تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

انصاری: حضور ایران در سوریه مستشاری است و کسی نمی تواند دخالت کند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را به ملت ایران تبریک گفت و افزود: ملت ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات یک بار دیگر ظرفیت‌های نظام جمهوری ایران مبتنی بر مردم سالاری و نقش آفرینی محوری و اساسی ملت در نظام تصمیم‌گیری کشور را نشان دادند و بار دیگر پیوند خود با نظام و انقلاب اسلامی را به منصه ظهور رساندند.
رویداد24- سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را به ملت ایران تبریک گفت و افزود: ملت ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات یک بار دیگر ظرفیت‌های نظام جمهوری ایران مبتنی بر مردم سالاری و نقش آفرینی محوری و اساسی ملت در نظام تصمیم‌گیری کشور را نشان دادند و بار دیگر پیوند خود با نظام و انقلاب اسلامی را به منصه ظهور رساندند.

حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با علت لغو سفر رییس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران اظهار کرد:‌ سفر آقای جاکوب زوما، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی قرار بود در هفته جاری برگزار شود و در این چارچوب هیات‌های مقدماتی از این کشور به تهران سفر کرده بودند و چهار دور گفت‌وگوهای مقدماتی بین دو کشور انجام شده بود.

وی افزود:‌ در آستانه سفر به دلیل امر فوق‌العاده‌ای که در قاره آفریقا رخ داد و ایشان نیز با توجه به مسوولیت‌شان در اتحادیه آفریقا مجبور شدند که سفر خود را به تهران به تعویق بیاندازند و همراه هیاتی برای وضعیت مساله‌ پیش آمده در بروندی به این کشور سفر کنند تا مساله داخلی ایجاد شده در این منطقه تبدیل به بحرانی عمیق و فاجعه‌ای انسانی در کل آفریقا نشود.

او گفت: با توجه به این موضوع در حال حاضر مقامات دو کشور در حال رایزنی هستند که تاریخ جدیدی را برای انجام این سفر تعیین کند.

در این نشست خبرنگاری در مورد اتصال بانک‌های ایران به سیستم سوییفت پرسید و از سخنگوی وزارت خارجه خواست نام چند بانک ایرانی را که به این سیستم وصل شده‌اند نام ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: جواب سوال شما را به لحاظ فنی باید مقامات بانک از جمله مقامات بانک مرکزی پاسخ دهند و در این ارتباط اطلاع‌رسانی کنند.

جابری‌انصاری در همین زمینه افزود: یکی از تعهدات طرف مقابل در برجام رفع این مشکل بود، البته اجرای آن به دلایل و مشکلات فنی با تاخیراتی همراه بود و باید سیستم فنی بانک‌های ما به این سیستم متصل می‌شدند و این امر انجام شد، ولی در مورد جزییات فنی این موضوع شما باید از مراجع بانکی و بانک مرکزی سوال کنید.

پرداخت‌های قرار داد اس 300 بر اساس جدول زمان‌بندی انجام می‌شود
در ادامه نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، خبرنگاری در مورد خرید اس 300 پرسید و گفت که برخی از مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که ایران هزینه مربوط به خرید اس 300 را پرداخت نکرده و ممکن است این قرارداد لغو شود. از دیگر سو آقای سرمدی، قائم‌مقام وزارت خارجه در مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه داشتند خبر از انعقاد قراردادهای جدیدی در مورد خرید اس 300 از روسیه کرده بود که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن اعلام کرد:‌ دقت خبر آخری که اشاره کردید باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: پیش از این در مورد مبادله اس 300 اعلام نظر شده است. پرداخت‌ها در این زمینه بر اساس جدول زمان‌بندی ایجاد شده انجام می‌شود و طرف مقابل نیز بر اساس این جدول زمانی به تعهدات خود باید عمل کند و هرگونه اختلافی در این مسیر ایجاد شود از مجاری دیپلماتیک و خاص خود پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ‌ایجاد شدن این گونه مسائل در توافق‌های بین کشورها بی‌سابقه نیست و بعضا این مساله پیش می‌آید که اجرای توافق‌ها و قراردادها رخ می‌دهد و مساله مورد اشاره از مجاری خود در حال پیگیری است.

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر رییس‌جمهور آذربایجان به تهران دو کشور در ارتباط با لغو روادید به نتیجه رسیدند و توافقی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: در این زمینه بین دو کشور توافقی صورت نگرفته است و اگر چنین توافقی صورت بگیرد در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود و حصول چنین توافقی بستگی به میزان نیاز دو کشور و رفت و آمد هیات‌ها و توافق دو کشور است.

او در پاسخ به سوالی در مورد کمک دولت ایران به ملت فلسطین و مسائل مطرح شده در مورد این موضوع در طی روزهای اخیر و اظهارنظر مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از مبارزه مردم فلسطین برای رهایی از اشغال حمایت کرده و طبیعی است انجام کمک‌ها در این مسیر در چارچوب قانونی خود و بر اساس توافقی که بین ایران و نمایندگی‌های قانونی و مشروع ملت فلسطین صورت می‌گیرد انجام می‌شود و هرگونه امری در این چارچوب به شکل مناسب بر اساس توافق صورت گرفته انجام خواهد شد.

انصاری هم‌چنین بار دیگر بر سیاست کلی ایران بر حمایت از ملت فلسطین و مبارزه آن‌ها برای رهایی از اشغال تاکید کرد.

از صحبت‌های اوحدی درباره دیه جانباختگان منا سوء برداشت شده است
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد اظهارات اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت مبنی بر این که عربستان برای پرداخت دیه جان‌باختگان فاجعه منا اعلام آمادگی کرده است پرسید که انصاری در پاسخ گفت: وزارت خارجه از ابتدای وقوع این فاجعه پیگیر ابعاد حقوقی و انسانی این موضوع بوده است.

وی تصریح کرد: سخنانی که به رییس سازمان حج و زیارت نسبت داده شده، صحبت دقیقی نیست و ایشان نیز خود اعلام کرده‌اند که از صحبت‌های ایشان سوءبرداشت شده و خبر منتشر شده دقیق نیست.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان این که پرونده این موضوع مفتوح و در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: عربستان باید به تعهدات قانونی و اخلاقی خود در مورد این فاجعه به عنوان کشور میزبان عمل کند و به طور طبیعی اولین کار در مورد این فاجعه که هزاران انسان در آن کشته شدند، جبران خسارت جانباختگان است و همان‌طور که پیش از این اشاره کردم پیگیری این موضوع از ابعاد مختلف در دستور کار وزارت خارجه است.

اظهارات نبیل العربی تنها به تشدید منازعات در منطقه منجر می‌شود
صحبت‌های چند روز اخیر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مورد برجام و پیامدهای آن برای کشورهای عربی از جمله دیگر سوالاتی بود که در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد که او در واکنش اظهار کرد: این‌گونه اظهارات هیچ‌گونه خدمتی به منافع کشورهای عربی و اتحادیه عرب نمی‌کند.

وی با اشاره به مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: توافق حاصل شده در زمینه مذاکرات هسته‌ای و تلاش ایران برای افزایش قدرت قانونی خود علیه هیچ‌یک از کشورهای منطقه و خارج از منطقه نیست و برخی از کشورهای عربی به جای پیگیری سیاست ایران‌هراسی که نتیجه‌ای برای آن‌ها ندارد بهتر است بر روی مسائل داخلی خود و برنامه ملی‌شان برای افزایش قدرت و اقتدارشان متمرکز شوند.

جابری‌ انصاری با تاکید بر این که این گونه موضع‌گیری‌ها تنها به تشدید منازعات در منطقه منجر می‌شود و متضمن هیچ سود و منفعتی نیست، ادامه داد: این‌گونه سیاست‌ها برای خود این کشورها تبعات منفی زیادی به همراه دارد و پیشنهاد ما به آنها این است که آنها به جای صادر کردن مشکلات خود به دیگر کشورها تلاش کنند که برای افزایش قدرت ملی‌شان و حل مشکلات‌شان برنامه‌ریزی کنند و در این زمینه اهتمام داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشند که ایران‌هراسی و حمایت از این موضوع برای کشورهای عربی هیچ سودی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه به صحبت‌های مرحوم حسنین هیکل، روزنامه‌نگار و متفکر مصری اشاره کرد و افزود: او در سخنان خود بارها اعلام کرده بود که من علت دشمنی کشورهای عربی با ایران را نمی‌توانم درک کنم و این که چرا این کشورها از ظرفیت آزاد شده انقلاب اسلامی به صورت مناسب استفاده نمی‌کنند.

او با بیان این که کشورهایی که سیاست‌های مبتنی بر دشمنی با ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید، تاکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ایران با بسیاری از کشورهای عربی روابط رو به رشدی دارد و این روابط را بر اساس منافع مشترک ادامه می‌دهد و سیاست مورد اشاره سیاستی است که از سوی برخی کشورها عربی دنبال می‌شود.

یک هیات اقتصادی همراه ظریف به شرق آسیا می‌رود
این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به سفر آسیایی ظریف اشاره کرد و افزود: این سفر از 15 اسفند آغاز خواهد شد.

وی با بیان این که وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این سفر به جاکارتا خواهند رفت، ادامه داد: اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در مورد موضوع فلسطین در جاکارتا برگزار خواهد شد و وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

انصاری هم‌چنین به سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشور به کشورهای تایلند، برونئی، نیوزیلند، استرالیا و سنگاپور در چارچوب همین تور آسیایی اشاره و اعلام کرد: در این سفر یک هیات اقتصادی وزیر خارجه را همراهی می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به تلاش دستگاه دیپلماسی و کشور برای استفاده حداکثری از فضای پسابرجام و ظرفیت آزاد شده جهت گسترش مناسبات با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی تصریح کرد: در این سفرها مناسبات اقتصادی از جمله اولویت‌ها است و در مورد همکاری‌های سیاسی، منطقه‌یی و بین‌المللی نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

بحث لغو یا تسهیل روادید بین ایران و کشورهای مختلف یکی دیگر از سوالاتی بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مورد پرسش قرار گرفت که این دیپلمات ایرانی در پاسخ، گفت: پیگیری این سیاست در بین کشورها به میزان تبادل هیأت‌ها و توافقاتی که بین دو کشور صورت می‌گیرد بستگی دارد و ما در مسیر همکاری که با کشورهای مختلف داریم با توجه به مولفه‌های مورد اشاره این موضوع را پیگیری می‌کنیم. با برخی از کشورها برای تسهیل صدور روادید و با برخی دیگر نیز در مورد لغو روادید توافق شده است و همان‌طور که اشاره کردم این موضوع بسته به شرایط هر کشور، میزان نیاز دو کشور و تبادل هیأت‌ها و هم‌چنین شرایط امنیتی و حساسیت‌هایی که در مورد آن کشورها وجود دارد صورت می‌گیرد.

وی هم‌چنین گفت: همان‌طور که در جلسات پیشین نیز گفتم ایران برای تعداد زیادی از کشورها صدور ویزای فرودگاهی را نیز در نظر گرفته است.

سفر ولیعهد عربستان به فرانسه و تأکید مقامات دو کشور مبنی بر لزوم کناره‌گیری بشار اسد از قدرت پیش از انجام این سفر سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در موضع‌گیری در ارتباط با آن اعلام کرد: سفر مقامات کشورهای مختلف به کشورهای دیگر ارتباطی به ما ندارد و این یک امر عادی است ولی این که کشورهای دیگر بخواهند برای کشور دیگری تعیین تکلیف کنند پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به آن چه که در نشست‌های وین مربوط به حل بحران سوریه مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: در این گفت‌وگوها نیز بر این موضوع تأکید شده که باید تصمیم‌گیری نهایی در ارتباط با آینده سوریه توسط مردم این کشور صورت بگیرد و این گفت‌وگوها برای تسهیل حل بحران، انجام گفت‌وگوهای سوری- سوری و ترک مخاصمه انجام شود.

شرکت کننده در نشست وین باید عمل‌شان مطابق آن چیزی باشد که در نشست‌ها اعلام کرده‌اند
جابری انصاری با بیان این که همانطور که بارها اشاره کرده‌ایم این ملت سوریه است که در مورد آینده این کشور تصمیم می‌گیرد و دیگر کشورها نمی‌توانند نظرات خود را به دولت و ملت سوریه تحمیل کنند، تأکید کرد: موضع کشورها برای خودشان محترم است ولی همان‌طور که گفتم آینده سوریه تنها به تصمیم‌گیری ملت سوریه بستگی دارد و هیچ بازیگر خارجی نمی‌تواند نظر خود را در مورد آینده سوریه به مردم این کشور تحمیل کند.

او در پاسخ به سوالی در همین ارتباط، خاطرنشان کرد: تشدید بی‌ثباتی در سوریه مشکلاتی برای کل منطقه و عرصه بین‌المللی به همراه خواهد آورد و کشورهای شرکت کننده در نشست وین باید عمل‌شان مطابق آن چیزی باشد که در نشست‌ها اعلام کرده‌اند و امیدوارم همه در این مسیر حرکت کنند.

این دیپلمات وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر رییسان‌جمهور کشورهای سوییس و آذربایجان به تهران و توافقات حاصل شده در جریان این سفرها، گفت: قطعاً این سفرها تأثیرات مثبتی در زمینه افزایش همکاری‌های بین دو کشور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از توافقات حاصل شده در جریان حضور الهام علی‌اف در تهران، تصریح کرد: از جمله موضوعات مورد توافق بررسی زمینه همکاری جهت انجام سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری سه‌جانبه بین ایران و آذربایجان و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله روسیه بود چنان که در این زمینه قرار شد وزیران مربوطه زمینه‌های این موضوع را بررسی و جهت عملیاتی شدن آن با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

عربستان برای ترمیم روابط با ایران تلاشی نکرده است
سخنان اخیر یکی از مقامات عربستانی مبنی بر این که عربستان در دوره دولت آقای روحانی تلاش زیادی کرده که با ایران تعامل داشته باشد ولی این تلاش‌ها از سوی ایران بی‌پاسخ مانده است، موضوع دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن پرسیده شد که وی در پاسخ اظهار کرد: این سخنان خلاف واقعیت است.

او با بیان این که این صحبت که عربستان در طول این مدت جهت گسترش همکاری با ایران تلاش کرده واقعیت ندارد و ایران در طول سه سال گذشته به مانند قبل تلاش‌های گسترده‌ای برای ترمیم روابط انجام داده است، خاطرنشان کرد: مشکل ایجاد شده مربوط به سیاست عربستان است چرا که سیاست این کشور مبتنی بر بحران‌آفرینی و تنش است. این کشور به اشتباه منافع خود را در تشدید بحران تعریف کرده است.

جابری انصاری افزود: عربستان به جای تلاش برای حل مشکلات داخلی خود و آسیب‌شناسی این مسائل اقدام به فرافکنی می‌کند ولی این کشور باید بداند صدور مشکلاتش به خارج از عربستان و ایجاد فرافکنی در این زمینه کمکی به آن نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با انتقاد از فرافکنی مقامات سعودی در مورد این اظهار نظر مقام سعودی درباره این که مشکل ما با نظام ایران است نه با مردم ایران، گفت: آن چه که از سخنان مطرح شده در این زمنیه برداشت می‌شود در مورد نظام بدوی ماقبل مدرن صدق می‌کند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی برآمده از یک نظام مردمی است و پیوند عمیق و وسیعی بین دولت و ملت وجود دارد و دولت در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه سیاست خارجی ملت ایران را نمایندگی می‌کند.

صادر نکردن روادید برای هیات ایرانی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد جهت شرکت در اجلاس جده از سوی عربستان مساله‌ای دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران به آن واکنش نشان داد و گفت: همان‌طور که می‌دانید در ابتدای سال آینده نشست عادی سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار می‌شود و با توجه به این مهم قرار بود که اجلاس مقدماتی و کارشناسی آن در جده برگزار شود. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو این سازمان درصدد بود که در این اجلاس مقدماتی حضور پیدا کند ولی متاسفانه از سوی عربستان به درخواست روادید از سوی ایران پاسخ داده نشد. در حالی که این نقض آشکار تعهدات دولت میزبان است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که مقر سازمان همکاری اسلامی در جده قرار دارد و دولت میزبان مطابق با قوانین بین‌المللی تعهد دارد که در زمینه تسهیل سفر هیات‌های کشورهای عضو این سازمان تسهیلات لازم را فراهم کند، خاطرنشان کرد: دولت عربستان به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد و آن چه که در اجلاس کارشناسی مورد توافق قرار می‌گیرد به دلیل حضور نداشتن یکی از کشورهای عضو از اعتبار قانونی لازم و کافی برخوردار نیست.

میزان و نحوه حضور نیروهای ایرانی تابع درخواست دولت عراق است
خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر این که دولت عراق برای نیروهای مستشاری ایران محدودیت‌هایی ایجاد کرده و خواهان کاهش حضور آن‌ها شده است، سوال دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و جابری انصاری در یک موضع‌گیری قاطع گفت: این‌گونه شایعات هیچ‌گونه تاثیری در روند روابط ایران و عراق ندارد. حضور ایران در عراق مستشاری است و به درخواست قانونی دولت عراق انجام شده است و میزان و نحوه حضور تابع نیاز صحنه میدانی عراق، درخواست دولت قانونی این کشور و توافقات بین دو کشور است و این شایعات در روند رو به رشد روابط بین ایران و عراق تاثیری ندارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که در انتخابات هفتم اسفند منتقدان برجام نتوانستند وارد مجلس شوند و واکنش وزارت خارجه به این موضوع چیست و چه تاثیری می‌تواند بر عملکرد وزارت خارجه داشته باشد، تصریح کرد: ما به انتخاب ملت ایران هرگونه که هست احترام می‌گذاریم. انتخابات به شکل دموکراتیکی انجام شد و ملت ایران انتخاب خود را انجام داد.

وی با تاکید بر این که هرگونه انتخابی از سوی نهادهای قانونی دیگر نیز قابل احترام است به اهتمام جامعه به تیم دیپلماسی کشورمان اشاره کرد و گفت: ما از این اهتمام تشکر می‌کنیم و همانگونه که ملت ایران در طول هشت سال جنگ تکمیلی از رزمندگان خود در جنگ تحمیلی حمایت کرد اکنون نیز از دیپلمات‌های خود در صحنه دیپلماسی و دفاع از منافع ملت ایران حمایت می‌کند و ما این را یک امر طبیعی می‌دانیم و در برابر این‌گونه حمایت‌ها از ملت ایران تشکر می‌کنیم و به آن‌ها تعظیم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اهمیت همکاری بین دولت و ملت و تاکید مقام معظم رهبری بر همدلی و همراهی در این زمینه اظهار کرد: همکاری بین تمام نهادهای مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی ایران در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست هفتگی خود با خبرنگاران حملات روز گذشته تروریستی در بغداد را محکوم کرد و تصریح کرد: در این عملیات انتحاری تعداد زیادی از مردم بیگناه کشته و مجروح شدند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

او با بیان این که گروه‌های تروریستی درصدد هستند که مانع حل بحران سیاسی در سوریه و عراق شوند، گفت: عملیات‌های تروریستی به مانند آن چه که روز گذشته در بغداد انجام شد کل منطقه را ناامن می‌کنند و این گروه‌های تروریستی به دنبال آتش‌افروزی و انتقام‌گیری از ملت‌های منطقه هستند که با آن‌ها همراهی نمی‌کنند. ما با شدیدترین ادبیات انفجارهای رخ داده را محکوم می‌کنیم و با دولت و ملت عراق ابراز هم‌دردی داریم.

صحبت‌های اخیر جان کری در جلسه استماع کنگره آمریکا مبنی بر این که ایران نیروهای نظامی خود در سوریه را به صورت چشمگیری کاهش داده است، سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در موضع‌گیری قاطعی در این ارتباط گفت: ایران در سوریه حضور مستشاری و نظامی دارد و این حضور به درخواست رسمی دولت قانونی سوریه انجام شده است.

وی تصریح کرد: ادامه این حضور و میزان حضور منوط به درخواست دولت سوریه و توافقات بین دو کشور است و هیچ بازیگری نمی‌تواند در این زمینه دخالت داشته باشد.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: نحوه حضور مستشاری ایران در سوریه منوط به وضعیت حل بحران سوریه، درخواست قانونی این کشور و تصمیم‌گیری ایران در مراجع ملی خود است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: انصاری ، سخنگو ، منطقه ، نیرو ، جنگ
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان