تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶

آبادانی خوزستان و شهرهای جنگ دیده یک مطالبه ملی

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، استان خوزستان، به‌ویژه خرمشهر و آبادان، به عنوان اهداف اصلی رژیم حاکم بر عراق مرکز هجوم ارتش عراق قرار گرفت.

رویداد۲۴-هرچند دولت عراق ماه‌ها پیش از آغاز جنگ، با فعال‌سازی نیروهای نفوذی خود بر آن بود تا منافع حیاتی کشور در استان خوزستان را هدف حملات سازمان‌یافته تروریستی قرار دهد و در این زمینه کم‌وبیش بمب‌گذاری لوله‌های نفتی را در دستور کار این گروه‌ها قرار داده بود. با آغاز جنگ، عراقی‌ها در پی اشغال استان خوزستان بودند، بر‌این‌اساس، آبادان محاصره شد و خرمشهر نیز پس از ٣٥ روز مقاومت جانانه نیروهای مردمی، ارتش و تکاوران، به اشغال ارتش عراق درآمد. هرچند صدام‌حسین در پی آن بود تا در همان روزهای نخست آغاز جنگ، نه تنها خرمشهر بلکه کل استان خوزستان را اشغال کند؛ اما مقاومت حماسی نیروهای ایرانی، به‌ویژه نیروهای بومی خرمشهری و خوزستانی، موجب شد صدام‌حسین نتواند به آرزوهای خود دست یابد و مقاومت خانه به خانه و خونین مدافعان خرمشهر، این آرزوی صدام را با مانع بزرگی روبه‌رو کرد. با‌ وجود این در نهایت خرمشهر سقوط کرد و به اشغال ارتش عراق درآمد.از آن روز تا پایان اشغال ٥٧٨‌روزه خرمشهر؛ یعنی تا سوم خرداد ١٣٦١، خرمشهر به خونین‌شهر مشهور شد. در سوم خرداد ١٣٦١ و در جریان عملیات بیت‌المقدس و با خون رنگین جوانان میهن، خرمشهر از اشغال ارتش عراق آزاد شد و شور و نشاط این پیروزی و آزادسازی خرمشهر از اشغال عراقی‌ها، سراسر کشور را دربر گرفت. در جای جای ایران مردم به خیابان‌ها ریختند و آزادسازی خرمشهر را جشن گرفتند.امروز ٣٥ سال از آزادسازی خونین‌شهر و بازگشت خرمشهر به دامن مام‌ میهن می‌گذرد. بی‌گمان روز آزادسازی خرمشهر از دست اشغالگران خارجی، یکی از روزهای تاریخی و سرنوشت‌ساز در تاریخ جنگ به شمار می‌رود. هرچند جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران، موجب واردشدن خسارات زیادی به همه ایرانیان شد؛ اما مردم شریف استان خوزستان به دلیل نزدیکی به مرزها و خطوط مقدم جنگ، هزینه‌های سنگینی را در سال‌های جنگ پرداختند و افزون بر بمباران هوایی، توپ‌باران و موشک‌باران‌های دائمی و اشغال بخش‌هایی از این استان به دست نیروهای عراقی و ازدست‌رفتن سرمایه، مسکن و شغل، آوارگی ده‌ها هزار نفر از مردم این استان هم بر رنج‌های آنان افزود. در این میان سهم شهدای خوزستانی را در جنگ تحمیلی، اعم از شهدای لر و عرب و سایر شهروندان خوزستانی نیز نباید از نظر‌ها دور داشت.

١- خوزستان یکی از استان‌های با‌اهمیت کشورمان است که در جنوب و جنوب‌غربی کشور قرار گرفته است. بخش بزرگی از مردم استان عرب و بخش بزرگ دیگری لر هستند. این مردمان صدها سال است که با همزیستی برادرانه و مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی می‌کنند. بخش مهمی از ذخایر نفت و گاز کشور نیز در این استان مستقر شده و افزون بر آن، این استان از نظر منابع آبی و تولیدات کشاورزی جایگاهی شایسته‌ در اقتصاد کشور دارد. ضمن آنکه مجاورت این استان با آبراه اروندرود و خلیج‌فارس نیز می‌تواند فرصت‌های توسعه‌ای شایان توجهی در اختیار استان قرار دهد؛ اما متأسفانه و با وجود تلاش‌های فراوان صورت‌گرفته در سال‌های گذشته، استان خوزستان هنوز نتوانسته نسبت به استعداد‌ها و ظرفیتش به جایگاه شایسته خود در اقتصاد ملی دست یابد. امروزه شاخص‌های توسعه در استان خوزستان وضعیت مطلوبی را نمایش نمی‌دهند و از نظر مسائل زیست‌محیطی، به‌ویژه آلودگی هوای ناشی از ریزگردها، وضعیت استان در شرایط ناسالمی قرار دارد. شاخص‌های اشتغال و... را هم باید بر سیاهه مشکلات این استان افزود.
٢- انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٩ اردیبهشت برگزار شد و بیش از ٦٥ درصد از واجدان رأی خوزستانی در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کردند.

رأی بیش از ٥٥ درصد از مردم استان به آقای دکتر روحانی نیز نشانی از استقبال گسترده مردم استان از برنامه‌های آقای روحانی است. این آمار بیش‌از‌پیش بر مسئولیت‌های دولت آقای روحانی در خوزستان می‌افزاید. امید است در دولت دوم جناب دکتر روحانی، توجه به استان خوزستان بیش از گذشته در اولویت قرار گیرد. ٣- امروز در آستانه پشت‌سرگذاشتن ٣٥‌سالگی آزادسازی خرمشهر هستیم. در این روزها بیش از هر زمانی، مسائل خوزستان بعدی ملی و کشوری یافته است. مسئله هوای ناسالم و گردوغبار دائمی آسمان خوزستان به یکی از موضوعات ملی مبدل شده و بخش زیادی از ایرانیان نسبت به وضعیت هوای آلوده خوزستان حساس شده و پیگیر حل‌و‌فصل دائمی، پایدار و کارشناسی‌شده این مسئله هستند. توسعه مناطق مرزی کشور، به‌ویژه توسعه استان خوزستان، بیش از هر زمان دیگری در حال تبدیل‌شدن به مطالبه‌ای ملی است و درخواست بسیاری از شهروندان و دلسوزان کشور از دولت برای تدوین برنامه‌ای میان‌مدت برای توسعه استان‌های مرزی، در حال پیداکردن روزنه‌هایی برای اقدام و عمل در ساختار دولت است. کاسته‌شدن از رنج‌ها و آلام مردم، به‌ویژه در مناطق مرزی و سرحدات کشور، یکی از وظایف دولت‌ها و به‌ویژه دولت آینده دکتر روحانی است. امروز ٣٥ سال از آزادی خرمشهر از اشغال ارتش عراق می‌گذرد و مردم استان خوزستان و به‌ویژه شهرستان خرمشهر بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه جدی‌تر دولتمردان برای توسعه استان و منطقه هستند. همه به‌ویژه دست‌اندرکاران اداره کشور در قوای سه‌گانه، باید برای توسعه شایسته و بایسته خرمشهر و خوزستان سرافراز عزم خود را بیش‌از‌پیش جزم کنند. خرمشهر ارجمند ٣٥‌سالگی آزادی‌ات فرخنده باد.
 

برچسب ها: آغاز ، جنگ ، عراق ، علیه ، ایران ، آزادی ، خرمشهر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان