تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۶
حسین رویوران در نشست تخصصی با عنوان «روز جهانی قدس؛متغیرات منطقه ای و بین المللی» مطرح کرد

روز قدس، روز بیعت با آرمان فلسطین است/اولویت جهان اسلام باید فلسطین باشد

کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا گفت: روز قدس امسال، از اهمیت بیشتری نسبت به سالهای گذشته برخوردار است چراکه تحرکات وقوع یافته در منطقه، نمایانگر توطئه بزرگی است که روز قدس و آرمان امام خمینی(ره) در موضوع فلسطین را تهدید می کند و برای دفاع از این آرمان، باید باور عمیق تری به این مسئله پیدا کرد.
رویداد۲۴- کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا گفت: روز قدس امسال، از اهمیت بیشتری نسبت به سالهای گذشته برخوردار است چراکه تحرکات وقوع یافته در منطقه، نمایانگر توطئه بزرگی است که روز قدس و آرمان امام خمینی(ره) در موضوع فلسطین را تهدید می کند و برای دفاع از این آرمان، باید باور عمیق تری به این مسئله پیدا کرد.

به گزارش گروه بین الملل رویداد۲۴، حسین رویوران در نشست تخصصی با عنوان «روز جهانی قدس؛متغیرات منطقه ای و بین المللی» که با همت پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین و جمعیت دفاع از ملت فلسطین در تهران برگزار شد با اشاره به اهداف امام خمینی(ره) از نامگذاری روز جهانی قدس و تاکید بر مسئله فلسطین گفت: روز قدس که یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) نامگذاری شد بخشی از یک پروژه استراتژیک برای احیای فرهنگ اسلامی است. قبل از اسلام، پایه همبستگی بر اساس قبیله بود و افراد، قبیله محور بودند و حتی گاهی از روی تعصبات قبیله ای وارد جنگ هایی می شدند که در بعضی موارد، تا چهل سال نیز طول می کشید. قبیله نماد افتخار، نماد خون، نماد فخر و نماد مسائلی از این قبیل بوده و به طور کلی، نماد تمام نمای یک جامعه بدوی بود.

وی با اشاره به ویژگیهای جوامع مدنی و جوامع بدوی گفت: جامعه بدوی مبتنی بر عدم تعقل است اما جامعه مدنی، مبتنی بر «علت و معلول» و تعقل است و اینگونه بود که اسلام با ظهور خویش، این جامعه را کاملا دگرگون کرد. از توصیف های دقیق و جامعه شناسانه اسلام، آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» است که خداوند در آیات بعدی آن، تاکید می کند که به یاد آورید در چه جامعه ای بودید و اینک نعمت خدا را متذکر شوید که پس از پایان جامعه ای مالامال از دشمنی، تالیف قلوب در میان شما ایجاد شد و با نعمت اسلام، تبدیل به برادر شدید. پایه این اسلام بر اساس «اسلام-شهروندی» است و پایه برادری و امت محوری، جایگزینی قبیله محوری شده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به تاکید امام خمینی(ره) بر احیای فرهنگ اسلامی ادامه داد: آنچه که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، اتفاق افتاد کوششی از جانب امام راحل برای احیای این تفکر بود. غرب در دو سه قرن اخیر در چارچوب تئوری «ملت-دولت»، کوشید مدلی برای اداره حکومت ارائه کند اما این مدل، با تفکر دینی مسلمانان، همگونی کامل نداشت. لذا حضرت امام(ره) به وسیله ظرفیت های انقلاب، به دنبال این هدف بود که مدل جدیدی بر اساس احیای تفکر اسلامی بنا کند. مهمترین رکن این تفکر جدید امام(ره)، بحث «وحدت امت» بود. وحدت امت زمانی امکان پذیر است که نوعی اخوت و برادری، فراگیر شود.

رویوران گفت: تصور دومی که در تفکر امام(ره) مطرح بود چنین موضوعی بود که اگر جهان اسلام را بدون مرز تصور کنیم تمام اختلافات و درگیریها در مناطق مرزی مشاهده می شود همانند مرزهای کشمیر، قره داغ، بوسنی و غیره. اینجاست که مشخص می شود تنها محوری که در قلب جهان اسلام است فلسطین است. طرح سوالاتی از این قبیل که وقتی بحث از امت است پس تفاوت فلسطینی با کشمیری چیست؟و یا اینکه چرا گفته نشد کشمیر اولویت جهان اسلام است با اینکه هم مسلمان هستند و هم در معرض اشغال؟ و همچنین این سوال که آیا برگزیدن فلسطین و برتری دادن آن، نوعی نژادپرستی نیست؟ به مباحث جغرافیایی و همچنین بحث تقدس فلسطین بازمی گردد، چراکه فلسطین در قلب جهان اسلام بوده و قبله اولین مسلمانان است و لذا امام خمینی(ره) آن را در اولویت قرار داد.

رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به اهداف امام خمینی(ره) از طرح موضوع فلسطین، بر لزوم توجه به راهکارهای ایشان تاکید کرد و گفت: برای تحقق تئوری امام راحل(ره)، چند راهکار بیان شد. اولین راهکار، ایجاد یک دگرگونی فکری در جامعه اسلامی است که این دگرگونی، تحت عنوان روز قدس تبیین شد. امام خمینی(ره) روز قدس را تحت عنوان روز بیعت با آرمان فلسطین معرفی کرد. انسانی که بیعت می کند در طول سال باید پایبند به آن باشد. فلسطین آرمانی است که یک روز در سال، به صورت نمادین به آن اختصاص یافته است اما موضوعی متعلق به تمام روزهای سال است. درخواست امام(ره) این بود که در کل جهان اسلام، روز قدس برگزار شود چراکه اولویت باید در جهان اسلام، فلسطین باشد. یکی از نکاتی که امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوال مطرح کرد که چرا کل جهان اسلام باید در موضوع فلسطین وارد شود؟ این پاسخ بود که «چون جهان غرب، پشتیبان اسرائیل است» و فلسطینی ها به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند. همینک حدود هفتاد سال از تشکیل دولت صهیونیستی در سرزمین های اشغالی می گذرد و همچنان، فلسطینی ها نتوانسته اند به تنهایی به مقابله با این دولت بپردازند لذا ورود جهان اسلام، یک ضرورت استراتژیک برای ایجاد یک موازنه نیز هست.

رویوران در بیان راهکارهای دیگر حضرت امام(ره) گفت: دومین راهکاری که امام(ره) به کار گرفت ایجاد نیرویی تحت عنوان نیروی قدس بود. در تمام جهان، نیروهای نظامی در سه شاخه هوایی، زمینی و دریایی فعالیت می کنند اما در ایران، نیروی قدس به عنوان یکی از ارکان سپاه مطرح شد. این موضوع، به این دلیل بود که آن اولویتی که امام(ره) اعلام کرده بود نیازمند پایه ای به نام بسیج اجتماعی بود.؛ ایجاد یک قدرت نظامی مناسب برای انجام این هدف.

تحلیلگر شهیر مسائل سیاست خارجی گفت: سومین راهکاری که توسط امام خمینی(ره) برگزیده شد ایجاد الگوی بومی در منطقه بود.امام(ره) مخالف لشکر کشی نظامی به کشورهای دیگر بود و معتقد بود نباید جای دیگران کار کنیم و نباید جای دیگران را نیز بگیریم. صدور انقلاب، صدور سرباز نیست بلکه صدور فکر است. بر اساس همین راهکار، جوانانی آمدند که احساس تکلیف می کردند،  لذا آموزش دیدند، عملیات انجام دادند، و سپس تحت عنوان حزب الله تشکل یافتند و در سال 2000، موفق شدند اسرائیل را از لبنان خارج کنند. این همان الگویی است که دیگر گروه ها هم بر اساس این، شکل گرفتند. حماس یک الگوی اخوانی نیست بلکه یک تشکل سابق اخوانی است چراکه اخوان، معتقد به جهاد نیست. اینان نامشان جنبش اخوان المسلمین در فلسطین بود اما هنگامی که انتفاضه شروع شد عنوان جنبش خود را «حرکه المقاومه الفلسطینیه» نهادند که مختصر آن «حماس» می شد و اینگونه بود که مقاومت را برگزیدند،لذا می توان در موضوع تاثیر پذیری از الگوهای انقلاب اسلامی، موارد گوناگونی را برشمرد .شهید «فتحی شقاقی» کتابی با عنوان «الامام خمینی؛الحل الاصلاح» نوشت و تاکید کرد که راه حل اسلام، امام خمینی(ره) است و لذا جهاد را بر اساس الگوی امام(ره) طراحی کرد. حتی جنبش های سنی مذهب نیز با وجود سازوکارهای منحصر به خود، از الگوی جمهوری اسلامی تاثیر پذیرفتند. لذا سومین هدف امام، ایجاد الگوهای خاص مقاومتی و بومی بود.

حسین رویوران در پایان سخنان خود، با بیان این موضوع که تفکر امت در جهان اسلام در حال گسترش است گفت: هنگامیکه اسرائیل در سال 1967، محدوده اشغال سرزمین های فلسطینی را از 21 هزار کیلومتر به 93 هزار کیلومتر افزایش داد یعنی بلندی های جولان، نوار غزه، کرانه باختری و کل شبه جزیره سینا را نیز تصرف کرد اتفاق خاصی در جهان اسلام نیفتاد چراکه تفکر امت، یک تفکر فراگیر نبود ولی هنگامی که جنگ 33 روزه اتفاق افتاد، و یا هنگامیکه جنگ های سه گانه غزه اتفاق افتاد در سرتاسر جهان اسلام، اعتراضات و تظاهرات فراوانی به وقوع پیوست و این موضوع، نشان دهنده آنست که تفکر امت در جهان اسلام، جایگاه خود را پیدا کرده است و به یک باور همگانی تبدیل شده است.

رویوران تاکید کرد: روز قدس امسال، از اهمیت بیشتری نسبت به سالهای گذشته برخوردار است چراکه تحرکات وقوع یافته در منطقه، نمایانگر توطئه بزرگی است که روز قدس و آرمان امام خمینی(ره) در موضوع فلسطین را تهدید می کند و برای دفاع از این آرمان، باید باور عمیق تری به این مسئله پیدا کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان