تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
در واکنش به شلیک موشک بالستیک سپاه، نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد

پرونده موشکی ایران، دوشنبه روی میز شورای امنیت

واکنش‌ها به آزمایش موشکی سپاه پاسداران همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین واکنش نسبت به این آزمایش، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که این موضوع را روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت مطرح خواهد کرد.
رویداد۲۴- واکنش‌ها به آزمایش موشکی سپاه پاسداران همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین واکنش نسبت به این آزمایش، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که این موضوع را روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت مطرح خواهد کرد. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از رویترز، سامانتا پاور در بیانیه‌ای گفته است: «ما مساله این آزمایش‌های (موشکی) خطرناک را مستقیما در نشست مشورتی (شورای امنیت) که خواهان برگزاری آن در روز دوشنبه شده‌ایم، مطرح می‌کنیم.» 

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد: این آزمایش‌های موشکی، تاکیدی است بر اینکه می‌بایست با شرکایمان در سرتاسر جهان، برای کُند و تضعیف کردن برنامه موشکی ایران همکاری کنیم. 

سخنان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد واکنشی است به آزمایش موشکی سپاه پاسدارن در هفته گذشته. 

هفته گذشته در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش موشکی سپاه پاسداران با نام «اقتدار ولایت» که همزمان در منطقه عمومی کویر قم و برخی نقاط دیگر کشور برگزار شد، دو فروند موشک «قدر H» با رمز «یافاطمه‌الزهرا» از ارتفاعات البرز شرقی به سمت اهدافی در سواحل مکران در فاصله ١۴٠٠ کیلومتری شلیک شد. 

روی بدنه این موشک‌ها به زبان عبری نوشته‌ شده بود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.» 

پس از آن مقامات کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه این اقدام ایران را تحریک آمیز خوانده‌اند. 

در همین حال سامانتا پاور باز هم مدعی شد آزمایش‌های موشکی ایران را «تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده» دانست. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد: فرماندهان نظامی ایران مدعی شده‌اند این موشک‌ها برای تهدید مستقیم اسرائیل طراحی شده‌اند. ما چنین تهدیدی را علیه یک کشور عضو سازمان ملل متحد و همچنین یکی از نزدیک‌ترین متحدانمان، محکوم می‌کنیم. 

از سوی دیگر کشورهای غربی مدعی‌اند اگر چه آزمایش‌های موشکی ایران و شلیک موشک‌های بالستیک نقض برجام نیست اما نقض قطعنامه ۲۲۳۱ که ایران را از آزمایش موشک‌های بالستیک منع کرده محسوب می‌شود. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد تیرماه سال جاری با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ ضمن تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی، از ایران خواسته بود، «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند اجتناب کند، از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها». 

این در حالی است که حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش گفته بود: «سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین دفاعی کشورمان جایگاهی ندارد و همه موشک‌های کوتاه‌برد، می‌انبرد و برد بلند ایران، شامل موشک‌های بالستیک که برخی از انواع آن‌ها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصرا برای دفاع مشروع بوده و هیچ‌یک برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.»
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان