بامداد افشار کیست؟| از موسیقی متن سریال پرطرفدار پوست شیر تا اجرای جذاب و تعاملی اش در برنامه کارناوال

رویداد۲۴ | بامداد افشار، آهنگساز و طراح صدای برجسته و جوانی است که بهعنوان یکی از چهرههای مطرح در زمینه موسیقی متن و طراحی صدا برای سینما و تئاتر ایران شناخته میشود. آثار او نه تنها در داخل کشور، بلکه در عرصههای بینالمللی نیز مورد توجه قرار گرفته. افشار با فعالیتهایی متنوع در حوزههای موسیقی الکترونیک، هنر صدا، و حتی ساخت رباتهای صوتی، کارنامهای پربار در موسیقی متن فیلمهای سینمایی و سریالهای شبکه نمایش خانگی مانند «پوست شیر»، «یاغی»، «رهایم کن» و «جنگ جهانی سوم» ساخته است.
او با دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پوست»، جایگاه خود را به عنوان یک هنرمند خلاق و تأثیرگذار تثبیت کرد. علاوه بر این سوابق درخشان، حضور و اجرای پرتعلیق و تعاملی بامداد افشار در برنامه «کارناوال» رامبد جوان، او را بیش از پیش در کانون توجه عموم قرار داد.
بیوگرافی بامداد افشار و زندگی شخصی او
بامداد افشار، متولد ۱۳ خرداد ۱۳۶۵ در تهران است و پیشه اصلی او آهنگسازی و طراحی صداست. او فعالیت موسیقی خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و توانست در همان گامهای نخست، با ساخت موسیقی نمایش «مکبث»، نامزد بهترین موسیقی از بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شود.
ازدواج بامداد افشار
بامداد افشار متاهل است. همسر او، نیوشا قربانی در زمینههای خوانندگی، نوازندگی ویولنسل، تار و تنبک فعالیت میکند. نیوشا قربانی متولد ۲۰ آبان ۱۳۷۵ بوده و فارغالتحصیل رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران مرکز است. او همچنین فعالیتهای گستردهای در زمینه آموزش موسیقی به کودکان داشته و گروه «اتاقک» را راهاندازی کرده و آلبوم موسیقی کودک «چهارفصل» را منتشر نموده است.
بیشتر بخوانید: نگاهی به مسابقه جدید رامبد جوان؛ کارناوال | برنامهای سرگرم کننده، اما ضد فرهنگی با چاشنی توهین، تحقیر و پردهدری
این زوج هنرمند، در کنار یکدیگر، از موسسان گروه «اتاق» به شمار میروند. نیوشا قربانی همچنین یکی از خوانندگان آلبومهای این گروه است. جزئیات بیشتری از زندگی شخصی بامداد افشار به جز وضعیت تاهل او، در دسترس نیست.

سوابق بامداد افشار در حوزه طراحی صدا و آهنگسازی
بامداد افشار فراتر از آهنگسازی برای فیلم و سریال، در زمینههای متعددی مانند هنر صدا، موسیقی الکترونیک و ساخت رباتهای صوتی فعال بوده است. او سابقه فعالیت در ارتباط با اصوات محیطی شهر تهران را در کارنامه خود دارد و همچنین با نشر چشمه (رادیو گوشه) در تولید کتابهای صوتی بهعنوان ناظر و سازنده موسیقی همکاری کرده است.
بسیاری از فعالیتهای این هنرمند با ایدهپردازی و نظارت او در گروهی به نام «اتاق» انجام میشود، که او یکی از موسسان آن است. گروه «اتاق» تاکنون چهار آلبوم موسیقی منتشر کرده و همکاریهای بینالمللی نیز داشته است.
کارنامه هنری بامداد افشار شامل همکاری در آثار شناختهشدهای در سینما و نمایش خانگی است. یکی از مهمترین افتخارات او، دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و همچنین تندیس حافظ بهترین موسیقی متن از بیست و یکمین جشن دنیای تصویر برای فیلم «پوست» (محصول ۱۳۹۸) است.
همچنین او برای موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» (۱۳۹۶) برنده تندیس حافظ بهترین موسیقی از نوزدهمین جشن دنیای تصویر شد. در عرصه بینالملل، افشار برای آهنگسازی مجموعه «کاشوخین» (۱۳۹۸) برنده تندیس بهترین موسیقی متن از بخش بینالملل سیزدهمین جشنواره مارسی وب ۲۰۲۳ فرانسه شده است.

بامداد افشار در جریان ساخت موسیقی سریال «قورباغه» با حواشیای مبنی بر شباهت موسیقی متن به آثاری، چون «دارک» و «جوکر» مواجه شد. او در پاسخ به این شبهات، ضمن تأکید بر دغدغه خود برای خلق اثر و دوری از کپیبرداری، تفاوت الهام گرفتن با کپی کردن را توضیح داد. او متوجه شباهتهایی در نت رونده (پرتامنتو) که با سازهای زهی و فضای افکتیو برای ایجاد تعلیق انتخاب شده بود، شد.
افشار همچنین در مورد بودجه ساخت موسیقی سریال «قورباغه» شفافسازی کرد و گفت که کل بودجه ۳۴ میلیون تومان بوده (معادل حدود ۱۴۰۰ دلار)، در حالی که یک آهنگساز در اروپا ممکن است برای یک ماه کار ۹ هزار دلار دستمزد بگیرد. این توضیحات نشاندهنده تعهد او به خلق اثر هنری علیرغم محدودیتهای مالی است.
شاهکارهای بامداد افشار؛ از «پوست شیر» تا «یاغی»
بامداد افشار با خلق موسیقیهای متن بهیادماندنی برای سریالهای شبکه نمایش خانگی، بهویژه در ژانرهای درام و جنایی، توانست مخاطبان گستردهای پیدا کند.
«پوست شیر»؛ نوای آرامش قبل از طوفان در آثار بامداد افشار
سریال «پوست شیر» (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) به کارگردانی جمشید محمودی، یک درام جنایی-پلیسی هیجانانگیز بود. موسیقی «پوست شیر» مخاطب را با ریتمی تکاندهنده و هیجانانگیز، به سمت یک داستان غیرقابل پیشبینی دعوت میکند. ملودی این اثر، نوعی آرامش قبل از طوفان را تداعی میکند.
نکته جالب توجه در موسیقی این سریال، استفاده بامداد افشار از یک ساز باستانی چینی از خانواده سازهای مغولی است که در ایران با عنوان «آرخو» شناخته میشود. این ساز در لحظاتی از داستان که شخصیتها دچار غم و سرافکندگی میشوند، استفاده شده است.
«یاغی»؛ شخصیتسازی با صدای سوت در موسیقی بامداد افشار
موسیقی سریال «یاغی» (۱۴۰۱) به کارگردانی محمد کارت، یکی دیگر از آثار مشهور بامداد افشار است. افشار در این اثر، با استفاده دقیق و درست از سازهای کوبهای و ضرب و زنگ زورخانه، به مخاطب القا میکند که با یک درام پرتعلیق و پرفراز و نشیب مواجه است.
همچنین، نوای سوت نقش مهمی در شخصیتسازی و نمایش شخصیتهایی از طبقات متنوع اجتماعی این سریال ایفا میکند. نیوشا قربانی (همسر بامداد افشار) نیز در این پروژه بهعنوان نوازنده ویولنسل حضور داشته است.

بامداد افشار روی صحنه برنامه کارناوال رامبد جوان
«رهایم کن»؛ ملودیهای عاشقانه بامداد افشار با سازهای زهی
موسیقی سریال عاشقانه «رهایم کن» (۱۴۰۱)، فضایی کلاسیک و ملودیک دارد. در این اثر، صدای سازهایی مانند پیانو، ویولن، ویولا و ویولنسل وظیفه حمل بار ملودی داستان را برعهده داشتهاند.
ترکیب طراحی صدا و فضاسازی با تکرار ملودیهای آشنای عاشقانه، امضای بامداد افشار بر این سریال است. همچنین، همکاری بامداد افشار با محسن چاوشی در تیتراژ پایانی این سریال، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
«نوبت لیلی» و «بیمادر» در کارنامه بامداد افشار
موسیقی سریال «نوبت لیلی» (۱۴۰۰) با داستانی فراواقعی و اسطورهای، از عناصری مانند طلسم و نفرین بهره برده و فضایی مشابه قصه سریال خلق کرده است.
همچنین در فیلم «بیمادر» (۱۴۰۰)، بامداد افشار با تمرکز بر مفهوم فقدان و سوگ مادرانگی، از پس موسیقی این فیلم برآمد و در یکی از سکانسها از لالایی افغانستانی (هراتی) با عنوان «الله هو» استفاده کرد.
لیست آثار بامداد افشار
آثار بامداد افشار در زمینههای مختلفی، چون مجموعه نمایش خانگی، فیلم سینمایی، مستند، فیلم کوتاه، تئاتر و آلبومهای موسیقی طبقهبندی میشوند:
مجموعه نمایش خانگی بامداد افشار:
- پوست شیر (۱۴۰۱)
- یاغی (۱۴۰۰)
- رهایم کن (۱۴۰۱)
- نوبت لیلی (۱۴۰۰)
- قورباغه (۱۳۹۹)
- روزی روزگاری مریخ (۱۴۰۱)
- کاشوخین (۱۳۹۸) (برنده تندیس بهترین موسیقی متن از جشنواره مارسی وب ۲۰۲۳)
- جانسخت (۱۴۰۳)

فیلم سینمایی بامداد افشار:
- پوست (۱۳۹۸) (برنده سیمرغ بلورین و تندیس حافظ بهترین موسیقی)
- جنگ جهانی سوم (۱۴۰۱)
- بیمادر (۱۴۰۰)
- ملاقات خصوصی (۱۴۰۰)
- بی رؤیا (۱۴۰۰)
- مغزهای کوچک زنگزده (۱۳۹۶) (برنده تندیس حافظ بهترین موسیقی)
- پرویز خان (۱۴۰۲)
- یدو (۱۳۹۹) (کاندید بهترین موسیقی از سی و نهمین جشنواره فجر)
فیلم مستند، کوتاه و تئاتر بامداد افشار:
- مستند بی بی جان (۱۴۰۰) (برنده بهترین صدا از پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت)
- تئاتر صد در صد (۱۳۹۸) (نامزد بهترین موسیقی از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر)
- تئاتر تصمیم تصمیم (۱۳۹۱) (برنده بهترین موسیقی هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ایران)
- فیلم کوتاه روشویی (۱۳۹۳) (برنده بهترین صدا)
آلبومهای موسیقی بامداد افشار:
- مینی آلبوم موسیقی متن سریال یاغی (۱۴۰۱)
- موسیقی متن فیلم پوست (۱۴۰۰) (برنده تندیس حافظ و سیمرغ بلورین)
- تفریق (مجموعه دو جلدی) - با گروه اتاق (۱۴۰۰)
- شهر-بازی - با گروه اتاق (۱۳۹۷)
- راز - هوشیار خیام و بامداد افشار (۱۳۹۸) (بهترین آلبوم سال ۲۰۲۰ از ایران از نگاه سایت Beehype)
- موسیقی متن فیلم تمارض (۱۳۹۷)
حضور پرطرفدار و تعاملی بامداد افشار در برنامه کارناوال
بامداد افشار به عنوان یکی از شرکتکنندگان در رئالیتیشوی «کارناوال» به کارگردانی رامبد جوان حضور یافت و در گروه چهارم این برنامه، در کنار سهیل مستجابیان و سینا ساعی به رقابت پرداخت. او در اجرای سوم خود در این برنامه که در قسمت چهاردهم منتشر شد، با اجرای یک نمایش تعاملی، اتفاق جدید و شگفتانگیزی را در فضای «کارناوال» رقم زد. برنامه «کارناوال» از همان ابتدا به بستری برای نمایشهای متفاوت از جدی و موزیکال تا عروسکی تبدیل شد، اما اجرای بامداد افشار بهخاطر شیوه تعاملش با مخاطبان، بسیار برجسته بود.

بامداد افشار در برنامه کارناوال از فیلم نت
تعامل مستقیم با مخاطبان، ویژگی بارز اجرای بامداد افشار بود. او علاوه بر استفاده از یک ربات سگ روی صحنه، که باعث شگفتی مخاطبان شد، از تماشاگران خواست تا با استفاده از دکمههایی که معمولاً برای رأیگیری به کار میروند (کلیدهای سبز و نارنجی)، به سوالاتی درباره خودشان پاسخ دهند. در بخشی از این اجرا، عملاً کار بازیگران روی صحنه متوقف شد و یک ربات که صدای اصغر پیران را داشت، از تماشاگران خواست که با توجه به آنچه درباره آینده هوش مصنوعی، اخلاق، وظیفه، مرگ و... دیدهاند، به سوالاتی پاسخ دهند.
این شیوه تعامل، برای تماشاگران عجیب و در عین حال جذاب بود؛ زیرا آنها برای اولین بار در موردی جز رأی دادن، از کلیدهای خود استفاده میکردند. سوالات به گونهای طراحی شده بودند که انتخاب گزینههای «بله» یا «خیر» چالشبرانگیز به نظر میرسید و مخاطبان را وادار میکرد که برای چند دقیقه روی رفتارها و دیدگاههای خود بیشتر تأمل کنند. این نمایش تعاملی، علیرغم اینکه پاسخهای مخاطبان تأثیر خاصی بر ادامه نمایش نداشت، اهمیت زیادی در ایجاد تأمل شخصی داشت و مورد استقبال فراوان قرار گرفت.
به این ترتیب، بامداد افشار فرصتی فراهم کرد تا مخاطبانی که به دلیل گرانی بلیتها امکان دیدن تئاترهای روز را ندارند، بتوانند با نمونهای از نمایشهای بهروز و تعاملی مواجه شوند. رئالیتیشوی «کارناوال» به کارگردانی و اجرای رامبد جوان، از پلتفرم فیلمنت منتشر میشود.
کارنامه بامداد افشار که شامل جوایز متعدد، از سیمرغ بلورین تا تندیس حافظ، و همچنین خلق فضاهای صوتی منحصربهفرد برای قصههای ایرانی است، او را به یکی از آهنگسازان مشهور این دوره تبدیل کرده است.


