تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
نیویورک‌تایمز:

چرا در جهانی مملو از غذا 20 میلیون انسان گرسنه هستند؟

در جهانی که مملو از غذای اضافی است، 20 میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند که یک میلیون و 400 هزار تن از آن‌ها کودکانی هستند که با خطر مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
رویداد۲۴- در جهانی که مملو از غذای اضافی است، 20 میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند که یک میلیون و 400 هزار تن از آن‌ها کودکانی هستند که با خطر مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیویورک‌تایمز، در مواجهه با چنین رقم بزرگی، قدرتمندترین‌های جهان را با سؤالی جدی روبرو می‌کند: چرا آن‌ها در سال 2017 نمی‌توانند با چنین فاجعه کهنه و قابل‌پیشگیری مقابله کنند؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته نسبت به خطر قحطی در شمال نیجریه، سومالی و یمن هشدار داد. و سازمان ملل طی هفته جاری اعلام کرد که بخشی از سودان جنوبی نیز در شرایط قحطی قرار گرفته است. 

گوترش در کنفرانس خبری که با حضور سران سازمان‌های کمک‌کننده برگزار شد، گفت: «در جهان ما با این فراوانی، هیچ بهانه‌ای برای انفعال یا بی‌تفاوتی وجود ندارد.»

هر کشوری که با قحطی روبرو است، در حال جنگ است یا در مورد سومالی، در حال پشت سر گذاشتن دهه‌ها درگیری است.

چرا در جهانی با فراوانی بالا 20 میلیون انسان در آستانه قحطی هستند؟

قحطی چیست؟
قحطی به یک شرایط نادر و ویژه اطلاق می‌شود. پس از وقوع سه معیار ویژه، قحطی اعلام می‌شود: زمانی که از هر پنج خانوار، یک خانواده با کمبود شدید مواد غذایی روبرو است؛ بیش از 30 درصد این جمعیت از سوءتغذیه رنج می‌برد؛ و اینکه روزانه از هر 10 هزار نفر دو نفر جان خود را از دست بدهد.

عارف حسین، اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذا در رم طی هفته جاری قحطی را این‌طور تعریف کرد: «زمانی که اعلام می‌کنید در نقطه‌ای قحطی شده، اتفاقاً بد پیش‌ازاین رخ داده و مردم پیش‌ازاین مرده‌اند.»

قحطی آخرین بار در جولای 2011 در سومالی اعلام شد، پس‌ازآنکه 260 هزار نفر در یک بازه زمانی دو ماهه جان خود را از دست دادند. 

چرا در جهانی با فراوانی بالا 20 میلیون انسان در آستانه قحطی هستند؟

چرا مردم از گرسنگی می‌میرند؟
گوترش دو دلیل برای بحران فعلی عنوان کرد. نخست اینکه پول زیادی در کار نیست؛ سازمان ملل برای رسیدگی به این مسئله تا پایان ماه مارس به پنج میلیارد و 600 میلیون دلار نیاز دارد. وی گفت که به‌سختی حتی دو درصد این پول در حال حاضر وجود است. ضمن اینکه مشخص نیست آیا ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین خیر در جهان، در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به تعهدات خود پایبند خواهد ماند یا خیر.

دوم اینکه هر چهار کشوری که با تهدید قحطی روبرو هستند، درگیری‌های شدیدی را تجربه می‌کنند و در بسیاری موارد، رهبران احزاب متخاصم مانع از آن می‌شوند که امدادگران به نیازمندترین‌ها کمک برسانند.

گوترش گفت: «من می‌خواهم درخواست شخصی را برای احزاب درگیر ارسال کنم مبنی بر اینکه به قوانین بشردوستانه بین‌المللی پایبند باشند و اجازه دسترسی امدادگران به مردمی که به‌شدت نیازمند هستند را بدهند. بدون این دسترسی، صدها هزار نفر می‌میرند، حتی اگر ما منابع کمک به آن‌ها را در اختیار داشته باشیم.»

مردم گرسنه کجا و چه تعداد هستند؟
شرایط در سومالی امروز متفاوت از سال 2011 است. دولت بر سر کار است، بااین‌حال شبه‌نظامیان شباب هم در حال رشد هستند. اما سومالی دو سال خشک‌سالی متوالی را پشت سر گذاشته و هواشناسان پیش‌بینی می‌کنند که محصولات کشاورزی امسال هم نابود شوند.

در سودان جنوبی 100 هزار نفر در بخشی که شرایط به دلیل جنگ نیروهای متخاصم به‌شدت وخیم است، دچار قحطی هستند و بر اساس اعلام سازمان ملل، یک میلیون نفر دیگر نیز در آستانه قحطی قرار دارند.

بر اساس سیستم هشدار آژانس ایالات‌متحده برای توسعه بین‌المللی، در شمال نیجریه، جایی که ارتش در حال جنگ با شورشیان بوکوحرام است، دو شهر دچار قحطی شده‌اند. اما سفر در این منطقه آن‌قدر خطرناک است که امدادگران قادر به تأیید سطح گرسنگی نیستند، چه رسد به امدادرسانی. این در حالی است که دستکم پنج میلیون نفر با خطر قحطی روبرو هستند.

بزرگ‌ترین بحران در یمن است، جایی که ائتلافی به سرکردگی عربستان و حمایت آمریکا در حال جنگ با نیروهای حوثی است. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از هفت میلیون نفر نیازمند کمک غذایی فوری هستند. در میان آن‌ها 462 هزار کودک با «سوءتغذیه حاد» روبرو هستند که این یعنی حتی اگر نجات بیابند، دچار ناتوانایی‌های رشدی خواهند بود.

آیا مشکل تغییرات جوی است؟
تغییرات جوی می‌تواند باعث تشدید و تکرار بیشتر خشک‌سالی شود. در سومالی پس از دو سال خشک‌سالی، محصولات خشک شده‌اند، احشام مرده‌اند و قیمت غلات به‌شدت افزایش یافته است. نزدیک به سه میلیون نفر نمی‌توانند نیازمندی‌های غذای روزانه خود را برطرف کنند. و بیش از 900 هزار کودک احتمالاً طی سال جاری دچار سوءتغذیه خواهند شد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان