تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

بلومبرگ: اختصاص 400 بازرس/ 402 بازدید/ 25 بازرسی سر زده از تاسیسات هسته‌ای ایران

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 12 ماه ابتدایی اجرای توافق هسته‌ای که اوایل سال 2016 آغاز شد در مجموع 402 بازدید از سایت‌های ایران و 25 بازرسی ناگهانی داشته‌اند. این آمارها شاید به رفع تردیدها درباره کارآمدی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک کند.
رویداد۲۴-شبکه بلومبرگ جزئیاتی درباره بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای کشورمان گزارش داد، میزان بازرسی‌های آژانس از ایران در مقایسه با پنج سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارش خود مدعی شد که ایران در هر ماه دو بار بازرسی سر زده داشته و شمار بازرسی‌های آژانس بین‌المللی از این کشور در مجموع در مقایسه با پنج سال پیش تقریبا دو برابر شده است که این امر ارزش توافق هسته‌ای آمریکا و متحدانش با ایران را که در سال 2015 برای خلع سلاح برنامه هسته‌ای تهران حاصل شد، نشان می‌دهد.

بلومبرگ در ادامه آورده است: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 12 ماه ابتدایی اجرای توافق هسته‌ای که اوایل سال 2016 آغاز شد در مجموع 402 بازدید از سایت‌های ایران و 25 بازرسی ناگهانی داشته‌اند. این آمارها شاید به رفع تردیدها درباره کارآمدی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک کند.

آژانس بین‌المللی در گزارش 31 اوت خود از روند اجرای برجام بار دیگر تایید کرد که ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق توافق پایبند است. یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 5 سپتامبر در اسلوونی گفت که برجام یک دستاورد آشکار در راستی آزمایی هسته‌ای است.

برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر در دستور کار نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری در وین قرار گرفته است.

رابرت کلی یک مهندس تسلیحات هسته‌ای آمریکایی که مدیریت بازرسی‌های آژانس بین‌المللی از عراق، لیبی و آفریقای جنوبی را بر عهده داشته است گفت: برجام اعمال صدایی رساتر از کلمات دارد و ایران به صراحت در حال صحبت کردن است.

وی در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس پیشین آمریکا و غرب علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، گفت: ما از جانب سازمان سیا می‌دانیم که ایران پیش از سال 2004 یک برنامه تسلیحات هسته‌ای داشت و از برجام فهمیده‌ایم که آنها این برنامه را متوقف کردند. آنها بازرسی‌های فراگیر را پذیرفتند تا ثابت کنند که آن را متوقف کرده‌اند.

یکی از قوی‌ترین ابزارهای آژانس بین‌المللی یا به اصطلاح بازرسی‌های سر زده است که در آن دسترسی کوتاهی به سایت‌های هسته‌ای و دیگر تاسیسات فراهم می‌شود و پیش از توافق هسته‌ای برای آژانس جزو گزینه‌های در دسترس نبود. دست کم در پنج سال گذشته این 25 بار بازرسی سر زده‌ای که در یک سال گذشته در ایران انجام شد، بیش‌تر از بازرسی‌های هر کشور دیگری بوده است.

این شبکه خبری در ادامه یک نمودار تطبیقی از میزان بازرسی‌های سر زده از تاسیسات ایران و ژاپن منتشر کرد که منبع آن را آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانسته است. این نمودار که شمار بازرسی‌ها در سال‌های 2011 تا 2016 را نشان می‌دهد حاکی از آن است که ایران بازرسی‌های سر زده بیشتری نسبت به ژاپن داشته است.

بر اساس معیارهای بازرسی که در توافق هسته‌ای تعیین شده است بیش از 400 بازرس آژانس بین‌المللی برای ایران اختصاص یافته‌اند که مراقب نقض احتمالی توافق از سوی ایران هستند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان