تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

آخرین روزهای شهرداری در خیابان بهشت چه خبر است

جذب‌های غیرقانونی نیروها در شهرداری تهران که در ١٢ سال گذشته وجود داشته و در ماه‌های پایانی سومین دوره مدیریت قالیباف با حضور معاون و دوست او در معاونت منابع انسانی شدت گرفته است، این روزها صدای اعتراض را از درون شهرداری و کارکنان آن بلند کرده و به صحن شورای شهر تهران هم رسانده است.

رویداد۲۴-دو موضوع اقدامات غیرقانونی و بدون اطلاع شورا در شهرداری و ترک‌کردن کار از سوی مدیران شهردار تهران آن‌هم بدون توجیه قانونی از جمله مواردی بوده که در یک دهه گذشته مدیریت شهری بارها وجود داشته و اعضای شورا یا با تذکری یا با سکوت از کنار آن گذشته‌اند؛ اما حالا که قرار است مدیریت شهری بعد از سه دوره تغییر کلی کند و شورای شهر هم یکباره عوض ‌شود، شرایط تغییر کرده است.

پیش از این رحمت‌الله حافظی در جریان بررسی حسابرسی سال ٩٢ بارها درباره تخلفات گسترده شرکت بهره‌برداری متروی تهران و بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای افزایش غیرقانونی نیروها و جذب رسمی‌شان تنها بود و تذکرهایش به جایی نمی‌رسید و شهرداری تهران هم پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشت؛ اما این موضوع در روزهای پایانی مدیریت شهری آن‌قدر زیاد و درخور توجه شده است که صدای اعتراض سایر اعضا را هم بلند کرده است. از مدتی قبل از شروع برنامه‌های انتخاباتی از گوشه و کنار شهرداری تهران صدای اعتراض کارکنانی که سهمی در جذب‌های جدید نداشتند و معترض به این روند بودند بلند شده بود. کارکنان شهرداری با جذب همکارانی از همان مجموعه مواجه شده بودند که سابقه کمتری داشتند یا حتی از آن مجموعه نبودند؛ این اعتراض‌ها مستند نبود و نمی‌توانستیم به آنها بپردازیم؛ اما گویا این اعتراض‌ها به گوش اعضای شورا هم رسیده و روز گذشته چند عضو شورا به جذب‌های غیرقانونی جدید در دقیقه ٩٠ مدیریت شهری اعتراض کرده‌اند.

از همان سال گذشته و در جریان تغییرات یکباره‌ای که قالیباف درباره چهار معاون اصلی و باسابقه خود انجام داد، حرکات مشکوک در معاونت منابع انسانی مشخص بود و شائبه حضور تشکری‌هاشمی برای رفع‌و‌رجوع نیروهای واردشده و خارج‌شده از شهرداری در این ١٢ سال بسیار قوی بود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران که در ١٢ سال گذشته نتوانسته بود مسئله مطالبات نیروی انسانی در شرکت‌هایی مانند اتوبوس‌رانی را حل کند، برنامه‌ریزی نرمی را در چند ماه انتهایی دورانی که هنوز مسئولیت دارد، شروع کرد و به‌این‌ترتیب بخشی از کارکنان به‌طور رسمی در نوبت جذب قرار گرفتند و بخشی دیگر در همان زمان جذب شدند؛ جذب‌هایی که مانند شرکت بهره‌برداری مترو و دیگر شرکت‌ها صدای افزایش غیرقانونی نیروهایشان در حسابرسی سال‌ها بعد یعنی زمانی که دیگر این مدیران حضور ندارند بلند می‌شود.

روزنامه «شرق» پیش‌تر گزارشی درباره یکی از موارد تخلف شهرداری تهران در جذب دوهزارو ٧١٥ نفر در شرکت بهره‌برداری مترو تهران را دی‌ماه سال ٩٤ مستند به گزارش حسابرسی سال ٩٢ منتشر کرد. این مورد از تخلف در جذب غیرقانونی نیروها از جمله مواردی است که تقریبا در همه حسابرسی‌ها تکرار می‌شود و فقط اعداد و ارقام آن کم و زیاد می‌شود. تخلفی که حاصل قول‌ها و تعهداتی است که مدیران شهرداری به برخی از افراد داده‌اند و می‌دهند. در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران که بدون حضور مستمع و خبرنگاران تشکیل می‌شود، رحمت‌الله حافظی باز هم از جذب چهارهزارو ٢٠٠ نفر بدون آزمون و مصاحبه در شرکت مترو خبر داد و گفت: از تیرماه سال ٩٢ تغییرات وسیعی در حوزه معاونان و مدیران شرکت بهره‌برداری مترو ایجاد شده، به‌نحوی‌که در برخی موارد افراد غیرمتخصص و دارای مدرک تحصیلی غیرمرتبط جایگزین افراد متخصص و باتجربه شده‌اند. او گفت: قبلا به معاونان شهردار اعلام کردم بهتر است سکوت کنند، زیرا توضیحات‌شان مشکلات آنان را بیشتر می‌کند. او در توضیح بیشتر گفت‌: در بند دو گزارش یکی از نهادهای نظارتی در خرداد سال ٩٣ آمده است که چهارهزارو ٢٠٠ نفر بدون برگزاری هرگونه آزمون استخدامی و مصاحبه علمی و رعایت مفاد آیین‌نامه استخدامی شرکت بهره‌برداری مترو جذب شده‌اند. در جلسه روز گذشته احمد مسجد‌جامعی با اشاره به برخی جذب‌ها در بدنه شهرداری تهران، گفت: استخدام‌های جدید در شهرداری تهران اگر با مجوز سازمان امور اداری و استخدامی و براساس پیش‌بینی برنامه و بودجه مصوب شورا باشد، بلامانع است؛ اما درباره استخدام چهارهزارو ٢٠٠ نفر در شرکت بهره‌برداری مترو که مورد خطاب گزارش سازمان بازرسی کشور بوده و موارد مشابه، باید تأمل کرد تا تصمیمات صحیحی گرفته شود. وی گفت: با توجه به زمان اندک باقی‌مانده تا پایان این دوره مدیریت شهری لازم است از اقدامات شبهه‌انگیزی که منجر به افزایش بار مالی در مدیریت آینده می‌شود و تعهدات ناخواسته ایجاد می‌کند، پرهیز کنیم. به‌ویژه که گفته می‌شود در روند بخش‌هایی از استخدام‌های جدید، بی‌نظمی‌هایی وجود دارد که بیش از آنکه مبنا بر معیارها و ضوابط قانونی باشد، ملاک‌های غیرشفاف دیگری در دستور قرار گرفته و طبعا چنین برداشت‌هایی به ذهن متبادر می‌شود. محمد سالاری، عضو دیگر شورای چهارم هم با اشاره به اخباری مبنی بر جذب نیرو در شهرداری تهران، گفت: خبرهای گوناگونی پیرامون جذب نیرو از سوی شهرداری تهران شنیده می‌شود. فارغ از صحت‌و‌سقم این اخبار شهرداری تهران باید هرچه سریع‌تر در این زمینه شفاف‌سازی کند. البته ناصر امانی، معاون شهردار تهران، در پاسخ به این تذکرات گفته که هیچ استخدامی خارج از ضوابط صورت نگرفته و تنها تبدیل وضعیت کارمندان از قراردادی به ثابت و نیز از شرکت‌های قراردادی به شرکت هادیان‌شهر صورت گرفته است. وی در توضیح بیشتر گفته است که درحال‌حاضر تبدیل وضعیت کارمندان طبق آزمون برگزارشده سازمان اداری و استخدامی در دستور کار است و نیز تبدیل قرارداد هفت ‌هزار نفر از کارمندان به قرارداد هادیان‌شهر صورت می‌گیرد.

اعتراض به غیبت مدیران قالیباف در روزهای پایانی کار
یکی دیگر از مسائلی که در ١٢ سال گذشته و در هربار حضور شهردار تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بود، اما کسی به آن توجهی نداشت، تغییرات و غیبت‌ها و اثاث‌کشی‌های گسترده در درون شهرداری بود؛ اتفاقی که بسیار نرم و بدون رد و تأیید و پیگیری از سوی مراجع نظارتی و شورای شهر تهران می‌افتاد. این روند اما در این روزها که روزهای پایانی مدیریت شهری است و دیگر اعضای شورای حامی شهردار تهران هم در شورا حضور ندارند، نوع دیگری پیگیری می‌شود. هفته گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران تعدادی از اعضا نسبت به ادامه کار مدیران شهرداری تهران تا روز آخر این دوره مدیریت شهری تذکر دادند و غیبت برخی از مدیران یا استعفایشان را یادآور شدند. در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، حبیب کاشانی، عضو اصولگرا و حامی شهردار تهران در سال‌های گذشته که در شورای پنجم دیگر حضور ندارد، با انتقاد از عدم حضور شهردار منطقه ١٩ در جلسه ملاقات مردمی گفت: اگر شهرداری نمی‌تواند به وظایفش عمل کند بگویید تا شورا آن را اعلام کند. او با بیان این سؤال که چرا باید بعد از انتخابات برخی شهرداران مناطق نسبت به انجام وظایف خود سست شوند، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی به اتمام رسید، مردم انتخاب خود را داشته‌اند، اما چرا برخی به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی اتفاقی در شهرداری رخ داده است. کاشانی با اشاره به عدم حضور شهردار منطقه ١٩ در جلسه ملاقات مردمی روز چهارشنبه گفت: در جلسه ملاقات مردمی روز چهارشنبه متأسفانه شهردار منطقه ١٩ در شهرداری منطقه حضور پیدا نکرد و این در حالی بود که برخی از شهرداران مناطق دیگر نیز در محل کار خود حاضر نبودند و نسبت به برگزاری جلسه ملاقات مردمی بی‌تفاوت. این رویه نادرستی است و اگر شهرداری و مدیرانش نمی‌توانند به وظایفشان عمل کنند بگویند تا شورا این امر را اعلام کند.براساس این گزارش، شهردار تهران که بعد از ٢١ روز مرخصی انتخاباتی به شهرداری تهران برگشته است، از روز بعد از انتخابات هیچ برنامه خبری‌ای نداشته است. او حتی در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران هم حضور نداشته و می‌توان گفت نه‌تنها مدیران قالیباف، بلکه همه مدیران او در این روزها در حال صرف فعل رفتن هستند. 
 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان