تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۶
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جدایی اقلیم کردستان از عراق، گسل‌های آشوب و ناامنی را فعال می‌کند

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب تأکید کرد: در صورت جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتماد متقابل مردمی و با توجه به تاریخ رفتارهای توأم با همبستگی آنان نه‌تنها با تهدید از ناحیه تحولات بیرونی مواجه نمی‌شود، بلکه به خاطر آثار بد این مسائل مردم بیش‌ازپیش قدر همبستگی باهم را خواهند دانست.
رویداد۲۴-حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس تأکید کرد: در صورت جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتماد متقابل مردمی و با توجه به تاریخ رفتارهای توأم با همبستگی آنان نه‌تنها با تهدید از ناحیه تحولات بیرونی مواجه نمی‌شود، بلکه به خاطر آثار بد این مسائل مردم بیش‌ازپیش قدر همبستگی باهم را خواهند دانست.

چندی پیش مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در نشستی مطرح کرد که سوم مهرماه برای استقلال اقلیم کردستان رفراندوم برگزار خواهد شد. اقلیم کردستان چند سالی است که به دنبال جدایی از حکومت مرکزی است و بارها بحث رفراندوم در این رابطه مطرح‌شده که با آن موافقت صورت نگرفته است.

درصورتی‌که در روز تعیین‌شده با برگزاری رفراندوم موافقت به عمل آید، علاوه بر اینکه نتیجه آن جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق خواهد بود این تصمیم بر همسایگآن‌ هم تاثیراتی را به دنبال می‌آورد. در ابتدا تأثیر آن بر کردهای ترکیه و سوریه خواهد بود که احتمالاً از این سیاست استقبال می‌کنند و ازآنجاکه امورات مربوط به نفت کرکوک ازجمله فروش آن در دست اقلیم کردستان قرار دارد به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبت‌تری نسبت به سابق خواهند داشت.

علاوه بر این امروز عراق با داعش در حال جنگ است و طی این مدت موفقیت‌هایی نیز به دست آورده، این امر سبب تضعیف نیروهای مرکزی خواهد شد که به‌تنهایی سبب تولید ناامنی‌هایی در منطقه می‌شود، اما مسئله دیگر این است که اسرائیل از حامیان اصلی این جدایی به‌حساب می‌آید و درصورتی‌که آرزوی برگزاری رفراندوم برای اقلیم کردستان محقق شود به‌احتمال‌زیاد در این منطقه که در همسایگی کشور ما قرار دارد به تأسیس پایگاه نظامی اقدام خواهد کرد که خوشایند جمهوری اسلامی نخواهد بود.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴درباره تاثیرات جدایی اقلیم کردستان عراق برای ایران گفت: مردم عراق حق تعیین سرنوشت خود را دارند و مداخله‌ای در این موضوع نمی‌کنیم، ولی واقعیت این است که از دهه 1970 یعنی در طول حدود 50 سال اخیر تا به امروز در عمل هیچ‌گونه تغییر مرزی جدی در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس شکل نگرفته، دلیل آن‌هم این است که به حدی این منطقه دارای خطوط گسل است که ایجاد تغییرات مرزی در هر قالبی منجر به چالش‌های جدی در منطقه و فعال شدن این گسل‌ها خواهد شد.

وی ضمن تأکید به حساس بودن موضوع کردی نیز بیان کرد: موضوع کردی، در چند کشور مطرح است و بهترین و همبسته‌ترین شرایط زندگی را کردهای ایران دارا هستند که خود را ایرانی اصیل و از ریشه‌های مستحکم کشورمی‌دانند ومعمولا هم اجازه طرح مسائل تجزیه‌طلبان توسط خود آنان داده نمی‌شود. متأسفانه به دلایل تاریخی در سه کشور دیگر یعنی سوریه، عراق و ترکیه مسائل کردی مطرح است که آن‌هم به تاریخ رفتار ناشایستی که حکومت‌های مرکزی آن کشورها داشته‌اند، برمی‌گردد.

فلاحت پیشه وضعیت کردها در کشور سوریه را مورد مثال قرارداد و یادآور شد: به‌عنوان‌مثال در سوریه پیش از بحران داعش، کردها اگر اصالت کردی خود را انکار نمی‌کردند اجازه برخورداری از شناسنامه نداشتند. به عبارتی حکومت مرکزی موجودیت کردی را به رسمیت نمی‌شناخت و در ترکیه نیز باوجودآنکه 12 استان کردنشین دارد چنین شرایطی حاکم بود حتی دولت مرکزی با یکسری مفاهیم و اصلاحات تحقیرآمیز درباره کردها موضع می‌گیرد که منجر به شکل‌گیری پ.ک.ک شد و هنوز هم ادامه دارد.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: در عراق هم دولت مرکزی عراق به‌خصوص در زمان صدام بزرگ‌ترین ظلم به کردهای عراق صورت گرفت و حال طوری شد که عراقی‌ها در جبهه‌های ضد صدامی قرار گرفتند.

وی در ادامه توضیح داد: برخلاف آن کشورها کردهای ایرانی موقعیت سیاسی و اقتصادی بالایی داشتند و توجهات لازم به مناطق کردنشین انجام می‌شود، آنان خود را برخلاف یکسری ادعاها که بعضاً مطرح می‌شود، ایرانی می‌دانند. به‌خصوص در طول جنگ تحمیلی که بیشترین تبلیغات بر جداسازی کردها بود، اما بیشترین حماسه‌ها را خلق کردند.

فلاحت پیشه در ادامه به زمان برکناری صدام از عراق اشاره کرد و اظهار داشت: اتفاقی که در حال حاضر افتاده، این است که عراق از سال 2003 میلادی آزاد شد و با درایت آقای طالبانی کردها ضمن آنکه در دولت مرکزی حضور داشتند در حوزه‌های اقتصادی هم به امورات خود می‌پرداختند و در عمل وارد سیاست و فتنه‌های تجزیه‌طلبان نشده بودند، اما خلأ آقای طالبانی این روزها خود را بیشتر نشان می‌دهد که موضوع طرح جداسازی اقلیم کردستان عراق یکی از آن‌ها است. 

وی افزود: این مسئله حتماً چالش‌های جدی برای عراق به وجود خواهد آورد به‌عنوان‌مثال در مناطقی مانند کرکوک و موصل و ... داعیه‌های متقابلی وجود دارد که اگر بحث‌های استقلال و تجزیه‌طلبی و ...شکل بگیرد حتماً با چالش‌های جدی و درگیری‌های طولانی‌مدت روبرو خواهند شد و در کل طرح موضوع تجزیه عراق در شرایطی که عراقی‌ها دانش را به شکست نزدیک کرده‌اند را خطرناک می‌بینم. به‌عبارتی‌دیگر تجزیه و جدایی‌طلبی در این شرایط فقط به سود دانش و دیگر عامل ناامن‌ساز در عراق تمام خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خانه ملت دراین‌باره که ایران باید چه واکنشی داشته باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتماد متقابل مردمی و با توجه به تاریخ رفتارهای توأم با همبستگی آنان نه‌تنها با تهدید از ناحیه تحولات بیرونی مواجه نمی‌شود، بلکه به خاطر آثار بد این مسائل مردم بیش‌ازپیش قدر همبستگی باهم را خواهند دانست.

نماینده اسلام‌آباد غرب در ادامه با توجه به موضع‌گیری ایران که عراق یکپارچه را ضامن منافع همه مردم این کشور دانسته است، اظهار داشت: دلیل موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران به این دلیل است که در درجه اول نگران عراق است. اعتقاد ما بر این است که نقشه انگلیسی مربوطه که از تقسیم عراق به سه کشور حکایت می‌کند، موجود است، بنابراین ثبات و امنیتی که در حال شکل‌گیری است با یک توطئه دیگر از هم فرو می‌پاشد و این موضوع خطرناک برای عراق محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران برای حفظ موقعیت توان کاملی دارد و درصورتی‌که عراق وارد فاز جدایی‌طلبان شود خود را در برابر کسانی که خواهان عراق یکپارچه نیستند، ضعیف نمی‌بیند.

وی درباره سود عراق یکپارچه تأکید کرد: یکپارچگی در درجه اول با امنیت همراه می‌شود درصورتی‌که عراق دچار چند پارچگی شود خطوط گسل و خلأهایی شکل می‌گیرد که منجر به ایجاد آشوب، بی‌ثباتی و ترور خواهد شد و چپاول و تاراج عراق شکل می‌گیرد.

فلاحت پیشه در خصوص نقش اسرائیل برای عملی شدن این طرح گفت: اسرائیل راهبری موزاییک‌سازی را از سال 1978 میلادی در دستور کار خود قرار داده است. بدین معنا در آن زمان که روند کمپ دیوید شروع و خیالش از نبود جنگ با کشورهای عربی راحت شد، به این نتیجه دست‌یافت که هر چه این کشورها کوچک‌تر باشند امکآن‌همکاری با آن‌ها بیشتر خواهد بود. عراق یکی از کشورهایی است که شرایط خاصی دارد. مردم کردی که در آن حضور دارند تلاش زیادی می‌کنند تا کشوری تحت عنوان کردستان ایجاد کنند حتی کردستان اسرائیل ایجادشده را شبیه‌سازی هم کرده‌اند، ولی دراین‌بین نگرانی بابت ثبات مردم کرد ندارند و دارای یک نگاه ابزاری هستند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان