تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
در نشست بایدها و نبایدهای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا مطرح شد:

آفریقا؛ سرزمین فرصت ها

اجلاس های سران در قاره آفریقا با حضور کشورهایی مانند ژاپن و ترکیه و چین برگزار می شود و این مسئله نشان از اهمیت قاره آفریقا دارد. از نظر ثروت، آفریقا ثروتمند ترین قاره دنیا است و از نظر معادن و کشاورزی، منابع بسیاری دارد که تنها از 18 درصد آن استفاده شده است.
رویداد۲۴-محمد جواد فتحی: نشست علمی ـ تخصصی« بایدها و نبایدهای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا» به همت پژوهشگاه مطالعات جهان و با حضور دکتر جعفر قنادباشی مفسر و تحلیلگر مسائل آفریقا و عباس فرمند رایزن فرهنگی سابق ایران در کشور کنیا  برگزار شد.
  
به گزارش خبرنگار رویداد۲۴ دراین نشست جعفر قناد باشی با اعلام اینکه قرن حاضر قرن آفریقاست بیان داشت: قاره آفریقا نقش متفاوتی در قرن پیش رو ایفا خواهد نمود و امروز ما شاهد هستیم که میان قدرت های بزرگ، رقابت شدیدی جهت دست اندازی در حوزه آفریقا شکل گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه،از یک طرف آمریکایی ها، کارهای نظامی و اقتصادی زیادی در آفریقا انجام داده اند و  از طرف دیگر، رقیب این کشور یعنی چین در طی ده سال گذشته مبادلات تجاری عظیمی را با کشورهای قاره آفریقا در پیش گرفته که ماحصل آن، ده برابر شدن حجم این مبادلات است.

تحلیلگر مسائل آفریقا ادامه داد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که  اجلاس های سران در قاره آفریقا با  حضور کشورهایی مانند ژاپن و ترکیه و چین برگزار می شود و این مسئله نشان از اهمیت قاره آفریقا دارد. از نظر ثروت، آفریقا ثروتمند ترین قاره دنیا است و  از نظر معادن و کشاورزی، منابع بسیاری دارد که تنها از 18 درصد آن استفاده شده است و82 درصد آن بلا استفاده باقی مانده است.

 قنادباشی در خصوص فعالیت های ایران در این زمینه گفت: ابتدا باید یک ستادی در تهران برای نظارت و ثبات سیاست های بیرونی و دنبال کردن طرح ها ایجاد شود. شیوه های به کارگیری در آفریقا باید کاملا راهبردی و استراتژیک باشد. جمهوری اسلامی ایران باید بداند که در چه حوزه ای باید فعالیت خود را آغاز کند و با توجه به فرصت های ایجاد شده، روابط خود را برقرار کند.

وی در ادامه، فرصت های ایران در این عرصه را به دو دسته تقسیم نمود و اظهار داشت:  اولین فرصت، فرصت زیربنایی و دائمی است که باید به آن توجه بیشتری نمود. مانند بنادر آفریقا و کشتیرانی که از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. فرصت دوم تحت عنوان فرصت روبنایی و غیر دائمی بیان می شود که با توجه به مکان و شرایط، باید سنجید که چه نیازی در کشور هدف ایجاد شده است و بر اساس آن، روابط را برقرار کرد. نیازهایی در حوزه های پزشکی، کشاورزی و کالایی و غیره. 

جعفر قناد باشی فرصت های ویژه ایران در قاره آفریقا را به چهار دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: اولین فرصت ویژه، حضور لبنانی ها و نقش فعال آن ها در اقتصاد کشورهای غرب آفریقا است. فرصت دیگر، محبوبیت نظام جمهوری اسلامی ایران و شخصیت های ایران در نزد ملت ها است. سومین فرصت قانع بودن مردم آفریقا به کالاهای تولیدی ما است و آخرین فرصت هم، توانمندی ما در صنایع استخراجی نفت، سد سازی و... است.

تحلیلگر مسائل آفریقا با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران خویشاوندی زیادی با حرکت های آزادی خواهانه در کشورهای آفریقایی دارد عنوان کرد: از این ظرفیت استفاده نشده است و باید دو کار انجام داد. یکی اینکه بررسی کنیم و ببینیم چه اشتباهاتی در گذشته در مورد آفریقا انجام داده ایم و سعی کنیم تکرار نکنیم و دوم اینکه راهبرد خود را در حوزه آفریقا مکتوب کنیم و اساساً نکته قابل تأمل این است که ما تاکنون در مورد آفریقا بدون راهبرد حرکت کرده ایم لذا باید در مورد قاره آفریقا راهبرد خاص داشته باشیم که متفاوت از راهبرد سایر قاره ها باشد.

آفریقا؛ سرزمین فرصت ها

به گزارش خبرنگار رویداد۲۴ در ادامه این نشست، عباس فرمند رایزن سابق فرهنگی ایران در کنیا با بیان اینکه قاره آفریقا دارای 60 درصد مسلمان هستند اظهار داشت:  این موضوع می تواند انگیزه ای برای ارتباط با آفریقا باشد و در حال حاضر ما شاهد فرقه های متفاوتی می باشیم که در حال فعالیت می باشند. فرمند مووع دیگری را نیز در اثبات مشترکات فرهنگی ایران و آفریقا عنوان کرد و گفت: نکته دیگر به وجه استعمار ستیزی مردمان این قاره بر می گردد که وقتی این مهم را در کنار رنج هایی که آنان از استعمار متحمل شده اند قرار دهیم می تواند برای ایران فرصتی مهم به حساب آید.

کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: نکته دیگر به سابقه تمدنی این منطقه بر می گرددکه ایرانی های زیادی از حدود 700  الی 800 سال پیش به منطقه شرق آفریقا مهاجرت کرده اند و امروزه بسیاری از لغات فارسی در شرق آفریقا رواج دارند. 

عباس فرمند یکی از تهدیدات حوزه آفریقا را  وجود گروه های افراط گرایی برشمرد و گفت: حمایت ذی نفعان از آنها، کار را برای پیاده سازی اهداف فرهنگی مشکل ساخته است. وی همچنین با اعلام عدم رضایت از عملکرد ایران در  آفریقا اظهار داشت: در حوزه آفریقا زیاد موفق عمل نکرده ایم و بخش خصوصی در حوزه فرهنگی به نحو شایسته فعال نبوده است و بیشتر فعالیت ها دولتی بوده و بنابراین ناکارآمدی هایی را شاهد بوده ایم .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان