تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
وزیر بهداشت: اگر دولت و آموزش و پرورش هم کمک نکنند شخصاً اقدام می‌کنم

واکنش هاشمی در مقابل سوختن فرزندانش

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه اگر فرزندانش می‌سوختند چه می‌کرد؟ گفت: در صورت کمک نکردن آموزش و پرورش، حل مشکل دختران شین آباد را وظیفه خود می‌دانیم و اگر دولت هم کمک نکند، شخصاً تعهد می‌دهم اقداماتی از جمله اعزام به خارج از کشور برایشان انجام دهم.
 وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه اگر فرزندانش می‌سوختند چه می‌کرد؟ گفت: در صورت کمک نکردن آموزش و پرورش، حل مشکل دختران شین آباد را وظیفه خود می‌دانیم و اگر دولت هم کمک نکند، شخصاً تعهد می‌دهم اقداماتی از جمله اعزام به خارج از کشور برایشان انجام دهم.
واکنش هاشمی در مقابل سوختن فرزندانش
سید حسن هاشمی در حاشیه پنجمین کنگره کشوری سوختگی در سالن همایش‌های رازی، به منظور بررسی و حل مشکلات درمانی دختران حادثه شین آباد، با والدین، تیم درمانی و حادثه دیدگان، نشستی برگزار کرد.

در این نشست ابتدا محمد جواد فاطمی مسئول تیم درمانی این کودکان و رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران به ذکر تاریخچه این حادثه و اقدامات درمانی صورت گرفته برای این کودکان پرداخت و گفت: این حادثه در 15 آذر سال 91 در مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین آباد پیرانشهر به وقوع پیوست که در اثر این حادثه، 2 نفر از دانش آموزان جان خود را از دست دادند و 24 نفر نیز دچار بیماری سوختگی شدند. پس از آن، در مرکز فوق تخصصی سوختگی حضرت فاطمه (س) به همت جمعی از بهترین جراحان پلاستیک، تیم بیهوشی و روانشناس بالینی و پرستاران، تحت درمان قرار گرفتند که در مجموع 785 ویزیت، 110 عمل جراحی، 221 مورد پیوند بافت، 109 بار فیزیوتراپی و 109 ویزیت روانشناس بالینی برای آنها انجام شد.

وی به انجام اقدامات رفاهی و فرهنگی برای کودکان حادثه شین آباد اشاره کرد و گفت: برگزاری جشن تولد، تهیه لوازم التحریر، برپایی نمایشگاه نقاشی و صنایع دستی، و حضور در کنگره های سوختگی از جمله این اقدامات بود که باعث نشاط بیشتر و روحیه بهتر آنها شده است.

فاطمی با اشاره به طول دوره درمان 10 تا 15 ساله برای این کودکان، افزود: آنها به تعداد عمل بسیار زیادی نیاز دارند و این کودکان، دختران بیمارستان حضرت فاطمه(س) هستند و  انشاءالله مراسم عروسی انها را در همین بیمارستان برگزار می کنیم.

مسئول تیم درمانی کودکان شین آبادی با بیان اینکه میزان سوختگی 12 نفر از آنها شدید اما میزان سوختگی 12 نفر دیگر شدت زیادی ندارد، افزود: از زمان واگذاری بیمارستان حضرت فاطمه(س) به موسسه محب، به دلیل جدایی بین مدیریت درمانی و مالی اجرایی، مشکلات ما بیشتر شد اما پس از جدایی بیمارستان از موسسه محب، خدمات بهتری به آنها ارائه شد.

فاطمی گفت: با وجود بعضی از محدودیت ها اما مدیریت درمان این کودکان به خوبی انجام می شود و فکر می‌کنیم باید برای درمان و نحوه حمایت از این بیماران تعریفی شود و لازم است تا به کادر درمانی که به این کودکان خدمات ارائه می دهند، توجه ویژه ای شود.

در ادامه پدر سیما مرادی، یکی از دختران شین آبادی به نمایندگی از خانواده‌های این کودکان با وزیر بهداشت سخن گفت و افزود: آرزوی ما برای دیدن شما برآورده شد و بر خود لازم می‌دانم تا به نمایندگی از این خانواده‌ها، از زحمات دولت، شما و تیم پزشکی تقدیر کنم.

وی گفت: پس از گذشت سه سال از وقوع این حادثه، خدمات درمانی به کُندی پیش می‌رود و ممکن است مشکلات اعتباری وجود داشته باشد و برخی از این کودکان قطع عضو شده که بخشی از لاله گوش یا بینایی خود را از دست داده اند و برای درمان نابینایی یکی از دختران به 7 متخصص مراجعه کرده ایم که پاسخ قانع کننده ای به ما نداده اند و از شما تقاضا داریم چشم این دختر را ویزیت کنید.

مرادی اظهار کرد: برخی از کودکان یک سال و نیم است که جراحی نشده اند و دلیل آن را نمی‌دانیم. از سوی دیگر دولت قبل برای اعزام به خارج و درمان این دختران قول‌ها و وعده‌های زیادی به ما داد. از کار پزشکان بسیار راضی هستیم اما اگر با کمبود امکانات روبرو هستیم آنها را به هر کجای دنیا باشد ببریم تا درمان شوند و از دولت تدبیر و امید انتظار داریم تا تدبیری برای اعزام آنها داشته باشد چرا که باعث امیدواری دختران و خانواده‌های آنها نیز می‌شود.
واکنش هاشمی در مقابل سوختن فرزندانش
به گزارش وزارت بهداشت، در ادامه هاشمی ضمن تقدیر و تشکر از اساتید و پزشکان مرتبط با حادثه کودکان شین آبادی، اظهار داشت: کاری که همکاران من شامل پرستاران و پزشکان انجام دادند، فراتر از مسئولیت اداری و پزشکی آنها و اقدامی انسانی و شرافتمندانه بود که امروز هم با همان عشق و علاقه، اقدامات خود را ادامه می دهند.

وزیر بهداشت شرایط کودکان شین آبادی را متفاوت دانست و گفت: آنها قربانی بی‌تدبیری شدند و با بیماران سوختگی که خود مراقبت نکرده و کوتاهی می‌کنند، وضع متفاوتی دارند در حالیکه آنها هیچ گناهی نداشتند و ما اشتباه کردیم و اگر اشتباهات مدیریتی نبود، شاهد چنین گرفتاری‌ها و مصیبتی نبودیم.

هاشمی تاکید کرد: مشکل مالی را برای انجام هر تعداد عمل جراحی حل می‌کنیم و در صورت کمک کردن یا نکردن آموزش و پرورش، حل مشکل این کودکان را وظیفه خود می‌دانیم و هر اعتباری که نیاز باشد برای درمان آنها در بخش دولتی و یا خصوصی تامین می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: تیم پزشکی این دختران اعتبارات مورد نیاز را اعلام کنند و هر میزان اعتبار که مورد نیاز است  را ما در ابتدای سال مشخص کنیم و این اطمینان را در بین کودکان و خانواده های آنها ایجاد کنیم که برای دارو، درمان و عمل جراحی و تامین لباس آنها هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

هاشمی در خصوص اعزام کودکان حادثه شین آباد به خارج از کشور، اظهار داشت: در ذهن تمام این کودکان، نقش بسته که اگر برای درمان به خارج از کشور اعزام شوند، زیبایی بیشتری به دست می‌آورند و کمک بیشتری به آنها می‌شود. من شخصاً در صورت کمک یا عدم کمک دولت، تعهد می‌دهم که اگر پزشکان تشخیص دادند که اعزام آنها به خارج از کشور، مفیدتر خواهد بود، این امکان را فراهم کنم در غیر این صورت هر متخصصی از هر جای دنیا که برای درمان و مشاوره این کودکان می‌تواند کمک کند، قول می‌دهم که ظرف حداکثر دو سه ماه از وی دعوت کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تجهیزات پزشکی مورد نیاز از جمله پروتز، دستگاه برای اتاق عمل، اتاق عمل ویژه را فراهم خواهیم کرد.

هاشمی با بیان اینکه اقدام برای بیماران سوختگی در ساعات و روزهای اولیه بسیار مهم است، افزود: امکاناتی که در ایران وجود ندارد مربوط به زمان پس از روزهای اولیه سوختگی است و فردی که پوست بدن خود را از دست می دهد، هر لحظه احتمال ورود عفونت به خون وی وجود دارد و امکانات برخی از کشورهای پیشرفته، بهتر از ما است و در مراحل بعد، تجربه و دانش مهم است که تصور می کنم از این نظر کمبودی نداریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر تیم پزشکی این کودکان به این نتیجه رسیدند که نیازی به اعزام آنها به خارج از کشور نیست، حتماً متخصصان خارجی به ایران بیایند که علاوه بر ویزیت و مشاوره این دختران، می‌توانیم در سایر زمینه‌ها مانند سیمنارهای و کارگاه‌های سوختگی و ساخت بیمارستان‌های در حال احداث نیز از توان و ظرفیت متخصصان خارجی و برجسته دنیا استفاده کنیم.

هاشمی با بیان اینکه تا امروز من هیچ کوتاهی در حق کودکان شین آبادی نکرده ام، افزود: اگر برای خدمات پرستاری، هوشبری، توانبخشی و فیزیوتراپی و سلامت روان این کودکان نیاز به حمایت و اقدام خاصی باشد ما آنها را انجام می‌دهیم.

وزیر بهداشت از کودکان شین آبادی به عنوان دخترانی نازنین، با عاطفه و دارای ضریب هوشی بسیار بالا یاد کرد و گفت: در ضیافت ناهاری که با آنها داشتم متوجه شدم که ضریب هوشی آنها بیشتر از هم سن‌های خودشان است و نوشته‌ها، نقاشی‌ها و آثار هنری و صنایع دستی آنها، بسیار فاخر است.

هاشمی ضمن قدردانی از دل سوزی فوق العاده تیم درمانی کودکان شین آبادی، گفت: من اگر به جای خانواده‌ها باشم به متخصصان داخلی اعتماد می‌کنم و لازم است تا دولت نیز حمایت ویژه ای کند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال یکی از کودکان که پرسید اگر فرزند خودتان چنین مشکلی داشت، چه اقدامی می‌کردید، گفت: فرزند و خانواده من مشکلات پزشکی داشته اند. همین امروز در جلسه هیات دولت، یکی از بستگان بسیار نزدیک یکی از اعضای دولت، نیاز به یک عمل جراحی داشت که به وی اعلام کرده بودند باید به خارج از کشور اعزام شود و باید دریچه آئورت این بیمار تعویض می‌شد که برای آن لازم است تا قفسه سینه شکافته شود و عمل قلب باز انجام شود که بسیار دشوار است و این فرد نیز تصادف کرده بود و تحمل عمل قلب باز را نداشت.

هاشمی در ادامه گفت: از چندین سال پیش با روش خاصی، دریچه آئورت را از طریق رگ‌ها می‌فرستند که عمل جراحی ساده تر شده است و زمانی که این عضو دولت با من مشورت می‌کرد به وی گفتم اگر این بیمار را به خارج از کشور اعزام کنید معلوم نیست توسط کدام جراح، عمل شود در حالیکه من چند نفر را در ایران و در بیمارستان قلب شهید رجایی می‌شناسم که این عمل را می‌توانند انجام دهند که هر جراحی، قادر به انجام آن نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای درمان این کودکان ممکن است به مدت 10 تا 15 سال زمان نیاز باشد، افزود: اگر برای فرزند من چنین اتفاقی افتاده بود به دست ایرانی‌ها می‌سپردم و اخلاقاً و شرعاً تیم درمانی مسئولیت دارند که اگر بتوان در خارج از کشور برای این کودکان اقدام موثری انجام داد، نباید کوتاهی کنند.

هاشمی اظهار داشت: کودکان حادثه شین آبادی، افراد بسیار موفق و هنرمندی هستند که در کلاس هفتم تحصیل می‌کنند و به مشکلات خود آشنا هستند و برای درمان آنها در حال حاضر امکان هر اقدامی وجود دارد. تلاش تیم پزشکی مانند جاده ای است که حفظ شده اما نیاز به روکش کردن دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به سفرهای متعدد خود به کشورهای خارجی به منظور حضور در سمینارهای علمی، خطاب به وی، گفت: حتماً نظر شما را تامین می‌کنیم و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان