشر شده است. رشیدی که دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی است به عنوان اُستاد مدعو در این دانشگاه به تدریس هم پرداخته است.

خلاصه داستانی فیلم سینمایی نُه

عکاسی هرسال هشت جوان را انتخاب کرده و به منطقه‌ای دورافتاده می‌برد تا آیین سالانه‌اش را انجام دهد. شخصیت‌های قصه، اما از سرنوشت هولناکی که انتظار آنها را می‌کشد، خبر ندارند.

بازیگران و کارگردانی فیلم سینمایی نُه

فیلم سینمایی نُه بازیگران چندان مشهوری ندارد و رشیدی تلاش کرده اکثر بازیگران این فیلم را از میان بازیگران جوان تئاتر انتخاب کرده است. خود رشیدی در گفت و گویی عنوان کرده که تلاش کرده میزانسن‌های فیلمش شبیه میزانسن‌های یک تئاتر باشد. خود رشیدی درباره چرایی انتخاب این سوژه گفته است: «بحث ما در ژانر وحشت صرفا این نیست که چیزی به سینمای ایران اضافه کنیم، ما خواستیم اتفاقی را تجربه کنیم و این اتفاق با یک فرم جدید در سینمای ایران تجربه شده که قبلا اتفاق نیفتاده است به خصوص اینکه کار ما متشکل از چندین ساب‌ژانر است یعنی فیلمی نیست که بشود به آن ساب‌ژانر به خصوصی را اطلاق کرد و گفت این فیلم صرفا در ژانر وحشت است.»

معرفی فیلم نُه

فیلم نه حضور جشنواره‌ای موفقی را هم در سراسر جهان تجربه کرده است و شاهین رشیدی نشان داده توانایی این را دارد که با فیلم‌هایش سینمای ایران را جهانی کند. نُه بیست و دو حضور بین المللی را در سراسر جهان تجربه کرده است که مهم‌ترین آنها حضور در جشنواره TIETÊ INTERNACIONAL FILM AWARDS بوده است. فیلم نُه در رشته‌های بهترین فیلم بلند داستانی برای شاهین رشیدی، بهترین فیلمنامه برای شاهین رشیدی، بهترین فیلمبرداری برای شاهین رشیدی و امیر طیبی، بهترین طراحی صحنه برای فرامرز رشیدی، بهترین تدوین برای شاهین رشیدی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای سارینا رزاق، بهترین بازیگر مکمل مرد برای حامد ناوشکی در این جشنواره کاندید شده است.

نقد و بررسی فیلم سینمایی نُه

ژانر وحشت چندان در سینمای ایران ژانر موفق و پرطرفداری نیست و تماشاگران ایرانی هم در سال‌های اخیر نتوانستند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند. خود رشیدی هم کاملاً به این موضوع واقف بوده و در یکی از گفت و گوهایش عنوان کرده: «ژانر وحشت عموما در سینمای ایران خیلی موفق نبوده و حتی مورد استقبال قرار نگرفته و یا با نارضایتی مخاطب رو‌به‌رو شده است. همین موضوع و انتخاب ژانر وحشت برای فیلم، خود لبه تیغ راه رفتن بود، در ایران این میزان خشونت، خون و خون‌ریزی و تخیل شاید خیلی متداول نباشد حتی فکر می‌کنم که اصلا ندیده‌ایم.»، اما باید اعتراف کرد که نُه در حد بضاعت و توان خودش فیلم موفقی بوده است. همین که یک کارگردان این جرئت و جسارت را پیدا کرده تا فیلمی در این ژانر بسازد شایسته تقدیر است و باید از تلاش‌های رشیدی دفاع کرد.

داستان فیلم هم چه به لحاظ دراماتیک و چه به لحاظ سینمایی داستان متفاوت و بدیعی است. رشیدی در این فیلم بر روی ماجرای جنایت نازی‌ها در ایران تمرکز کرده که تا به امروز کمتر فیلمسازی به سراغ این سوژه متفاوت رفته است. رشیدی با استفاده از این داستان و البته لوکیشن بکری که در شمال کشور پیدا کرده توانسته فیلمی نسبتاً خلاقانه و موفق بسازد. خود رشیدی درباره تاثیر لوکیشن فیلم گفته است: «روستایی را در شمال ایران و گیلان پیدا کردم که جای خیلی عجیبی‌ست و فضا و بافت آن به من فضای داستان را القا می‌کرد. یکسری اتفاقات دیگر را نیز به شکل کلاژ در این قالب قرار دادم.» میزانسن‌های نسبتاً پخته در کنار شناخت دقیق رشیدی از ژانر وحشت باعث شده نُه تبدیل به تجربه‌ای متفاوت برای تماشاگرانی شود که به فیلم‌های متفاوت با سوژه‌های تازه علاقه دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: معرفی فیلم
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات شما