تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
گزارش رویداد۲۴ از نقش و تاثیر فضای مجازی بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات

«واعظی»؛ از جمله برندگان حماسه «هفتم اسفند»

حجم گسترده تبادل اطلاعات در شبکه‌های مجازی و همچنین امکانات تسهیل شده این نرم‌افزار‌ها در روز رای‌گیری آنچنان فرصتی را فراهم کرد تا به یکی از ابزار مهم برای دعوت مردم به صندوق‌های رای بدل شود.
رویداد۲۴- انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد اما این دوره از انتخابات با ادوار گذشته یک تفاوت اساسی داشت و آن مسدود نشدن شبکه‌های مجازی و همین طور قطع نشدن اینترنت در روز رای‌گیری بود تا شبکه‌های مجازی یکی از جدی‌ترین پایگاه‌های اطلاع رسانی در این روز باشند.

حجم گسترده تبادل اطلاعات در شبکه‌های مجازی و همچنین امکانات تسهیل شده این نرم‌افزار‌ها در روز رای‌گیری آنچنان فرصتی را فراهم کرد تا به یکی از ابزار مهم برای دعوت مردم به صندوق‌های رای بدل شود.

آن هم در شرایطی که بسیاری از نهادها و جریان های سیاسی خواستار آن بودند که وزارت ارتباطات همچون دولت گذشته در روز انتخابات نظارت جدی تر و محتاطانه ای را بر وسایل ارتباط جمعی داشته باشند.

تصمیمی که در نهایت با مخالفت و مقاومت محمود واعظی وزیر ارتباطات بی نتیجه ماند تا او یکی از برندگان حماسه پرشور هفتم اسفند لقب بگیرد.

مخالفت وزارت ارتباطات و در راس آن محمود واعظی با اصرار برخی نهادهای کشور برای قطعی اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های مجازی به خودی خود یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که پیش از آغاز رای‌گیری انتخابات رقم خورد؛ مخالفتی که البته در جریان رای‌گیری اثر خود را نشان داد و زمینه را برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم کرد. 

محمود واعظی در رابطه با ‌شایعه فیلتر شدن تلگرام و هچنین کندی اخیر اینترنت در کشور گفته بود که «همه مشکلات پیش آمده در فضای مجازی مرتبط به ما نیست. وقتی سرورهای برخی شبکه‌هایی در خارج از کشور دچار مشکل می‌شود این شبکه‌ها به درستی کار خود را انجام نمی‌دهند اما این موضوع به ما یا انتخابات مرتبط نیست.» 

واعظی همچنین با اشاره به جلسات شورای عالی فضای مجازی در آستانه انتخابات گفت: «در این جلسات رایزنی‌های زیادی انجام دادیم. برخی از نهاد‌ها فشارهایی وارد کردند که در آستانه انتخابات اینترنت قطع یا برخی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند اما ما با این موضوع مخالفت کردیم و خوشبختانه با ادامه گفت‌وگو‌ها همه را متقاعد کردیم که نیازی به این اقدامات نیست.» 

بر اساس همین موضع‌گیری ‌های واعظی نیز تلگرام تا آخرین لحظات روز رای‌گیری بدون هیچ گونه مشکلی در داخل کشور فعال ماند که مسدود نشدن آن در ایام تبلیغات و همچنین روز رای‌گیری فارغ از افزایش برد تبلیغات و دعوت مردم به مشارکت در انتخابات سبب شد تا حجم عظیمی از تبلیغات انتخاباتی از نسخه‌های گذشته خود یعنی چاپ بنرهای بزرگ و همچنین توزیع تراکت‌ها در حجم وسیع کنار گذاشته شده و در نتیجه نامزدهای انتخاباتی مجاب شوند که تبلیغات خود را به شبکه‌های مجازی منتقل کنند؛ اتفاقی که در ‌‌نهایت نیز به حفظ محیط‌زیست، زیبایی شهر و همچنین سرمایه ملی کمک کرد.

همچنانکه در روز رای‌گیری نیز برخلاف ادوار گذشته افراد برای شناخت یا مراجعه به نامزدها در انتخابات به صفحات شخصی آنها در شبکه‌های مجازی مراجه می کردند. گفته‌های ابوالحسن فیروزآبادی دبیر فضای مجازی نیز تایید کننده همین مساله است که موضوعات مرتط با انتخابات طی یک هفته گذشته بالغ بر ۱۸ درصد از حجم اطلاعات تبادل شده در شبکه‌های مجازی را به خود اختصاص داده بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان