تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶

واکنش پکن به گشت‌زنی ناوشکن آمریکایی در دریای چین جنوبی

در واکنش به فعالیت ناوشکن آمریکایی در نزدیکی جزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی، وزارت دفاع پکن، واشنگتن را به نظامی کردن این منطقه متهم کرد.

رویداد۲۴- به گزارش اسپوتنیک صبح امروز (پنجشنبه)، ناوشکن موشک‌انداز دِوِی آمریکا بر اساس گزارش‌ها در فاصله 12 مایلی جزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی در حال گشت‌زنی بوده است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که به نظر می‌رسد آمریکا با اقداماتی این چنینی تلاش دارد ادعای حاکمیت پکن در این جزایر مورد مناقشه را به چالش بکشاند.

سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به این اقدام ضمن ابراز اعتراض شدید پکن نسبت به این مسئله بیان کرد: چنین اقدامی به نظامی شدن این منطقه منجر می‌شود و می‌تواند به سادگی به وقایعی در دریا یا آسمان ختم شود.

این ناو آمریکایی روز گذشته (چهارشنبه) بر اساس قانون آزاد گشت‌زنی در دریاها به نزدیکی جزایر اسپراتلی رسید. اگر ناو دوی آمریکا وارد حریم 12 مایلی این جزایر مورد مناقشه شود می‌توان ادعا کرد که واشنگتن ادعای تمامیت ارضی چین در این منطقه را نقض کرده است. آب‌های منطقه‌ای بر اساس کنوانسیون سال 1982 سازمان ملل تا فاصله 12 مایلی از سواحل مشخص شده محسوب می‌شوند.

در همین حال پنتاگون با انتشار بیانیه‌ای از تایید یا تکذیب این گزارش خودداری و اعلام کرده است ما در حال حاضر به صورت روزانه در منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله منطقه دریای چین جنوبی اقدام به گشت‌زنی می‌کنیم و این اقدام بر اساس قوانین بین‌المللی صورت گرفته و هیچ ارتباطی با یک کشور یا یک دریا ندارد.

در حالیکه پنتاگون از تایید این گزارش‌ها خودداری می‌کند، تصاویر منتشر شده از فرماندهی بخشی از نیروی دریایی آن تصاویری را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است که به نظر می‌رسد این ناو آمریکایی را در حال گشت‌زنی در آب‌های مورد مناقشه نشان می‌دهد.

در زیر این عکس‌ها نوشته شده است که ناو دوی در دریای چین جنوبی پیش از انتقال سوخت با ناو پکوس است.

پیش از این فرمانده نیروی دریایی آمریکا افشا کرده بود که واشنگتن به دنبال تداوم عملیات گشت‌زنی خود در منطقه دریای چین جنوبی است.

این اقدام در حالی رخ می‌دهد که ترامپ به دنبال افزایش همکاری با شی جین پینگ رییس‌جمهور چین برای حل مساله موشکی و هسته‌ای کره شمالی است.

در همین حال چین می‌گوید به اصول آزادی گشت‌زنی احترام می‌گذارد اما زمانی که زیردریایی‌های سایر کشورها وارد دریای مورد مناقشه چین جنوبی می‌شوند از توجیه تمامیت ارضی خود و نقض آن از سوی این کشورها استفاده می‌کنند.

پکن ادعا می‌کند که تقریبا تمامی دریای چین جنوبی به این کشور تعلق دارد؛ دریایی که غنی از منابع طبیعی و یکی از مهم‌ترین راه‌های دریایی جهان محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان